Instruks for betjening av sikringsanlegget ved Gjøvik stasjon

Publisert: 8. juni 2021

Oppdatert: 11. juni 2021

1 Innledning

Stasjonen er utstyrt med et «enkelt sikringsanlegg» som er et kontrollåsanlegg med avhengighet mellom sporveksler og signaler.

Innkjørhovedsignalet kan stilles til kjørsignal både fra stillerapparat 2 i ekspedisjonskontoret og fra stillerapparat 1 ved sporveksel nr. 1.

Til instruksen hører skjematisk plan og forriglingstabell, tegn. S.007232-000.

2 Det ytre anlegg

2.1 Signaler

Stasjonen har innkjørhovedsignal og forsignal. Plassering av signalene er angitt på skjematiske plan.

Hovedsignalet kan vise signal 20A «Stopp», 21 «Kjør med redusert hastighet» og 22 «Kjør».

Forsignalet kan vise signal 23 «Forvent stopp» og 24 «Forvent kjør med redusert hastighet» og 25 «Forvent kjør».

2.2 Stillerapparat 1 ved sporveksel nr. 1

Stillerapparatet har:

  • 2 togveistillere med sperremagneter A II/A III og A I/AS for låsing av togveiene.
  • 2 signalstillere (GRØNNE trykknapper) for stilling av innkjørhovedsignal A med forsignal til kjørsignal.
  • 1 stiller (RØD trykknapp) for stilling av signal til stoppsignal. Trykknappen skal benyttes til hurtig å stille signalet til stoppsignal.
  • 2 plomberte trykknapper, en for hver togveistiller, for utløsning av togveiene i tilfelle strømstans eller feil ved anlegget. Under trykknappene er det et kontrollvindu som viser hvitt felt når tilhørende togveistiller ligger i normalstilling. Når togveistiller er sperret i omlagt stilling, vises rødt felt i kontrollvinduet.
  • Nøkkelfelter for kontrollåsnøklene til sporveksel 1+, sporveksel 1- og sporveksel 3/Sp.V.
  • 3 kontrollamper for innkjørhovedsignal A.

2.3 Varslingsanlegg

450 meter utenfor forsignal A er anordnet et kort isolert sporfelt for varsling av tog fra Eina stasjon. Det benevnes varselfelt «a».

2.4 Sporveksler

Sporveksel 1 og 3 er kontrollåst og utstyrt med sporvekselsignal og lokalomstiller. Sporveksel 5 er utstyrt med sporvekselsignal og lokalomstiller. Sporsperre Sp.V er kontrollåst og utstyrt med sporsperresignal.

2.4.1 Betjening av sporveksel 1

Sporveksel 1 har to samlelåser plassert ved sporvekselen, «Lås V.1+» og «Lås V.1-». Sporveksel 1 har to nøkkelfelt i stillerapparat 1, «1+» og «1-». Når sporveksel 1 ligger i normalstilling står kontrollåsnøkkel «1+» i stillerapparat 1 og kontrollåsnøkkel «1-» i «Lås V.1-». Sporvekselen kan kun omlegges når kontrollåsnøkler er satt inn i både «Lås V.1+» og «Lås V.1-».

For betjening av sporveksel 1 tas kontrollåsnøkkel «1+» eller «1-» ut av stillerapparat 1. Nøkkelen settes i «Lås V.1+» eller «Lås V.1-». Sporvekselen kan nå omlegges med lokalomstiller.

  • Om sporvekselen ønskes låst i «-», må sporvekselen være i kontroll i «-» for at kontrollåsnøkkel i «Lås V1-» kan tas ut og settes inn i «1-» i stillerapparat 1. Signal kan nå stilles enten fra stillerapparat 1 eller stillerapparat 2 inne på stasjonen.
  • Om sporvekselen ønskes låst i «+», må sporvekselen være i kontroll i «+» for at kontrollåsnøkkel i «Lås V1+» kan tas ut og settes inn i «1+» i stillerapparat 1. Signal kan nå stilles enten fra stillerapparat 1 eller stillerapparat 2 inne på stasjonen.

2.4.2 Betjening av sporveksel 3/Sp.V

Kontrollåsnøkkel «3/Sp.V» tas ut av stillapparat 1 og settes i Sp.V. Når sporsperren er i avlagt stilling, tas frigitt kontrollåsnøkkel ut og settes i «Lås V.3». Sporveksel 3 kan nå betjenes med lokalomstiller. Kontrollåsnøkkel «3/Sp.V» kan kun tas ut av «Lås V.3» når sporveksel 3 ligger i «+». Nøkkel tas ut og settes i Sp.V. Sporsperren legges på og låses i pålagt stilling. Kontrollåsnøkkel «3/Sp.V» settes tilbake i stillerapparat 1.

2.4.3 Betjening av sporveksel 5

Sporveksel 5 ligger på usikret område. Det er ingen kontrollåsnøkler knyttet til betjeningen av denne sporvekselen. Omlegging gjøres ved bruk av lokalomstiller ved sporveksel 5 som aktiveres samtidig som lokalomstiller for sporveksel 3.

