2 Betjening av kontrollåser og samlelåser
Bestemmelser for personale som skal betjene signalanlegg.
Publisert: 10. april 2019
Oppdatert: 1. desember 2023
2.1 Generelt
Sporveksler og sporsperrer kan være sikret med kontrollås. Til oppbevaring av nøkler til kontrollåsene benyttes samlelåser. Samlelåsen(e) er satt i avhengighet til stillverk eller enkelt innkjørsignal.
2.2 Låsavhengigheter
Mellom sporveksel og tilhørende sporsperre er det en bestemt låsavhengighet. Sporsperren har 2 kontrollåser. Kontrollås 1 sperrer sporsperren i pålagt stilling (sporet sperret), kontrollås 2 sperrer den i avlagt stilling (sporet fritt).
Når kontrollås 1 låses opp, kan sporsperren legges av og kontrollås 2 låses. Kontrollåsnøkkelen for kontrollås 1 er da sperret, og sporsperren er sperret i avlagt stilling (sporet fritt). Når kontrollås 2 er låst, kan kontrollåsnøkkelen tas ut og brukes for å låse opp kontrollåsen på sporvekselen.
MERK: Sporvekselen må være låst i normalstilling før sporsperren kan legges om til pålagt stilling.
2.3 Kontrollåsnøkler
Kontrollåsnøkler oppbevares i samlelås.
Der det er låsavhengighet mellom sporveksel og sporsperre, oppbevares kontrollåsnøkkelen til sporvekselen i sporsperrens kontrollås 2.
Tilsvarende kan også gjelde for avledende sporveksler, og for sporforbindelser mellom 2 spor (sporsløyfer) der det er låsavhengighet mellom sporvekslene.
2.3.1 Merking av kontrollåsnøkler
Kontrollåsnøkler til kontrollåser og sporveksler er merket (på skilt på nøkkelskaftets forside) med sporvekselens nummer og «+». Kan sporvekselen kontrollåses i begge stillinger, merkes den andre kontrollåsnøkkelen med «-» i tillegg til sporvekselens nummer.
Kontrollåsnøkler til kontrollås 1 på sporsperrer er merket med sporsperrens nummer. Kontrollåsnøkkelen til kontrollås 2 er merket med vedkommende sporvekselnummer og «+».
Kontrollåsnøkler til kontrollåser på sporsperrer/sporveksler ved sidespor på linjen er merket med sidesporets navn (kan være forkortelse) i stedet for sporsperrens/sporvekselens nummer.
2.3.2 Reservekontrollåsnøkler
Til kontrollåser er det reservekontrollåsnøkler, unntatt til kontrollås 2 på sporsperrer og tilsvarende kontrollås på avledende sporveksler/sporveksler i sporforbindelser (sporsløyfer).
Reservekontrollåsnøkler for C-lås skal være plombert, og skal oppbevares innelåst og sikkert på et definert sted.
På stasjoner som normalt er fjernstyrte, kan nøklene oppbevares i sikringsanleggets tekniske rom.
Dersom reservekontrollåsnøkkel må benyttes, skal strekningssjefens representant for signal straks underrettes.
Er kontrollåsnøkkelen kommet bort, skal strekningssjefens representant for signal sørge for at kontrollåsens nøkkelform blir endret. Ødelagt kontrollåsnøkkel skal straks sendes strekningssjefens representant for signal sammen med rekvisisjon på ny kontrollåsnøkkel.
2.4 Nøkkelformer
På samme stasjon brukes det unik nøkkelform for hver kontrollås.
Samme nøkkelform brukes kun på annenhver stasjon eller på annenhver blokkstrekning (uavhengig av organisatorisk inndeling).
Samme nøkkelform kan brukes for flere sidespor på samme blokkstrekning, når de har samme sikringsmåte.
Nøkkel til kontaktledningsbryter har en annen utforming på nøkkelskaftet enn nøkkel til sporveksel/sporsperre.
