4 Instruks for betjening av enkelt innkjørsignal

Bestemmelser for personale som skal betjene signalanlegg.

Publisert: 10. april 2019

Oppdatert: 2. september 2021

4.1 Innledning

I tillegg til instruksen gjelder skjematisk plan og forriglingstabell og eventuelle særskilte bestemmelser for hver stasjon.

4.2 Utvendig anlegg

4.2.1 Signaler

Lyssignal A er satt opp utenfor sporveksel 1, lyssignal B utenfor sporveksel 2, og plassering er angitt på skjematisk plan.

Signalene kan stilles fra stillerapparat på ekspedisjonskontoret (stillerapparat 3) eller fra stillerapparat ved sporveksel 1 og 2 (stillerapparat 1 og 2).

4.2.2 Sporveksler

Sporveksler og sporsperrer som inngår i sikringsanlegget er håndstilt og kontrollåst (C-lås).

4.2.3 Stillerapparater

Stillerapparat 1 er satt opp i skap ved sporveksel 1, og stillerapparat 2 ved sporveksel 2. Stillerapparatene har:

  • 1 signalstiller for stilling av signal til «Kjør med redusert hastighet» (grønn trykknapp)
  • 1 signalstiller for stilling av signal til «Stopp» (rød trykknapp)
  • 2 kontrollamper, 1 for «Kjør med redusert hastighet» (grønn), 1 for signal «Stopp» (rød)
  • 1 togveilampe (fiolett) kun på stasjoner med veisikringsanlegg

Skapene låses med firkantnøkkel eller CTC-nøkkel, og skal være låst når stillerapparatene ikke brukes.

4.3 Innvendig anlegg

4.3.1 Stillerapparat

Stillerapparat 3 er satt opp på ekspedisjonskontoret og har:

  • 2 signalstillere for stilling av signal til «Kjør med redusert hastighet» (grønne trykknapper)
  • 2 togveistillere for togveiene AI/AII og BI/BII (rødt håndtak)
  • 2 kontrollamper for signal «Kjør med redusert hastighet» (grønne)
  • 2 kontrollamper for signal «Stopp» (røde)
  • 1 togveilampe (fiolett). Kun på stasjoner med veisikringsanlegg
  • 1 hovedbryter
  • 1 vender for dag-/nattlys

Lyssignalene kobles automatisk om til dag-/nattlys, og venderen skal normalt stå i stilling «Dag». Ved feil på automatisk omkobling settes venderen i stilling «Dag» ved dagslys og i stilling «Natt» når det er mørkt.

4.3.2 Samlelås (C-lås)

Over stillerapparatet er det satt opp en samlelås, med nøkkelfelter (med elektrisk kontroll) for kontrollåsnøklene til sporveksler/sporsperrer.

4.3.3 Sikringer

I skap under stillerapparatet er det hovedsikringer, sikringer for signaler mv.

4.4 Stilling av innkjørsignal

4.4.1 Fra stillerapparat 3 (betjeningsmåte 1)

Kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer som inngår i innkjørtogveien må være satt inn i samlelåsen og vridd om.

Togveistilleren (A eller B) legges ned.

Er togveien klar, trykkes signalstilleren (grønn trykknapp) inn. Signalet omstilles til «Kjør med redusert hastighet» og den grønne kontrollampen tennes (den røde kontrollampen slukker).

Når toget har kjørt inn på stasjonen, legges togveistilleren tilbake. Signalet omstilles til signal «Stopp» og den røde kontrollampen tennes (den grønne slukker). På enkelte stasjoner, hvor det er lagt inn et kort sporfelt etter signalet, omstilles signalet automatisk til signal «stopp» når toget belegger sporfeltet.

Skal tog passere i hovedtogsporet og ikke krysse eller kjøre forbi annet tog, skal samlelåsen være låst.

4.4.2 Fra stillerapparat 1 eller 2 (betjeningsmåte 2)

Når innkjørsignal skal stilles fra stillerapparat 1 eller 2, må stillerapparatet være frigitt ved at togveistilleren (A eller B) i stillerapparat 3 legges opp.

Det er ikke avhengighet mellom sporvekslene og innkjørsignalet når signalet stilles fra stillerapparat 1 eller 2.

Sporvekselen i innkjørtogveien legges i riktig stilling.

Er togveien klar, trykkes signalstilleren for signal «Kjør med redusert hastighet» (grønn trykknapp) inn. Signalet omstilles til «Kjør med redusert hastighet» og den grønne kontrollampen tennes (den røde kontrollampen slukker).

Når toget har kjørt inn på stasjonen, trykkes signalstilleren for signal «Stopp» (rød trykknapp) inn. Signalet omstilles til «Stopp» og den røde kontrollampen tennes (den grønne slukker).

Togveistilleren i stillerapparat 3 legges tilbake.

MERK: På stasjoner med veisikringsanlegg, hvor innkjørsignalet er satt i avhengighet til veisikringsanlegget, er det på stillerapparatene anordnet en togveilampe som tennes når togvei er sikret. Innkjørsignalet viser ikke kjørsignal før veisikringsanlegget er sperret. Togveilampen slukker når signalstilleren for signal «Stopp» betjenes.

4.5 Avhengighet mellom signaltelegrafen og togveistiller

Signaltelegrafen er koblet i avhengighet til togveistillerne i stillerapparat 3, slik at det ikke kan sendes kontrollsignal på signaltelegrafen uten at vedkommende togveistiller står i normalstilling (rett ut). Avhengigheten har ikke innvirkning på innkommet kontrollsignal.

4.6 Ubetjent stasjon

Når stasjonen er ubetjent skal lyssignalene være slukket. Samlelåsen skal være låst.