ERTMS-begreper på norsk

Begreper hentet fra TSI-OPE tillegg A (versjon 5) pkt. 4.2 «Terms & Abbreviations» og fra Subset-026 kap. 4 «Modes and Transitions» (issue 3.6.0).

Publisert: 9. april 2019

Oppdatert: 31. mars 2023

Engelsk Norsk Kommentar
Acknowledgment Bekreftelse  
Applicable speed limit (in SR) Tillatt hastighet  
Authorisation for ERTMS train movement Kjøretillatelse (for ERTMS-togbevegelse)  
Border crossing Grenseovergang  
De-registration Avregistrering I TSI-OPE A brukes begrepet her for GSM-R.
Driver Machine Interface (DMI) Førerpanel  
Emergency Propelling Area Gjelder RV (reversing)-modus, som ikke iverksettes Norge.
Emergency Stop Order Nødstoppordre  
End of Authority (EOA) Sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA)  
ETCS location marker Stedsskilt Brukes ikke i Danmark, Sverige eller Norge.
ETCS on-board ETCS-ombordutrustning/ ETCS-ombordsystem Forskjellige begreper brukes i trafikkreglene, avhengig av hva som brukes i TSI-OPE tillegg A.
ETCS stop marker Stoppskilt  
ETCS operational train category ETCS-togkategori  
Functional Number (GSM-R) Funksjonelt nummer  
GSM-R mode For modus for tog eller skifting. Begrepet brukes ikke i trafikkreglene.
GSM-R network (Togradio)nettverk  
GSM-R network marker Skilt for togradionettverk Foreslått tatt inn i TJN høsten 2022 som signal 64H «Norsk togradionettverk».
GSM-R on board Togets togradio  
Maximum speed for RV RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge.
Maximum speed for SR Høyeste tillatte hastighet for SR-modus  
Movement Authority (MA) Kjøretillatelse (fra systemet)/teknisk kjøretillatelse  
Non stopping area Område der stopp skal unngås I prosjekteringsretningslinjen brukes «Systemaktivert område der fører skal unngå å stanse». Funksjonen er ikke tatt i bruk.
Override EOA speed Hastighet ved kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA) Ikke direkte brukt i reglene, men det framkommer at det er hel sikthastighet og ev. hastighetsbegrensninger som gjelder.
Permitted speed Tillatt hastighet  
Proceed aspect Kjørsignal/kjøretillatelse  
Propelling Gjelder RV (reversing)-modus, som ikke iverksettes i Norge.
Radio communication Radiokommunikasjon  
Radio Block Centre (RBC) Radioblokksentral  
Radio hole Radiohull Ikke aktuelt i Norge, siden det ikke planlegges med faste radiohull, og vi heller ikke legger opp til «midlertidige» radiohull, men signal E31 «Ingen radiokontakt» er tatt inn i TJN fra den tidligere ERTMS-togframføringsforskriften.
Registration Registrering I TSI-OPE A brukes begrepet her for GSM-R.
Release speed Løsehastighet «Frislippshastighet» er også benyttet i enkelte dokumenter.
Revocation of MA Annullering av kjøretillatelse  
Route book (Førerens) strekningsbok  
Securing Sikring (av tog, slik at det ikke begynner å rulle)  
Shunting movement Skift, skiftebevegelse, skifting  
Tandem Flere trekkraftkjøretøy i samme tog  
Temporary speed restriction (TSR) Midlertidig hastighetsnedsettelse  
Text message Melding (I førerpanelet)  
Train data Togdata/data  
Train preparer Føreren/den som klargjør toget  
Transition Overgang/omkobling  
Transition point Systemgrense  
Trip Systemnødbrems «Systemnødbrems» brukes I TJN 2019, som erendret til «nødstoppmodus» i TJN 2022.
DMI Førerpanelet  
EOA Sluttpunkt for kjøretillatelse  
ERTMS ERTMS  
ETCS ETCS  
FS Modus full overvåkning (FS-modus)  
G Bremsegruppe G  
GSM-R Togradio (GSM-R)  
LS Gjelder Limited Supervision, som ikke skal brukes i Norge.
MA Kjøretillatelse (fra systemet)  
NL Modus ikke-ledende (NL-modus) Modus for ekstra trekkraftkjøretøy med egen fører (f. eks. hjelpelokomotiv eller ekstra for-spannslokomotiv), der kjøretøyet er koblet til togets trykkluftbrems, men ikke elektrisk koblet til og styrt fra det ledendetrekkraftkjøretøyet (ikke multippelkoblet).
NTC NTC (nasjonalt togkontrollsystem)  
OS Modus på sikt (OS-modus)  
P Bremsegruppe P  
RBC Radioblokksentral/RBC  
RV RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge.
SH Skiftemodus (SH-modus)  
SN Modus nasjonalt system (SN-modus)  
SR Modus særlig ansvar (SR-modus)  
STM STM  
UN Modus ikke-utrustet område (UN-modus) Gjelder nivå 0.
VBC VBC (virtuelt balisedeksel)  
FS (Full Supervision) Modus full overvåkning (FS-modus)  
OS(On Sight) Modus på sikt (OS-modus)  
SR (Staff Responsible) Modus særlig ansvar (SR-modus)  
SH (Shunting) Skiftemodus (SH-modus)  
UN (Unfitted) Modus ikke-utrustet område (UN-modus)  
PS (Passive Shunting) Modus passiv skifting (PS-modus)  
SL (Sleeping) Modus fellesstyring (SL-modus) Modus for trekkraftkjøretøy som er styrt fra et annet trekkraftkjøretøy
SB (Stand By) Hvilemodus (SB-modus)  
TR (Trip) Systemnødbrems «Systemnødbrems» brukes i TJN 2019, som erendret til «nødstoppmodus» i TJN 2022.
PT (Post Trip) Modus etter nødstopp/ systemnødbrems (PT-modus) «Systemnødbrems» brukes I TJN 2019, som er endret til «nødstoppmodus» i TJN 2022.
SF (System Failure) Systemfeilmodus (SF-modus)  
IS (Isolation) Isolasjonsmodus (IS-modus)  
NP (No Power) Modus avslått (NP-modus)  
NL (Non Leading) Modus ikke-ledende (NL-modus) Modus for ekstra trekkraftkjøretøy med egen fører, der kjøretøyeter koblet til togets trykkluftbrems, men ikke elektrisk koblet til og styrt fra det ledende trekkraftkjøretøyet (ikke multippelkoblet).
SN (National System) Modus nasjonalt system (SN-modus)  
RV (Reversing) RV (reversing)-modus iverksettes ikke i Norge.