9 Takhastighet
ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.
Publisert: 13. august 2013
Oppdatert: 24. februar 2025
Meld fra om feil eller foreslå endringer
Trafikk
Takhastigheten er den til enhver tid laveste av hastighetsbegrensningene gitt ved:
- STH
- Hovedsignaler i enkelte tilfeller
- Hastighetssignaler
9.1 Endring av hastighetsbegrensninger
Hastighetsbegrensning gitt ved STH kan endres ved innlesning av ny STH.
Hastighetsbegrensninger gitt ved hovedsignaler kan endres ved:
- Passering av nytt hovedsignal.
- Passering av balisegruppe for høyning av takhastighet etter utgangen av sporveksel.
- At et forsignal gir beskjed om nedsatt hastighet. I målpunktet går målhastigheten over til å bli fast hastighetsbegrensning. Denne oppdateres eller endres av første hovedsignal.
Hastighetsbegrensning gitt ved hastighetssignaler kan endres ved:
- Passering av nytt hastighetssignal (økt kjørehastighet).
- At et hastighetssignal gir beskjed om nedsatt kjørehastighet. I målpunktet går målhastigheten over til å bli fast hastighetsbegrensning. Denne oppdateres ved markeringsmerket hvis det finnes balisegruppe der. Om balisegruppe ikke finnes ved markeringsmerket vil høyningslampen blinke.
- Gjeldende regler avgjør i dette tilfelle når føreren kan trykke høyningsknappen og oppheve begrensningen.
9.2 Overvåking av takhastighet
Om togets hastighet er høyere enn takhastighet + 5 km/h høres lydsignal F2 og lampe «for høy hastighet» blinker.
Om togets hastighet er lik eller høyere enn takhastighet + 10 km/h, utløses driftsbrems.
Om togets hastighet er lik eller høyere enn takhastighet + 15 km/h, utløses nødbrems.