2.5 Låsetyper
2.5.1 Generelt
Låsetype | Bruksområde | Strekning med fjernstyring | Strekning med togmelding |
---|---|---|---|
A-lås | A-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. | X1 | X |
B-lås | B-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. | X | |
C-lås | C-lås brukes for sikring av sporveksler på stasjon med enkelt innkjørsignal. | X | |
D-lås | D-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. | X | |
E-lås | E-lås brukes for sikring av sporveksel(er) på stasjon og på sidespor. | X | X |
S-lås | S-lås brukes for sikring av sporveksel(er)/sporsperrer på stasjon. | X | X |
Rigel | Rigel brukes for sikring av sporveksel(er)/sporsperrer ved sidespor på linjen (kan også noen steder være på stasjon). | X |
1 Bare på Rørosbanens fjernstyrte del.
2.5.2 A-lås
A-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. Kontrollåsnøkkelen oppbevares i samlelås ved sidesporet, og frigis fra den stasjonen sidesporet er underlagt eller fra trafikkstyringssentralen når A-lås er på fjernstyrt strekning.
Umiddelbart foran og etter sporvekselen i sidesporet kan det være et sporavsnitt. Signaltelegraflinjen brytes når sporavsnittet er belagt.
Hvis det er flere kontrollåste sporveksler ved sidesporet, kan tilhørende kontrollåsnøkler oppbevares i egen samlelås ved sidesporet. Kontrollåsnøkkelen for A-lås er da festet til en sikkerhetslåsnøkkel som brukes for å låse opp sikkerhetslåsen.
Samlelås for A-lås
Samlelåsen har nøkkelfelt med sperreinnretning for nøkkelen, trykknapp og indikeringslampe for elektrisk frigiving. På enkelte steder er det anordnet mulighet for mekanisk frigiving av kontrollåsnøkkelen (hjelpeutløsning).

Hvis kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås ved sidesporet, har denne samme utførelse som for C-lås.
2.5.2.2 Frigiving av sidespor på linjen sikret med A-lås på strekning med togmelding
Når kontrollåsnøkkelen frigis, tennes kontrollampen i samlelåsen, trykknappen trykkes inn og opphever sperringen av kontrollåsnøkkelen, som kan vris om (mot urviserne) og tas ut. Når kontrollåsnøkkelen vris om, brytes signaltelegraflinjen.
Oppbevares kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer i egen samlelås, låses sikkerhetslåsen opp med en sikkerhetslåsnøkkel som er festet til kontrollåsnøkkelen for A-lås, og kontrollåsnøklene tas ut. Når skiftingen er utført, låses sporvekselen(e)/sporsperren(e). Dersom kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås, settes kontrollåsnøklene inn i samlelåsen og sikkerhetslåsen låses.
Kontrollåsnøkkelen for A-lås settes inn i samlelåsen og vris om (med urviserne). Sperremagneten sperrer kontrollåsnøkkelen, indikeringslampen slukker og signaltelegraflinjen er igjen ubrutt.
2.5.2.3 Frigiving av sidespor på linjen sikret med A-lås på strekning med fjernstyring (Rørosbanen)
Sporavsnittet ved sidesporet er i avhengighet til linjeblokken. Når sporavsnittet er belagt kan ikke linjeblokken retningsinnstilles eller utløses.
For nærmere informasjon, se SJN.
2.5.2.4 Frigiving av sidespor på linjen når nabostasjon er ubetjent
Er nabostasjonen ubetjent, skal den stasjonen som har frigitt sidesporet, før ankomstmelding sendes/besvares for det toget som har skiftet, sende kontrollsignal (A-signal) Den nærmeste betjente stasjonen svarer med kontrollsignal (A-signal).
2.5.3 B-lås
B-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. Kontrollåsnøkkelen oppbevares på den stasjonen sidesporet er underlagt, og skal alltid bringes tilbake dit etter bruk.
Hvis det er flere kontrollåste sporveksler ved sidesporet, kan tilhørende kontrollåsnøkler oppbevares i egen samlelås ved sidesporet. Kontrollåsnøkkelen for B-lås er da festet til en sikkerhetslåsnøkkel, som brukes for å låse opp sikkerhetslåsen.
