Instruks for omstart av sikringsanlegg på Østfoldbanen østre linje
Publisert: 5. juni 2019
Oppdatert: 7. mai 2021
Togleder må passe på at når vi sender kommando FRU på et signalobjekt, vennligst vent da til signalet og tilhørende togvei og sluttpunktet (neste signal) er nøytrale før magasinering av eks ny togvei på samme sted skjer igjen.
1 Hensikt og omfang
Denne instruksen gjelder når sikringsanlegget har låst seg og det ikke er mulig å løse ut togvei manuelt eller ved kjøring av tog.
2 Beskrivelse
Understående punkter må følges for å forsøke å løse situasjonen.
Aktivitet | Ansvarlig |
---|---|
Da togveien ikke har vært kjørt på, forsøkes det med en FRU-kommando på startpunkt. | Togleder |
Hvis togvei da ikke løser ut, bør det prøves å løse ut med FRU-kommando på start og sluttpunkt. | Togleder |
Er det tog i nærheten i fart eller mistet kontakt, kan også NUH på startpunkt nyttes. | Togleder |
Det skal sjekkes om det er tog i TUP-listen som kan blokkere utløsning. | Togleder |
Deretter meddeles signalvakt ut med en god beskrivelse av problemet samt hva som har vært forsøkt. | Togleder |
Togleder og signalvakt bestemmer i fellesskap om det skal utføres omstart av aktivt sikringsanleggsmaskin, og bestemmer tidspunkt for dette. | Togleder og tekniker signal |
Togleder stopper deretter trafikken, og alle tog bør om mulig kjøres til plattform på stasjon eller nær et stoppskilt. Løs ut alle togveier også under tog. | Togleder |
Ta også tilbake eventuelle lokalfrigivninger (TSA) for å unngå innkobling av veisikringsanlegg. | Togleder |
Etter avtale med togleder utføres omstart av aktivt sikringsanleggsmaskin. NB! Alle tog må stå stille og om mulig i FS når dette utføres! Når tog står inne på stasjon eller nær stoppskilt, vil igangsetting av trafikk bli enklere dersom alle tog stanser i en oppstartsseksjon for neste stoppskilt. |
Togleder |
Etter korrekt utført «cold switch» skal togveien være borte så snart standby maskin har overtatt (blitt grønn på LOP). Husk at togleder har en periode med manøversperre etter switch, og BRB må bekreftes av togleder på LOP. | Togleder |