ERTMS-begreper på norsk
Begreper hentet fra TSI-OPE tillegg A (versjon 5) pkt. 4.2 «Terms & Abbreviations» og fra Subset-026 kap. 4 «Modes and Transitions» (issue 3.6.0).
Publisert: 9. april 2019
Oppdatert: 31. mars 2023
Engelsk | Norsk | Kommentar |
---|---|---|
Acknowledgment | Bekreftelse | |
Applicable speed limit (in SR) | Tillatt hastighet | |
Authorisation for ERTMS train movement | Kjøretillatelse (for ERTMS-togbevegelse) | |
Border crossing | Grenseovergang | |
De-registration | Avregistrering | I TSI-OPE A brukes begrepet her for GSM-R. |
Driver Machine Interface (DMI) | Førerpanel | |
Emergency Propelling Area | – | Gjelder RV (reversing)-modus, som ikke iverksettes Norge. |
Emergency Stop Order | Nødstoppordre | |
End of Authority (EOA) | Sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA) | |
ETCS location marker | Stedsskilt | Brukes ikke i Danmark, Sverige eller Norge. |
ETCS on-board | ETCS-ombordutrustning/ ETCS-ombordsystem | Forskjellige begreper brukes i trafikkreglene, avhengig av hva som brukes i TSI-OPE tillegg A. |
ETCS stop marker | Stoppskilt | |
ETCS operational train category | ETCS-togkategori | |
Functional Number (GSM-R) | Funksjonelt nummer | |
GSM-R mode | – | For modus for tog eller skifting. Begrepet brukes ikke i trafikkreglene. |
GSM-R network | (Togradio)nettverk | |
GSM-R network marker | Skilt for togradionettverk | Foreslått tatt inn i TJN høsten 2022 som signal 64H «Norsk togradionettverk». |
GSM-R on board | Togets togradio | |
Maximum speed for RV | – | RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge. |
Maximum speed for SR | Høyeste tillatte hastighet for SR-modus | |
Movement Authority (MA) | Kjøretillatelse (fra systemet)/teknisk kjøretillatelse | |
Non stopping area | Område der stopp skal unngås | I prosjekteringsretningslinjen brukes «Systemaktivert område der fører skal unngå å stanse». Funksjonen er ikke tatt i bruk. |
Override EOA speed | Hastighet ved kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA) | Ikke direkte brukt i reglene, men det framkommer at det er hel sikthastighet og ev. hastighetsbegrensninger som gjelder. |
Permitted speed | Tillatt hastighet | |
Proceed aspect | Kjørsignal/kjøretillatelse | |
Propelling | – | Gjelder RV (reversing)-modus, som ikke iverksettes i Norge. |
Radio communication | Radiokommunikasjon | |
Radio Block Centre (RBC) | Radioblokksentral | |
Radio hole | Radiohull | Ikke aktuelt i Norge, siden det ikke planlegges med faste radiohull, og vi heller ikke legger opp til «midlertidige» radiohull, men signal E31 «Ingen radiokontakt» er tatt inn i TJN fra den tidligere ERTMS-togframføringsforskriften. |
Registration | Registrering | I TSI-OPE A brukes begrepet her for GSM-R. |
Release speed | Løsehastighet | «Frislippshastighet» er også benyttet i enkelte dokumenter. |
Revocation of MA | Annullering av kjøretillatelse | |
Route book | (Førerens) strekningsbok | |
Securing | Sikring (av tog, slik at det ikke begynner å rulle) | |
Shunting movement | Skift, skiftebevegelse, skifting | |
Tandem | Flere trekkraftkjøretøy i samme tog | |
Temporary speed restriction (TSR) | Midlertidig hastighetsnedsettelse | |
Text message | Melding (I førerpanelet) | |
Train data | Togdata/data | |
Train preparer | Føreren/den som klargjør toget | |
Transition | Overgang/omkobling | |
Transition point | Systemgrense | |
Trip | Systemnødbrems | «Systemnødbrems» brukes I TJN 2019, som erendret til «nødstoppmodus» i TJN 2022. |
DMI | Førerpanelet | |
EOA | Sluttpunkt for kjøretillatelse | |
ERTMS | ERTMS | |
ETCS | ETCS | |
FS | Modus full overvåkning (FS-modus) | |
G | Bremsegruppe G | |
GSM-R | Togradio (GSM-R) | |
LS | – | Gjelder Limited Supervision, som ikke skal brukes i Norge. |
MA | Kjøretillatelse (fra systemet) | |
NL | Modus ikke-ledende (NL-modus) | Modus for ekstra trekkraftkjøretøy med egen fører (f. eks. hjelpelokomotiv eller ekstra for-spannslokomotiv), der kjøretøyet er koblet til togets trykkluftbrems, men ikke elektrisk koblet til og styrt fra det ledendetrekkraftkjøretøyet (ikke multippelkoblet). |
NTC | NTC (nasjonalt togkontrollsystem) | |
OS | Modus på sikt (OS-modus) | |
P | Bremsegruppe P | |
RBC | Radioblokksentral/RBC | |
RV | – | RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge. |
SH | Skiftemodus (SH-modus) | |
SN | Modus nasjonalt system (SN-modus) | |
SR | Modus særlig ansvar (SR-modus) | |
STM | STM | |
UN | Modus ikke-utrustet område (UN-modus) | Gjelder nivå 0. |
VBC | VBC (virtuelt balisedeksel) | |
FS (Full Supervision) | Modus full overvåkning (FS-modus) | |
OS(On Sight) | Modus på sikt (OS-modus) | |
SR (Staff Responsible) | Modus særlig ansvar (SR-modus) | |
SH (Shunting) | Skiftemodus (SH-modus) | |
UN (Unfitted) | Modus ikke-utrustet område (UN-modus) | |
PS (Passive Shunting) | Modus passiv skifting (PS-modus) | |
SL (Sleeping) | Modus fellesstyring (SL-modus) | Modus for trekkraftkjøretøy som er styrt fra et annet trekkraftkjøretøy |
SB (Stand By) | Hvilemodus (SB-modus) | |
TR (Trip) | Systemnødbrems | «Systemnødbrems» brukes i TJN 2019, som erendret til «nødstoppmodus» i TJN 2022. |
PT (Post Trip) | Modus etter nødstopp/ systemnødbrems (PT-modus) | «Systemnødbrems» brukes I TJN 2019, som er endret til «nødstoppmodus» i TJN 2022. |
SF (System Failure) | Systemfeilmodus (SF-modus) | |
IS (Isolation) | Isolasjonsmodus (IS-modus) | |
NP (No Power) | Modus avslått (NP-modus) | |
NL (Non Leading) | Modus ikke-ledende (NL-modus) | Modus for ekstra trekkraftkjøretøy med egen fører, der kjøretøyeter koblet til togets trykkluftbrems, men ikke elektrisk koblet til og styrt fra det ledende trekkraftkjøretøyet (ikke multippelkoblet). |
SN (National System) | Modus nasjonalt system (SN-modus) | |
RV (Reversing) | – | RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge. |