10 Overvåking av hastighetsreduksjoner

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

I det følgende vises eksempler på panelpresentasjon av hastighetsreduksjon. Det vises indikeringer både ved Fullstendig overvåking og ved Delovervåking

Når ATC-systemet mottar informasjon om hastighetsreduksjon, beregnes indikerings- og bremsekurver. Disse er funksjoner av togets hastighet og avstanden til målpunkt.

Diagram med fem bremsekurver mot målpunkt: forblink, blink, tone, driftsbrems og nødbrems

10.1 Strekning med FATC, Fullstendig overvåking

10.1.1 Målhastighet større enn 0

Når toget passerer en balisegruppe som gir restriktiv hastighetsinformasjon, vises denne hastigheten i forindikatoren.

ATC-panel med indikatorer der målhastighet og takhastighet vises som tall større enn null

Før systemet utløser driftsbrems, begynner forindikatoren å blinke (forblinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

ATC-panel med blinkende forindikator 130 og målhastighet 160

Noe før systemet utløser driftsbrems, begynner hovedindikatoren å blinke (blinkkurven er passert). Forindikatoren slukkes. Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

Om hastigheten nå senkes til lavere nivå enn målhastigheten, vil blinkfrekvensen endres fra hurtig til langsom.

ATC-panel med blinkende målhastighetsindikator satt til 130

Om hastigheten ikke er tilstrekkelig redusert vil man før systemet utløser driftsbrems, høre to lydsignaler F2 i 0.5 sekund (tonekurven er passert).

I unntakstilfelle kan det hende at man kommer direkte inn i området mellom blinkkurven og driftsbremsekurven, avhengig av hastighet og avstand til målpunktet.

Hvis det akselereres mot målpunktet, kommer systemet til å varsle og eventuelt bremse tidligere enn om det ikke akselereres. Ved retardasjon mot målpunktet vil systemet bremse senere.

Man må være oppmerksom på at om det praktiseres tilsetting med påfølgende løsning av brems frem mot målpunktet, kan ATC oppfatte dette som tilsatt driftsbrems og gripe inn senere enn den normalt ville gjort.

Ved målpunktet
Målhastigheten er nå blitt takhastighet.

Hvis nedsettelsen er halvutrustet, det vil si at det ikke ligger balisegruppe i målpunktet, vil hovedindikatoren vise fast lys ved målpunktet, og høyningslampen vil blinke. (Dette gjelder vanligvis ved sporveksel til avvik på DATC strekninger (se punkt 10.1.6) og ved enkelte midlertidige hastighetsnedsettelser.).

I øvrige tilfeller vil hovedindikator blinke til første balisegruppe (vanligvis hovedsignal) passeres.

10.1.2 Målhastighet lik 0 («vent stopp»)

Målhastighet = 0 skiller seg fra målhastighet større enn 0 ved at man har overvåkingsgrenser som er høyere enn målhastigheten. Dette er gjort for at man i det hele tatt skal kunne passere målpunktet.

Dessuten slukkes ikke forindikatoren før målpunktet er nådd.

10.1.2.1 «Vent stopp» med 40 km/h som overvåkingsgrense

To nuller vises i forindikatoren. Dette betyr at målpunktet kan passeres med høyst 40 km/h (se figur neste side).

  • Hvis hastigheten er over 39 km/h, vises store nuller.
  • Hvis hastigheten er 39 km/h, eller lavere vises små nuller.

Forsignal- eller repeterbalisegruppe som viser «Vent stopp» er passert:

ATC-panel med målhastighet 130 og forindikator som viser 00

Før systemet utløser driftsbrems, begynner forindikatoren å blinke (forblinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

ATC-panel med blinkende forindikator 00 og målhastighet 130

Noe før systemet utløser driftsbrems, blinker 00 i hovedindikator mens forindikator viser 00 med fast lys. (Blinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

ATC-panel med blinkende forindikator 00, øvrige visningsfelt tomme eller viser 000.