2.5.3.1 Samlelås for B-lås
Samlelåsen har et nøkkelfelt for kontrollåsnøkkelen og en sikkerhetslås. Under sikkerhetslåsen er det et vindu som viser påskriften «Låst» når sikkerhetslåsen er låst, og «Åpen» når den er låst opp. Under nøkkelfeltet er det en linjal, som kan skyves mot høyre med et håndtak. Under håndtaket er det et skilt med påskriften «Sporveksel på linjen fastlagt/ikke fastlagt». Samlelåsen er merket med sidesporets navn. Samlelåsen kan også ha samme utførelse som en S-lås.

Kontrollåsnøkkel(er) for B-lås kan oppbevares i samlelås for C-lås, i stedet for i egen samlelås.
Hvis kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås ved sidesporet, har denne samme utførelse som for C-lås.
2.5.3.2 Uttaking/innsetting av kontrollåsnøkkel på strekning med togmelding
Når kontrollåsnøkkelen skal tas ut for skifting ved sidesporet, låses sikkerhetslåsen opp (nøkkelen settes inn i låsen og vris mot urviserne), linjalhåndtaket føres mot høyre og kontrollåsnøkkelen vris om (med urviserne) og tas ut. Når kontrollåsnøkkelen er tatt ut, blir sikkerhetslåsen sperret og linjalhåndtaket blir sperret i høyrestilling (håndtaket peker mot påskriften «Sporveksler på linjen ikke fastlagt»). Signaltelegraflinjen brytes også når kontrollåsnøkkelen tas ut.
Oppbevares kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer i egen samlelås ved sidesporet, låses sikkerhetslåsen opp med sikkerhetslåsnøkkel som er festet til kontrollåsnøkkelen for B-lås, og kontrollåsnøklene tas ut som forklart under C-lås.
Når skiftingen er utført, kontrollåses sporvekselen(e)/sporsperren(e). Dersom kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås, settes kontrollåsnøklene inn i samlelåsen og sikkerhetslåsen låses. Kontrollåsnøkkelen for B-lås leveres tilbake på den stasjonen hvor nøkkelen ble utlevert.
Når kontrollåsnøkkelen er levert tilbake, settes den inn i samlelåsen og vris om (mot urviserne), og linjalhåndtaket går automatisk over mot venstre (håndtaket peker mot påskriften «Sporveksler på linjen fastlagt»). Deretter låses sikkerhetslåsen (nøkkelen vris med urviserne) og nøkkelen tas ut. Signaltelegraflinjen er igjen ubrutt.
2.5.4 C-lås
C-lås brukes for sikring av sporveksler på stasjon med enkelt innkjørsignal. Kontrollåsnøklene skal ikke tas med utenfor stasjonsområdet.
2.5.4.1 Samlelås for C-lås
Samlelåsen har nøkkelfelter for kontrollåsnøklene og to sikkerhetslåser. Sikkerhetslås nr. 1 er sammenbygget med koblevender for signaltelegrafen, og sikkerhetslås nr. 2 har vanlig kontrollåsnøkkel. Nøkkelfeltene for kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer er merket med sporvekselens/sporsperrens nummer.
Under nøkkelfeltene er det en linjal som kan skyves mot høyre med et håndtak. Under håndtaket er et skilt med påskriften «Togvei fastlagt/Nøkler fri/Togvei ikke fastlagt».
Sikkerhetslås nr. 1 står til venstre i samlelåsen. Over nøkkelhullet er det et skilt med påskriften «Sikkerhetslås med koblevender». Over skiltet er det et rundt håndtak for koblevenderen. Når nøkkelen er tatt ut, er nøkkelhullet dekket med en skive med påskriften «Lang linje». Sikkerhetslås nr. 2 står til høyre for sikkerhetslås nr. 1. Nøkkelfeltet står i et loddrett, rødt felt.

Kontrollåsnøkkel for B-lås kan oppbevares i samlelås for C-lås. Samlelåsen har da eget nøkkelfelt med tilhørende linjal og håndtak. Under håndtaket er det et skilt med påskriften «Sporveksler på linjen fastlagt/ikke fastlagt».
