4 Overvåkingsgrader og områder
ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.
Publisert: 13. august 2013
Oppdatert: 24. februar 2025
Meld fra om feil eller foreslå endringer
Trafikk
Systemet anvender tre overvåkingsgrader. Disse er:
Togovervåking
Kun STH overvåkes. Indikatorene er slukket.
Delovervåking
Indikatorene vil hovedsakelig vise «00» («stopp»/«vent stopp») eller «- - -» («kjør»/«vent kjør»). Strekene innebærer at ATC-systemet ikke gir noen anvisning om tillatt hastighet. Under visse forhold kan hastighetsbegrensninger vises som tall i indikatorene.
MERK: ved innstilling av STH 80 km/h eller lavere, fås ikke tre gule streker i forindikator ved forsignal «vent kjør med avvik».

Fullstendig overvåking
Alle hastighetsbegrensninger vises som tall i indikatorene.

Disse definisjonene anvendes i den følgende beskrivelse av områder.
4.1 Områder
4.1.1 Ikke utrustet område
Overvåkingsgrad: Togovervåking
Ingen balisegrupper finnes på strekningen.
4.1.2 Utbyggingsområde
Overvåkingsgrad: Togovervåking (ved FATC, se kap. 4.2.5)
Balisegrupper kan finnes på strekningen, men er ikke satt i drift.
4.1.3 Delvis utrustet område DATC
Overvåkingsgrad: Delovervåking
STH overvåkes som takhastighet.
Målhastighet fra forsignal overvåkes.
Maksimal hastighet ved første sporveksel til avvik i innkjørtogvei og i enkelte tilfeller også i utkjørtogvei overvåkes.
Midlertidige kjørehastigheter overvåkes.
Hovedsignaler i «Stopp» overvåkes.
Balisegrupper finnes:
- ved hovedsignal
- ved forsignal for hovedsignal
- ved rasvarslingssignaler
- eventuelt som lenkingsbalisegrupper på linjen
- eventuelt som repeterbalisegrupper på stasjoner og holdeplasser samt på linjen for oppdatering av forsignalinformasjon
- eventuelt repeterbalisegruppe med tilleggsfunksjon nødstopp på stasjoner (ATC kryssingsbarriere)
- eventuelt ved oppdatering av takhastighet i utgangen av sporveksler
Ved hastighetssignal som angir midlertidig kjørehastighet
4.1.4 Fullstendig utrustet område FATC
Overvåkingsgrad: Fullstendig overvåking.
Alle hastighetsbegrensninger overvåkes.
Hovedsignaler i «Stopp» overvåkes.
Balisegrupper finnes:
- ved hovedsignal
- ved forsignal for hovedsignal
- ved fremskutte forsignal
- ved rasvarslingssignaler
- eventuelt som lenkingsbalisegrupper på linjen
- eventuelt som repeterbalisegrupper på stasjoner og holdeplasser samt på linjen for oppdatering av forsignal
- eventuelt repeterbalisegruppe med tilleggsfunksjon nødstopp på stasjoner (ATC kryssingsbarriere)
- eventuelt for oppdatering av takhastighet ved utgangen av sporveksler
- ved alle faste hastighetssignaler og ved hastighetssignal som angir midlertidig nedsatt kjørehastighet
- i forbindelse med forsignal for veisikringsanlegg
- ved hastighetssignal som angir midlertidig kjørehastighet
4.2 Overgang mellom områder
4.2.1 Overgang fra ikke utrustet område til DATC
Dette skjer ved første passering av balisegrupper ved hovedsignal. Stedet markeres med skilt som beskrevet i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Dersom første signal er et forsignal, vises ingenting i ATC-panelet, såfremt forsignalet ikke viser «Vent stopp».
4.2.2 Overgang fra DATC til FATC
Dette skjer ved første passering av balisegrupper ved hastighetssignal. Stedet markeres med skilt som beskrevet i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
4.2.3 Overgang fra FATC til DATC
Dette skjer ved grensebalisegrupper. Stedet markeres med skilt som beskrevet i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Normalt vil det foregå en overvåking av hastighetsreduksjon mot den takhastighet som gjelder for det DATC-området. I enkelte tilfeller vil høyningslampen lyse. Hastighetsbegrensinger gitt i FATC området vil overvåkes inntil innstilt toglengde er kjørt etter passasje av grensebalisegruppe/skilt.
4.2.4 Overgang fra DATC til Ikke utrustet område eller Utbyggingsområde
Dette skjer ved spesielle grensebalisegrupper som slukker panelet.
Ved passering av grensebalisegruppene høres et 5 sekunders lydsignal F2 før ATC-panelet slukker.
Normalt vil det foregå en overvåking av hastighetsreduksjon mot den takhastigheten som gjelder i et utbyggingsområde. Denne takhastigheten blir overvåket i utbyggingsområdet. Skiltes iht. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
4.2.5 Overgang fra FATC til Utbyggingsområde
Normalt vil det foregå en overvåking av hastighetsreduksjon mot den takhastigheten som gjelder i et utbyggingsområde. Denne takhastigheten blir overvåket i utbyggingsområdet. Skiltes i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
4.2.6 Overgang fra Utbyggingsområde til DATC
Ved overgang fra utbyggingsområde til DATC må balisegrupper som markerer avslutningen av utbyggingsområdet passeres. Disse skiltes i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Deretter må et hovedsignal passeres før indikeringer vises i panelet.
4.2.7 Overgang fra Utbyggingsområde til FATC
Ved overgang fra utbyggingsområde til FATC må balisegrupper som markerer avslutningen av utbyggingsområdet passeres. Disse skiltes i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Deretter må et hovedsignal og et hastighetskilt hvor det gis kjørhastighet passeres før indikeringer vises i panelet.