3 Det indre anlegg

3.1 Stillerapparatet 2 plassert i ekspedisjonskontoret

Stillerapparatet har:

  • 2 togvei-frigiverstillere (1 stiller for hver av de 2 innkjørtogveiene)
  • 1 signalstiller «A» (GRØNN trykknapp) for stilling av innkjørhovedsignal A og tilhørende forsignal A
  • kontrollamper for hoved- og forsignal A

Ved stillerapparatet er det plassert:

  • 1 kombinert trykknapp/lampe for avstilling ankomstklokke og varsellampe «a»
  • 1 hovedbryter for strømtilførsel
  • 1 vender for dag-/nattlys i signalene
  • 1 vender for blink-/fastlys
  • 1 vender for sporvekselvarme

Togveifrigiverstiller er kombinert stiller. I normalstilling peker håndtaket rett ut. Det kan legges NED og OPP.

  • Legges stilleren NED, kan signal stilles til kjørsignal bare fra stillerapparat 2 (betjeningsmåte 1, se forriglingstabellen).
  • Legges stilleren OPP, er det gitt frigivning, slik at signal kan stilles til kjørsignal bare fra stillerapparat 1 (betjeningsmåte 2, se forriglingstabellen).

Signalstiller «A» brukes når signal skal stilles til kjørsignal fra stillerapparat 2 i ekspedisjonskontoret.

Før signal kan stilles til kjørsignal, må den bestemte togveifrigiverstiller være lagt. I stillerapparat 1 må kontrollåsnøklene til sporvekslene for den aktuelle togveien være satt inn på de bestemte plassene og sperret med vedkommende togveistiller. (Se forriglingstabell).

Kontrollampene viser det samme bilde som hoved- og forsignal A.

3.2 Varslingsanlegg

Når toget passerer det isolerte sporfeltet «a», varsles dette ved at en klokke på ekspedisjonskontoret summer og varsellampen lyser. Denne må kvitteres ut.

4 Sikring og utløsing av togveier

Stilling av innkjørhovedsignal A med forsignal til kjørsignal kan skje på følgende måter: Betjeningsmåte 1: Signal stilles til kjørsignal fra stillerapparat 2 i ekspedisjonskontoret. Betjeningsmåte 2: Stillerapparat 2 frigir for stilling av signal, og signalet stilles til kjørsignal fra stillerapparat 1.

4.1 Betjeningsmåte 1

Eksempel, Innkjørtogvei A 2/1:

  1. Togvei-frigiverstiller AI i stillerapparat 2 legges opp.
  2. Sporvekslene sikres som angitt i forriglingstabellen.
  3. Togveistiller AI/AS legges mot venstre.
  4. Signalstiller A i stillerapparat 2 trykkes inn, innkjørhovedsignal A og tilhørende forsignal stilles til kjørsignal. Hovedsignalets og forsignalets kontrollamper i stillerapparat 2 samt hovedsignalets kontrollamper i stillerapparat 1 viser samtidig GRØNT lys.
  5. Når toget har kjørt inn på stasjonen og stoppet, skal:
    • Togvei-frigiverstilleren legges tilbake i normalstilling.
    • Innkjørhovedsignal A settes automatisk til stoppsignal ved passering av signalet. Kontrollampene i stillerapparatet viser rødt lys.
    • Togveistilleren i stillerapparat 1 blir fri og kan legges i normalstilling.

4.2 Betjeningsmåte 2

Eksempel, Innkjørtogvei A 2/1 :

  1. Togvei-frigiverstiller AI i stillerapparat 2 legges opp.
  2. Sporvekslene sikres som angitt i forriglingstabell.
  3. Togveistiller AI/AS legges mot venstre.
  4. Signalstiller AI i stillerapparat 1 trykkes inn, innkjørhovedsignal A og tilhørende forsignal stilles til kjørsignal.
  5. Utløsning av togveien skjer som forklart under betjeningsmåte 1.

4.3 Utkjøring

Ved sikring av utkjørtogveier, er det togekspeditørens ansvar at togveiene er sikret.

4.4 Stillerapparat 1 ubetjent

Når stillerapparat 1 skal være ubetjent, skal togveistiller AI/AS være lagt mot høyre.

Hoved- og forsignal A kan da stilles for togvei til spor I fra stillerapparat 2 i ekspedisjonskontoret som beskrevet under betjeningsmåte 1.

Når togveistiller AI/AS er lagt mot høyre (stillerapparat 1 ubetjent) kan stilleren bare legges tilbake i normalstilling mens trykknappen «AS» i stillerapparat 2 samtidig trykkes inn.

5 V. Strømleverering

Strøm til signalene fås fra det stedlige elektrisitetsverk. De for sikringsanlegget nødvendige transformatorer, reléer m.v. er satt inn i stillerapparatets skap.

Sikringer med påskrift er plassert i eget skap under stillerapparatet i ekspedisjonskontoret.

Hovedbryter skal normalt være innkoplet.

Vender for blinklys og fast lys skal normalt stå på blinklys, men legges om på fast lys hvis blinkapparatet er i ustand.

Vender for dag- og nattlys skal legges om ved overgang fra dagslys til mørke og omvendt.

6 Forskjellige bestemmelser

Stillerapparater og apparatskap skal være plombert.

Togekspeditøren skal når nødvendig selv skifte ut lamper i de faste signaler samt kontrollamper og sikringer.

Reservemateriell rekvireres fra Bane Øst ved signal.

Om plombering, tilsyn, renhold og smøring vises til TJN.