2.5.4.2 Betjent stasjon
Når stasjonen skal være betjent må det runde håndtaket over sikkerhetslås nr. 1 vris om (med urviserne). Skiven som dekker nøkkelhullet forsvinner og signaltelegrafen er koblet inn. Sikkerhetslås nr. 1 låses opp (nøkkelen settes inn i låsen og vris om [mot urviserne]). Sperringen av sikkerhetslås nr. 2 og av linjalen oppheves.
Skal kontrollåsnøkler for sporveksler/sporsperrer tas ut, føres linjalhåndtaket mot høyre og kontrollåsnøklene vris om (med urviserne). Nøklene for sikkerhetslås nr. 1 og 2 er da sperret, og linjalhåndtaket er sperret i høyre stilling (håndtaket peker mot påskriften «Nøkler fri/Togvei ikke fastlagt», hhv. «Sporveksler på linjen ikke fastlagt»).
Når tog skal passere i hovedtogsporet og ikke skal krysse eller kjøre forbi annet tog, skal kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer være satt inn i samlelåsen og vridd om (mot urviserne). Når kontrollåsnøklene er vridd om, går linjalen automatisk mot venstre (håndtaket peker mot påskriften «Togvei fastlagt», henholdsvis «Sporveksler på linjen fastlagt»). Før det vises innkjørsignal og signal «Passér», skal sikkerhetslås nr. 2 låses (nøkkelen vris om med urviserne) og nøkkelen tas ut. Når sikkerhetslås nr. 2 er låst, er kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer og nøkkelen for sikkerhetslås nr. 1 sperret. Togekspeditør skal ha nøkkel til sikkerhetslås 2 med seg når signal «Passér» vises.
Ubetjent stasjon
Når stasjonen skal være ubetjent, skal kontrollåsnøklene være satt inn i samlelåsen og vridd om (mot urviserne). Linjalhåndtaket peker mot venstre og sperrer kontrollåsnøklene for sporvekslene/sporsperrene (håndtaket peker mot påskriften «Togvei fastlagt», hhv. «Sporveksler på linjen fastlagt»). Deretter låses sikkerhetslås nr. 1 (nøkkelen vris med urviserne), som sperrer linjalen og sikkerhetslås nr. 2. Når nøkkelen tas ut, kobles signaltelegrafen ut, og skiven merket «Lang linje» sperrer nøkkelhullet.
Når stasjonen er ubetjent, skal nøkkelen til sikkerhetslås nr. 1 oppbevares på et sikkert og definert sted bestemt sted gitt av områdesjef TXP i Trafikk.
2.5.5 D-lås
D-lås brukes for sikring av sporveksel(er) ved sidespor på linjen. Kontrollåsnøkkel oppbevares på hver av nabostasjonene til sidesporet, og tas med når det skal skiftes der. Etter bruk tas kontrollåsnøkkelen med tilbake til utgangsstasjonen, eller til fremadliggende stasjon.
Hvis det er flere kontrollåste sporveksler ved sidesporet, kan tilhørende kontrollåsnøkler oppbevares i egen samlelås ved sidesporet. Kontrollåsnøklene for D-lås er da festet til en sikkerhetslåsnøkkel, som brukes for å låse opp sikkerhetslåsen i samlelåsen ved sidesporet. D-lås er ikke satt i avhengighet til signaltelegrafen.
2.5.5.1 Samlelås for D-lås
For oppbevaring av kontrollåsnøklene er det samlelås på begge nabostasjonene. Samlelåsen er merket med sidesporets navn.
Samlelåsen har 2 nøkkelfelter og 1 sikkerhetslås. Høyre nøkkelfelt er merket «Stasjonens egen nøkkel». Under hvert nøkkelfelt er det et vindu som viser et hvitt felt når kontrollåsnøkkelen er satt inn og vridd om (mot urviserne), og et rødt felt når den er vridd om for uttaking. Nøkkelfeltene er satt i slik avhengighet til hverandre at kontrollåsnøkkelen ikke kan settes inn i det venstre nøkkelfeltet uten at kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» er vridd om for uttaking eller tatt ut. Under sikkerhetslåsen er det et vindu som viser påskriften «Låst» når sikkerhetslåsen er låst og «Åpen» når den er låst opp.