Om hastigheten ikke er tilstrekkelig redusert vil man før systemet utløser driftsbrems, høre to lydsignaler F2 i 0,5 sekund. (Tonekurven er passert).

Kjør med lavere hastighet enn 40 km/h (små nuller vises). Når målpunktet er nådd, slukker forindikatoren. Fra nå av gjelder 40 km/h som takhastighet fram til signalet, dvs. det kan kjøres med hastighet opptil 49 km/h før driftsbrems utløses.

ATC-panel med blinkende forindikator 00, målhastighet og øvrige visningsfelt viser 000

10.1.2.2 «Vent stopp» med 10 km/h som overvåkingsgrense

Tre nuller vises i forindikatoren. Dette betyr at målpunktet kan passeres med høyst 10 km/h.

ATC-panel med forindikator som viser 000 og målhastighet 130, øvrige felt viser tall eller er tomme
  • Hvis hastigheten er over 9 km/h vises store nuller.
  • Hvis hastigheten er 9 km/h eller lavere vises små nuller.

Etter målpunktet gjelder 10 km/h som takhastighet fram til signalet, det vil si det kan kjøres med opptil 19 km/h uten at driftsbrems utløses.

Tre nuller vises i hovedindikator.

ATC-panel med blinkende hovedindikator som viser 000, øvrige visningsfelt tomme eller viser 000

For øvrig gjelder beskrivelsen i punkt 10.1.2.1.

10.1.3 Flere etterfølgende hastighetsreduksjoner

Eksempel
Takhastigheten er 130 km/h.

Toget passerer et innkjørhovedsignal som viser inn i avvik – stopp ut. Hastighet ved tungespiss er maksimalt 50 km/h.

A. Toget passerer hovedsignalet med hastighet 50 km/h eller lavere

«Vent stopp» ved utkjør er mest restriktive målhastighet, og ATC-panelet viser:

ATC-panel med forindikator 00 og målhastighet 130

B. Toget passerer hovedsignalet med høyere hastighet enn 50 km/h

50 km/h ved tungespiss er mest restriktive målhastighet, og ATC-panelet viser:

ATC-panel med forindikator som viser 5L og målhastighet 130

Bokstaven «L» forteller at i tillegg til 50 km/h, finnes det informasjon om et målpunkt som har lavere målhastighet enn 50 km/h (i dette tilfellet «Vent stopp» i utkjørhovedsignalet).

Om tillatt hastighet ved tungespiss var f.eks. 70km/h, ville indikeringen i forindikatoren bli «7L».

Når tungespiss passeres viser ATC-panelet i både tilfelle A og B:

ATC-panel med forindikator 00 og målhastighet 50

10.1.4 Signalering ved hjelp av ATC forsignal

ATC forsignal er et fiktivt signal som plasseres foran det optiske forsignalet slik at hastigheten kan reduseres til stopp ved hovedsignalet.

Dette gjøres enten ved at hastigheten reduseres til130 km/h ved forsignalet dersom forsignalet viser «vent stopp» eller «vent kjør med avvik». Dette skjer når tilhørende hovedsignal viser «Stopp» eller «Kjør med avvik».

Det kan også gjøres ved at det gis «vent stopp» ved ATC forsignal med hovedsignalet som målpunkt. Ved «vent kjør med avvik» vil det gis A-bortflytting ved ATC forsignal.

ATC forsignalet kan være plassert mellom hovedsignal/blokkpostsignal og neste forsignal, eller være lagt inn som en forsignalinformasjon i balisegruppen ved hovedsignalet/blokksignalet (ATC-skilt settes opp der disse balisegruppene blir plassert).

Eksempel ved passering av ATC forsignal
Linjehastigheten er 160 km/h. Forsignalet viser «vent kjør». Ingen hastighetsreduksjon nødvendig.

