3 Utrustning i bane- og trekkraftkjøretøy

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

3.1 Utrustning i Bane

Banen deles inn i forskjellige områder. Disse er definert i kapittel 4 (Overvåkingsgrader og områder).

Eksempel på informasjonspunkt med tre baliser, balisegruppe og grensesnitt for ATC
Eksempel på informasjonspunkt.

3.1.1 Balisegrupper og grensesnitt mot sikringsanlegg

Baneutrustningen består i det vesentlige av balisegrupper og grensesnitt (for eksempel kodere) mot sikringsanlegg. Balisegruppene fungerer som «sendere». Trekkraftkjøretøyets antenne søker kontinuerlig etter disse «senderne», og når de påtreffes sender de den informasjon som balisegruppen inneholder.

Balisegruppene kan inneholde dels fast informasjon, dels variabel informasjon fra signaler/sikringsanlegg. Variabel informasjon fra signal eller sikringsanlegg omdannes til baliseinformasjon av grensesnittet som er/kan være plassert i skap ved skinnegangen.

En balisegruppe består alltid av minst 2 baliser.

Årsakene til dette er:

  • Trekkraftkjøretøyets ATC-utrustning skal kunne avgjøre om informasjonen gjelder aktuell kjøreretning.
  • En balise kan gå i stykker (sikkerhetsårsak).
  • Tilstrekkelig informasjon skal kunne overføres.

3.2 Utrustning i trekkraftkjøretøy

Utrustningen i trekkraftkjøretøy består av ATC-panel, hastighetsgiver og ATC-datamaskin.

Trekkraftkjøretøyet er dessuten utstyrt med ATC-komponenter i det elektriske systemet og i bremsesystemet.

Teknisk tegning som viser fysisk plassering av ATC-komponenter i et trekkraftkjøretøy.
Eksempel på plassering av ATC – komponenter.
Skjematisk oversikt over sammenkobling mellom ATC-komponenter, bremsesystem og sensorer.
Eksempel på sammenkobling av ATC - komponenter.

3.2.1 ATC-datamaskin

ATC-datamaskinen er ATC-systemets «hjerne».

  • Den sammenstiller og analyserer mottatt informasjon.
  • Den gir beskjed via ATC-panelet om hva føreren skal forholde seg til med hensyn til hastigheter og signaler.
  • Den aktiviserer bremsesystemet dersom informasjonen i ATC-panelet ikke følges.

ATC-datamaskinen strømforsynes fra trekkraftkjøretøyets batteri over sikring ATC og strømbryter ATC. Opplysninger om togdata (kjørehastighet, toglengde, retardasjon osv.) som ATC-datamaskinen må ha beskjed om, leses inn via ATC-panelets manøverdel (se punkt 3.2.7).

ATC-datamaskinen med tilkoplinger er plassert hensiktsmessig i trekkraftkjøretøyets maskinrom eller i førerrom.

På motorvognsett kan ATC-datamaskinen være plassert åpent i førerrom, i egne skap/rom enten i førerrom eller i tilknytning til kupe eller godsrom.

3.2.2 ATC-nødbremseventil

ATC-nødbremseventilen er innkoblet i hovedledningen. Ventilen er stengt så lenge den er spenningssatt. Den spenningsettes fra ATC-systemet når dette er innkoblet, og fra trekkraftkjøretøyets batteri når ATC-systemet er utkoblet.

ATC-nødbremseventilen har to oppgaver:

  • Nødbremse toget ved passering av hovedsignal i «Stopp».
  • Nødbremse toget om driftsbremsing med førerbremseventil eller ATC-driftsbrems ikke er tilstrekkelig.

ATC-nødbremseventilen, hvor håndtaket normalt skal stå i stilling I, stenges manuelt ved å svinge håndtaket fra stilling I til 0. (ATC-nødbremseventilen er av samme type og har samme funksjon som den ordinære nødbremseventilen – Sifa.)

Manuell stenging må foretas:

  • Når ATC-systemet må settes ut av funksjon på grunn av at ATC-nødbremseventilen ikke lukker og åpner som den skal.

3.2.3 ATC-driftsbremseventil

ATC-driftsbremseventil er en elektrisk/pneumatisk ventil som er montert mellom førerbremseventilens trykkregulator og styrebeholder.

ATC -driftsbremseventilen aktiviseres av ATC-datamaskinen ved behov.

På trekkraftkjøretøy med elektrisk styrt førerbremseventil finnes det ingen driftsbremseventil. Bremsing skjer ved hjelp av signal fra ATC-datamaskinen som direkte påvirker bremseelektronikken.

3.2.4 Trykkgiver

Trykkgiveren er koplet til hovedledningen og gir ATC-datamaskinen kontinuerlig informasjon om hovedledningstrykket.

3.2.5 Antenne

Antennen er montert under trekkraftkjøretøyet. Trekkraftkjøretøyet har en eller to antenner, avhengig av trekkraftkjøretøyets lengde og mulighet for plassering.

På motorvognsett bestående av 2 eller flere vogner er det montert antenne under begge endevogner.

Antennen har som oppgave å søke etter balisegrupper og motta informasjon fra disse.