Under nøkkelfeltene er det en linjal som kan skyves mot høyre med et håndtak. Under håndtaket er det et skilt med påskriften «Sporveksel fastlagt/Sporveksel ikke fastlagt. Forespør …… stasjon om skiftende tog er kommet inn».

Hvis kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås ved sidesporet, har denne samme utførelse som for C-lås.
2.5.5.2 Uttaking/innsetting av kontrollåsnøkkelen
Når kontrollåsnøkkelen skal tas ut for skifting ved sidesporet, låses sikkerhetslåsen opp (nøkkelen settes inn i låsen og vris mot urviserne), linjalhåndtaket føres mot høyre og kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» vris om (med urviserne) og tas ut.
MERK: Hvis det står kontrollåsnøkkel i det venstre nøkkelfeltet, skal denne bli stående.
Når kontrollåsnøkkelen er tatt ut, blir sikkerhetslåsen sperret og linjalhåndtaket blir sperret i høyre stilling (håndtaket peker mot påskriften «Sporveksel ikke fastlagt. Forespør …… stasjon om skiftende tog er kommet inn»).
Kontrollåsnøkkelen leveres til føreren/skiftelederen.
Hvis toget etter skiftingen skal fortsette, må også nabostasjonen være betjent. Togekspeditøren på nabostasjonen underrettes på følgende måte:
«Kontrollåsnøkkelen for ……… sidespor er levert til føreren/skiftelederen i tog ………».
Togekspeditøren oppgir navn og signatur, og noterer underretningen i togmeldingsboka.
Dersom kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås ved sidesporet, låses sikkerhetslåsen opp med nøkkelen som er festet til kontrollåsnøkkelen for D-lås og kontrollåsnøklene tas ut.
Når skiftingen er avsluttet, kontrollåses sporvekselen(e)/sporsperren(e). Dersom kontrollåsnøklene for sporveksler/sporsperrer oppbevares i egen samlelås, settes kontrollåsnøklene inn i samlelåsen og sikkerhetslåsen låses.
Føreren/skiftelederen leverer kontrollåsnøkkelen for D-lås på stasjonen.
Når kontrollåsnøkkelen er mottatt på nabostasjonen, låses samlelåsens sikkerhetslås opp (nøkkelen settes inn i låsen og vris mot urviserne), linjalhåndtaket føres mot høyre, kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» vris om (med urviserne) og den mottatte kontrollåsnøkkelen settes inn i det venstre nøkkelfeltet og vris om (mot urviserne). Deretter må kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» vris om (mot urviserne).
Hvis den mottatte kontrollåsnøkkelen kan sendes tilbake umiddelbart, kan kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» flyttes over i det venstre nøkkelfeltet, i stedet for å sette den mottatte kontrollåsnøkkelen inn i samlelåsen.
Hvis det ikke står kontrollåsnøkkel i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» (samlelåsens sikkerhetslås er låst opp og linjalhåndtaket peker mot påskriften «Sporveksel ikke fastlagt. Forespør ……… stasjon om skiftende tog er kommet inn»), settes den mottatte kontrollåsnøkkelen inn i dette nøkkelfeltet og vris om (mot urviserne).
Når kontrollåsnøkkelen i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» er vridd om (mot urviserne), går linjalhåndtaket automatisk mot venstre (håndtaket peker mot påskriften «Sporveksel fastlagt») og sikkerhetslåsen låses (nøkkelen vris med urviseren og tas ut).
Før ankomstmelding sendes, underrettes togekspeditøren på nabostasjonen på følgende måte:
«Kontrollåsnøkkelen for ……… sidespor er mottatt her».
Togekspeditøren oppgir navn og signatur, og noterer underretningen i togmeldingsboka.
Hvis det står kontrollåsnøkkel i det venstre nøkkelfeltet i samlelåsen på den stasjonen som har levert ut kontrollåsnøkkelen, flyttes denne over i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» og sikkerhetslåsen låses, etter at underretning som beskrevet over er mottatt og ankomstmelding utvekslet.