ATC-panel etter signalpassering med målhastighet 160, øvrige visningsfelt tomme eller viser 000

Linjehastigheten er 160 km/h. Forsignalet viser gult eller gult og grønt lys.

ATC-panel med forindikator 130 og målhastighet 160, øvrige visningsfelt viser 000 eller er tomme

Reduser hastigheten til 130 km/h ved forsignalet.

Ved forsignalet gis ny informasjon om hastigheten ved innkjørhovedsignalet.

10.1.5 Gjennomsignalering (bortflyttet målpunkt)

Gjennomsignalering innebærer at målpunktet for en hastighetsreduksjon ligger lenger borte enn første hovedsignal man treffer på etter at man har fått informasjon om hastighetsreduksjonen.

De to variantene av gjennomsignalering beskrives nedenfor.

10.1.5.1 Gjennomsignalering til hovedsignal (P-bortflytting)

P-bortflytting vil si at målpunktet ikke befinner seg ved første hovedsignal man treffer på, men ved neste hovedsignal.

Eksempel 1
Forindikator viser 0P. ATC forbereder stopp ved neste (ikke første) hovedsignal.

ATC-panel med forindikator 0P og målhastighet 160, øvrige visningsfelt viser 000 eller er tomme

Informasjonen oppdateres ved passering av første hovedsignal. Der gis det beskjed om hvorvidt toget skal stoppe ved neste hovedsignal, eller bare redusere hastigheten mot en sporveksel som ligger til avvik (se punkt 10.1.5.2). 0P benyttes som forberedelse for hastighetsreduksjon mot sporveksel til avvik dersom minst en av følgende forutsetninger er til stede:

  • Maks tillatt hastighet over sporvekselen er høyst 40 km/h.
  • Signal «Forsiktig kjøring» er tent.
  • Det vil indikeres en lavere maks hastighet over sporvekselen enn normalt, fordi det er kort avstand fra sporvekselen til et signal som viser «stopp».

Eksempel 2
Forindikator viser «8P». Det vil si at målhastigheten nå er 80 km/h og målpunktet nå er et hovedsignal som ligger 2 signalstrekninger lengre frem. Dette er en forberedelse for en reduksjon til 80 km/h ved en foranliggende sporveksel til avvik. Informasjonen oppdateres og endres til en A-bortflytting ved første hovedsignal.

Unntak
I sjeldne tilfeller der to signalstrekninger gir for kort bremseavstand, kan det forekomme at «0P» forberedes med en annen målhastighet, f.eks. «8P».

10.1.5.2 Gjennomsignalering til sporveksel (A-bortflytting)

A -bortflytting innebærer at målpunktet befinner seg ved første sporveksel til avvik etter hovedsignalet som toget kommer til etter at informasjon om hastighetsreduksjon er mottatt. Dette betyr bl.a. at toget kan ha en større hastighet enn målhastigheten ved passering av innkjørhovedsignalet.  

Eksempel
Forindikator viser 8A. Første sporveksel til avvik etter hovedsignalet har hastighetsbegrensning 80 km/h.

ATC-panel med forindikator 8A og målhastighet 160

Når blinkkurven passeres:

ATC-panel med blinkende forindikator 8A

I målpunktet vises 80 i hovedindikator (A erstattes av 0):

ATC-panel med forindikator 80

10.1.6 Overvåking av hastighet over avvikende sporveksel

Det kan forekomme to varianter av overvåking av hastighet over avvikende sporveksel (med eller uten gjennomsignalering).

10.1.6.1 Uten gjennomsignalering

Overvåkingen starter ved sporvekselgruppe (SVG) ved innkjørhovedsignalet (I noen tilfeller også ved utkjørhovedsignal). Ved sporvekselen blinker høyningslampen og målhastigheten gjelder som takhastighet til høyningsknappen trykkes og toglengden er kjørt.

