11 Spesialfunksjoner
ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.
Publisert: 13. august 2013
Oppdatert: 24. februar 2025
Meld fra om feil eller foreslå endringer
Trafikk
11.1 Ny kjøreretning
11.1.1 Mindre enn 250 meter
Etter start finnes ingen bestemt kjøreretning i systemet. Om man bakker etter å ha kjørt mindre enn 250 meter, slettes eventuell mottatt baliseinformasjon, og overvåkingen skjer som etter start.
11.1.2 250 meter eller mer
Når toget har kjørt 250 meter eller mer i samme retning eller har passert et hovedsignal, har systemet valgt kjøreretning.
Om toget nå begynner å bakke, slukkes ATC-panelet og lydsignal F2 kan høres i 5 sekunder. Bakker toget 250 meter eller mer skjer overvåkingen som etter start.
Om toget bakker mindre enn 250 meter og så kjører frem igjen, kommer eventuell panelindikering tilbake. Systemet holder også kontroll på avstand til signal.
11.2 Passering av hovedsignal i «Stopp»
11.2.1 Ved passering av hovedsignal i «Stopp»
Om toget utilsiktet passerer et stoppsignal, utløses nødbrems.
For å kunne passere stoppsignalet uten at nødbrems utløses, må stoppassasjeknappen holdes inntrykket under passering av balisegruppene og hastigheten må være høyst 40 km/h. Skiftelampen lyser fast når stoppassasjeknappen trykkes.
Dette gjelder også passering av sporvekselgruppe (SVG) ved innkjørhovedsignal og i enkelte tilfeller også ved utkjørhovedsignal, over avvikende sporveksel (se punkt 10.1.6). Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal skal gjøres i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Viser hovedindikator 000 gjelder 10 km/h som takhastighet (det vil si maksimalt 19 km/h) under passering.
11.2.2 Etter passering av hovedsignal i «Stopp»
Etter passering av stoppsignal vises 00 fast i hovedindikator. Om signalet har forsignal, vises også 00 i forindikatoren. (Denne indikering kan også fremkomme underveis, dersom en forsignal-/repeterbalisegruppe som gir «vent stopp» passeres.)
40 km/h gjelder deretter som takhastighet.
Når neste hovedsignal i «kjør» passeres, vises 40 i hovedindikator til toglengden er kjørt. Deretter fås normal indikering.
Denne overvåkingen kan også forekomme selv om signalet viste «kjør», men toget stoppet med antennen rett over balisegruppen ved hovedsignalet.
11.3 Skiftefunksjon i ATC
Før skifting innledes må Denne funksjonen iverksettes ved at skifteknappen betjenes. Trekkraftkjøretøyet må da stå stille. Deretter slukkes indikatorene, og skiftelampen tennes med fast lys. Samtidig begynner innlesningslampen å blinke. På system B blinker også høyningslampen.
Det kan nå passeres stoppsignaler innenfor 900 meter etter igangsetting uten at ATC-brems utløses, uansett om man skifter kjøreretning. Maksimal hastighet er 40 km/h. Etter 850 meter høres lydsignal F2 0,5 sekunder samtidig som skiftelampen begynner å blinke. Det finnes altså en 50 meters margin mellom lydsignal og avslutning av skiftefunksjon i ATC.
Ny trykking på skifteknappen gir alltid nye 900 meter hvis hastigheten er under 40 km/h. Om knappen ikke trykkes, går systemet over til å overvåke grunntogdata.
Lokfører kan bytte ende og fortsette å bruke skiftefunksjonen uten at det tas ny starttest. (Gjelder bare system B).
Skiftefunksjonen avsluttes ved å betjene innlesningsknappen når toget står stille. Deretter utfører systemet ny starttest.
Unntak
Betjenes innlesningsknappen i samme førerrom som skifteknappen ble betjent i ved starten, og trekkraftkjøretøyet er flyttet minst 50 meter, avsluttes skiftefunksjonen uten ny starttest. (Gjelder bare system B. System A utfører alltid starttest etter avsluttet skiftefunksjon.)
Deretter skjer overvåking som etter start.
11.4 Rasvarsling
Ved passering av rasvarslingssignal som viser «rasfare» (eventuelt mørkt signal), indikeres «vent 10 km/h» ved begynnelse av rasfarlig strekning som målpunkt. Strekningen kan deretter passeres i henhold til bestemmelse for rasfare i TJN.
11.5 Veisikringsanlegg
På DATC-strekninger er ikke veisikringsanlegg ATC-overvåket.
Ved veisikringsanlegg på FATC-strekninger varsles det med «vent 40» i ATC-punktet dersom veisikringsanlegget feilaktig ikke er «sperret» for vegtrafikk. Denne indikeringen fremkommer på siktavstand til planovergangssignal/forsignal for planovergangssignal.