2.5.5.3 Tilbakesending av kontrollåsnøkler
Er begge kontrollåsnøklene satt inn i samlelåsen på den ene stasjonen, sendes kontrollåsnøkkelen som står i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» tilbake med første mulige tog.
Når melding er mottatt fra nabostasjonen om at kontrollåsnøkkelen er mottatt, flyttes kontrollåsnøkkelen i det venstre nøkkelfeltet over i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel» slik at samlelåsens sikkerhetslås låses.
Når stasjonen er ubetjent, skal nøkkelen til sikkerhetslås oppbevares på et sikkert og definert sted gitt av Områdesjef txp i Trafikk.
Før avgangsmelding sendes eller besvares skal samlelåsen kontrolleres. Avgangsmelding må ikke sendes eller besvares hvis kontrollåsnøkkelen ikke står i nøkkelfeltet merket «Stasjonens egen nøkkel («linjalhåndtaket peker mot påskriften «Sporveksel ikke fastlagt. Forespør ……… stasjon om skiftende tog er kommet inn») uten at underretning er mottatt om at nabostasjonen har mottatt kontrollåsnøkkelen, eller kontrollåsnøkkelen er utlevert til føreren/skiftelederen i det toget som det skal sendes avgangsmelding for.
2.5.6 S-lås
2.5.6.1 Generelt
S-lås (se figur 1) brukes for sikring av sporveksel(er)/sporsperre(r) på stasjon. Kontrollåsnøkkelen oppbevares i S-lås plassert ved sporveksel/sporsperre. S-låsen er merket med eget nummer og identiteten til den sporsperre/sporveksel/kontaktledningsbryter den tilhører.
2.5.6.2 Frigiving av S-lås
S-låsen frigis av togekspeditøren eller av toglederen. S-låsen har et lokk som åpnes med en firkantnøkkel. Bak lokket er det et nøkkelfelt med sperreinnretning for nøkkelen, en trykknapp og en indikeringslampe som lyser når S-låsen er frigitt.
Når nøkkel i S-lås er frigitt kan denne tas ut og benyttes til å låse opp sporsperre eller eventuelt sporveksel når det er to sporveksler som er låst i kombinasjon. Når sporsperre låses opp og legges i avlagt stilling kan en annen nøkkel i sporsperren vris om og tas ut. Sporsperren låses da i avlagt stilling. Nøkkelen som er tatt ut av sporsperren benyttes for å låse opp kontrollåsen i tilhørende sporveksel slik at denne kan legges om.
Når sporveksel og sporsperre igjen skal låses i normalstilling, gjøres betjeningen i motsatt rekkefølge.
Kontrollåsnøkkelen settes til slutt tilbake i S-låsen og vris om (med urviserne).
2.5.6.3 Mekanisk frigiving (hjelpeutløsning)
Kan kontrollåsnøkkelen ikke frigis elektrisk (med trykknappen), kan den frigis mekanisk (hjelpeutløsning). Dette utføres etter tillatelse fra toglederen eller togekspeditøren ved å bryte plomberingen på dekslet som dekker frigivingsanordningen og vri dekslet til side. Firkantnøkkelen settes inn i åpningen og vris om (med urviserne) og kontrollåsnøkkelen kan tas ut. Når kontrollåsnøkkelen er tatt ut, skal firkantnøkkelen vris tilbake mot urviseren, og tas ut. Lokket lukkes og låses.
2.5.7 E-lås
(Se figur 1)
5.7.1 Generelt
E-lås brukes både på stasjon og på sidespor. En E-lås består av to samlelåser (S-låser). Samlelås «a» har nøkkel som er innsatt og vridd om mens samlelås «b» ikke har noen nøkkel. Alle tilhørende sporveksler og sporsperrer har elektrisk drivmaskin. For betjening av disse er det satt opp lokalomstiller(e) ved sporvekselen(e).
Når E-lås skal frigis skal fører/skifteleder låse opp lokket (med firkantnøkkel) til samlelås «a», og deretter via togradioen anmode togekspeditøren eller toglederen om frigiving av sidesporet/E-låsen på stasjon. Togekspeditøren eller toglederen frigir nøkkelen og svarer at sidesporet/E-låsen på stasjon frigis. Den hvite indikeringslampen lyser.
