7 Retardasjonskontroll

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

Det er mulig for lokfører å kontrollere om innstilte verdier for retardasjon er riktige ved hjelp av ATC-panelet. En kan lese av togets retardasjon med å ta en retardasjonskontroll.

Retardasjonskontrollen utføres på følgende måte:

  • Riktige innstillinger i ATC-panelet i henhold til opplysninger om toget.
  • Under kjøring, senk trykket i hovedledningen med 1,0 bar.
  • Vent så lenge som innstilt tilsetningstid i ATC-panelet + 5 s.
  • Løs deretter ut bremsene på vanlig måte (farts/kjørestilling).
  • Når trykket i hovedledningen igjen er 5,0 bar holdes løseknappen inne, da kan retardasjonsverdien avleses i F-indikatoren (verdien kan aldri bli høyere enn innstilt).

Denne retardasjonskontrollen bør foretas på flate/rettstrekninger for å få de rette verdier. Verdien skal ikke bli lavere enn den retardasjon som er innstilt i ATC-panelet. Blir verdien lavere tas retardasjonskontrollen på nytt. Hvis fortsatt lavere retardasjon, tas nok en retardasjonskontroll, men med 1,5 bar trykksenkning. Er verdien fortsatt lav, stilles avlest verdi inn i ATC-panelet. Ved endret retardasjonsverdi (til lavere verdi) må det vurderes om STH skal justeres ned i henhold til bremsetabell.