3.2.6 Hastighetsgiver

Hastighetsgiveren på trekkraftkjøretøyet gir ATC-datamaskinen kontinuerlig informasjon om trekkraftkjøretøyets hastighet og kjørelengde.

3.2.7 ATC-panel

ATC-panel delt i presentasjonsdel og manøverdel med symboler og brytere for førerinput.

3.2.7.1 Oversikt

Presentasjonsdel av ATC-panel med lamper, brytere og symboler for status og førerhandling.
ATC-panel presentasjonsdel.
Manøverdel av ATC-panel med 9 innstillingshjul for togdata og lampe for mindre feil.
ATC-panel manøverdel.

3.2.7.2 Detaljer

Symbol Betegnelse og betydning
Rektangel med sirkel øverst og kvadrat under, kvart sirkel med to prikker over, og teksten Rød

Skiftelampe rød, skifteknapp

11.3 Skiftefunksjon i ATC

Liggende rektangel med tre vertikale felt samt teksten Gul

Forindikator, gul

Målhastighet (Venthastighet).

Øverst sirkel med eiker over horisontal strek, under sirkel med indre ring og teksten Rød

ATC-feillampe, rød

Lyser ved innledning og avslutning av starttest.

Lyser når det er feil på trekkraftkjøretøyets ATC-utstyr, samtidig som lydsignaler F1 og F2 høres.

Loddrett strek med kort strek øverst og lengre nederst, under dobbel sirkel med teksten Gul blink

Balisefeillampe, gul

Blinker ved feil i baneutrustningen (utløser ATC-brems).

Spiss v-form over dobbel sirkel med teksten Grønn

Lampe, grønn. For høy hastighet

Lyser når det kjøres 5 km/h eller mer over tillatt hastighet, samtidig som lydsignal F2 høres.

Liggende rektangel med tre vertikale felt samt teksten Grønn

Hovedindikator, grønn

Fast: Takhastighet.

Blink: Målhastighet (Venthastighet).

Dobbeltsirkel med piler til sidene over rektangel med sirkel og kvadrat, teksten Gul

Lampe, gul. ATC-brems. Løseknapp

Lyser når ATC-brems tilsettes.

Blinker når det kan trykkes på løseknappen for å få løst bremsene. Brukes også når man leser av retardasjonsverdier ved retardasjonskontroll.

Vinklet linje med pil mot høyre over rektangel med sirkel og kvadrat, teksten Grønn

Høyningslampe, grønn. Høyningsknapp

Når lampen blinker og knappen deretter trykkes inn, innebærer dette at ATC kun overvåker tidligere angitt takhastighet etter at toglengden er kjørt.

Pil mot oval fra hver side, tall og dobbel pil opp–ned, under stablede rektangler i ramme

Vippebryter. Bremsevirkning ATC-driftsbrems

1,0 bar trykksenkning ved dårlige adhesjonsforhold.

1,5 bar trykksenkning ved normale adhesjonsforhold.

Loddrett strek med kort tverrstrek og pil høyre over dobbelt rektangel, tekst Knapp, rød

Knapp, rød. Stoppassasje

Holdes inntrykket ved tillatt passering av hovedsignal i «Stopp».

11.2 Passering av hovedsignal i «Stopp»

Lyspæresymbol med stråler over stor ring delt i felt med åpen sirkel i midten

Lysstyrke

Regulerer lysstyrken til lamper og indikatorer.

Notesymbol over stor ring delt i felt med åpen sirkel i midten

Lydstyrke

Regulerer styrken på lydsignal F2.

Pil inn i lite rektangel over større rektangel med sirkel og kvadrat, teksten Rød

Lampe, rød. Innlesningknapp

Lampen blinker inntil togdata er innlest.

Lampen blinker også når «Skifteknappen» er betjent.

Knappen betjenes ved avslutning av starttest, etter avsluttet skifting og ved innlesning av togdata.

Lampen blinker også hvis togdata er endret under kjøring og nye togdata skal leses inn.

Lampe blinker hvis togdata ikke er innlest når toget settes i gang.

Pil opp mot horisontal strek over to små kvadrater merket 1 og 3, festet til større rektangler

STH

Største tillatte kjørehastighet for toget

9 Takhastighet

Dobbel pil horisontalt over lite kvadrat med tallet 2, koblet til større rektangel

Toglengde

Stilles inn etter 5.2.1 Tabell for togdata

Pil mot oval med bokstaven T fra begge sider, over tallhjul 0 og 6 festet til rektangler.

Bremsetilsettingstid

Stilles inn etter 5.2.1 Tabell for togdata eller etter tabell i førerrom.

Pil mot sirkel med bokstaven R fra begge sider, over tre tallhjul 1, 0 og 4, med rektangler.

Retardasjon

Stilles inn etter tabell i førerrommet

Lite kvadrat med tallet 0 koblet til større stående rektangel

Tilleggshastighet og hastighet for krengetog

(I prosent av linjehastighet.)

V-form over dobbel sirkel, med teksten Gul

Lampe, gul. Mindre feil

Lyser så lenge en feil er registrert i systemet, og denne feilkoden ikke er avlest.