2.5.7.2 Strekning med togmelding
Når det skal skiftes ved sidespor som er sikret med E-lås på strekning med togmelding, må den stasjonen som sidesporet er underlagt være betjent. Fører/skifteleder anmoder togekspeditøren på den stasjonen som sidesporet er underlagt, om frigiving av sidesporet. Togekspeditøren frigir nøkkelen og svarer at sidesporet frigis. Den hvite indikeringslampen lyser.
2.5.7.3 Strekning med fjernstyring
E-lås ved sidespor på strekning med fjernstyring har samme avhengigheter til linjeblokk som rigel. Umiddelbart foran sporvekselen til vedkommende sidespor er det i hovedsporet lagt inn et sporavsnitt som må være belagt for at E-låsen skal kunne frigis, slik som beskrevet under A-lås. Når det skal skiftes ved sidespor som er sikret med E-lås skal føreren/skiftelederen via togradio anmode toglederen om frigiving av sidesporet.
Når toglederen eller togekspeditøren svarer at sidesporet/E-låsen på stasjon frigis, tennes indikeringslampen og føreren/skiftelederen trykker inn trykknappen i samlelås «a». Nøkkelen blir dermed fri. Mens trykknappen holdes inne, vris nøkkelen om mot urviseren og tas ut av samlelås «a».
Nøkkelen settes så inn i samlelås «b» og vris om med urviseren. Indikeringslampen i samlelås «b» tennes og lampen i lokalstilleren(ene) tennes. Lokalstilleren(e) for sporvekselen(e) kan da benyttes og skifting kan foretas.
Når lokalstiller betjenes for første gang, går sporsperren(e) av og låses i avlagt stilling så lenge nøkkelen sitter på plass i samlelås «b». Samtidig blir sporvekselen(e) lagt om.
Etter endt bruk betjenes trykknapp i samlelås «b» samtidig som nøkkelen vris om mot urviseren og tas ut. Deretter settes nøkkelen på plass i samlelås «a» og vris om med urviseren. Dersom sporvekselen(e) ikke ligger i normalstilling vil denne/disse automatisk bli omlagt til normalstilling. Samtidig låses sporsperren(e) automatisk i pålagt stilling. Føreren/skiftelederen underretter togekspeditøren eller toglederen om at skiftingen er avsluttet og at frigivingen kan tas tilbake. Nøkkelen blir da sperret og indikeringslampen slukker. Føreren/skiftelederen kontrollerer at nøkkelen ikke kan tas ut igjen. Føreren/skiftelederen avventer underretning fra togekspeditøren eller toglederen om at kontroll av sidesporet/E-låsen på stasjon er i orden.
2.6 Frigiving av rigel
2.6.1 Elektrisk frigiving
På sidespor kan sporvekslene/sporsperrene være sikret med rigel som frigis av togleder. Når rigel er frigitt, lyser en lampe ved sporsperren. Når sporsperren legges av, frigis rigelen i sporvekselen og lampen ved sporvekselen lyser.
Når tog skal inn på sidesporet, må et bestemt sporavsnitt foran sporvekselen være belagt av toget for å få frigitt sidesporet.
2.6.2 Mekanisk frigiving
Når rigel på grunn av feil eller strømstans ikke kan frigis på normal måte, kan frigiving foregå mekanisk.
Mekanisk frigiving av rigel foretas ved hjelp av en spesiell frikoplingsnøkkel, som oppbevares i skap ved sidesporet.
MERK: Frikoplingsnøkkelen skal bare brukes etter innhentet tillatelse fra toglederen. Når frikoplingsnøkkelen tas ut av holderen, blir alle hovedsignaler sperret i «Stopp». Frigivningen skjer ved at frikoplingsnøkkelen settes inn i en åpning i rigelen og vris om 90°. Frikoplingsnøkkelen må først brukes i sporsperren og deretter i sporvekselen. Etter bruk skal frikoplingsnøkkelen vris tilbake slik at rigelen inntar en sperret stilling, og settes på plass i holderen.