10.1.6.2 Med gjennomsignalering

Overvåkingen starter ved forsignal for innkjørhovedsignal eller ved forsignal for utkjørhovedsignal («A» vises i ATC-panelet). Hastighet ved sporvekselen gjelder som takhastighet til den automatisk oppheves av balisegruppe som er plassert etter utgangen av sporvekselen, og toglengden er kjørt. Se for øvrig punkt 10.1.5.2.

10.1.7 Stopp mellom forsignal og hovedsignal

Om toget stopper mellom forsignal og hovedsignal endres forsignalbeskjeden til «Vent stopp». Dette gjelder også om forsignalbeskjeden inneholdt «P» eller «A». Målpunktet for «Vent stopp» er første hovedsignal. Om repeterbalisegrupper finnes mellom stoppunkt og målpunkt, vil disse oppdatere forsignalbeskjeden. Repeterbalisegrupper er markert med eget ATC-skilt.

Hvis toget stopper mellom fremskutt forsignal og optisk forsignal er målpunktet optisk forsignal.

På en del stasjoner som har indre hovedsignaler uten forsignal på samme mast, er balisegruppene kodet med målpunkt i neste hovedsignal slik at dersom man stopper mellom signalene får man indikert «Vent stopp» med hovedsignal som målpunkt.

På stasjoner for samtidig innkjør/samtidig togbevegelse i samme retning hvor gult lys («Vent stopp») i forsignal for utkjørhovedsignal (utkjørhovedsignal viser «Stopp») indikeres som «40» i forindikator, vil man etter stopp mellom forsignalet og første repeterbalisegruppe, få indikert «vent stopp» ved repeterbalisegruppen.

10.1.8 Samtidig innkjør/togbevegelse i samme retning

En del stasjoner kan tilpasses samtidig innkjør ved bruk av ATC. Ved «Togvei slutt»-signalet/dvergsignalet, plassert 150 m foran utkjørhovedsignalet, ligger balisegruppe som utløser nødbrems hvis de passeres når utkjørhovedsignal viser «Stopp». Ved passering av innkjørhovedsignal hvor forsignalet på samme mast viser gult lys (utkjørhovedsignalet viser «Stopp»), vil toget overvåkes til 40 km/h ved en repeterbalisegruppe markert med ATC-merke 250 m foran «Togveg slutt» - signalet/dvergsignalet. Deretter vil man overvåkes med «Vent stopp» med normalt «40-overvåking» frem til «Togveg slutt»-signalet/dvergsignalet.

Eksempel 1
Innkjør til avvik, utkjør i stopp. (Tillatt hastighet over sporvekselen er 80 km/h.)

Etter passering av innkjørhovedsignal:

A. Togets hastighet lavere eller lik 80 km/h

ATC-panel med forindikator 40 og målhastighet 130, som indikerer hastighet lavere eller lik 80

B. Togets hastighet høyere enn 80 km/h

Etter passering av innkjørhovedsignal:

ATC-panel med forindikator 8L og målhastighet 130, som indikerer hastighet høyere enn 80 km/t

Ved sporvekselen:

ATC-panel med forindikator 40 og målhastighet 80, som viser hastighet ved eller foran sporveksel

Ved målpunkt for «Vent 40», gjelder både A og B:

ATC-panel med forindikator 00 og målhastighet 40, som viser at toget har nådd målpunktet

Eksempel 2
Innkjør til rettspor, utkjør i stopp

Etter passering av innkjørhovedsignal:

ATC-panel med forindikator 40 og målhastighet 160, som viser økt hastighet etter målpunkt

Ved målpunkt for «Vent 40» (ATC-skilt):

ATC-panel med forindikator 00 og målhastighet 40

På stasjoner som er bygget for samtidig innkjør uten «Signal Togvei slutt»-signal er målpunktet for «Vent 40» dvergsignalene som er plassert midt på stasjonen. Herfra blir man overvåket med «vent stopp» frem til utkjørhovedsignalet. For øvrig som ovenfor.

10.1.9 ATC Kryssingsbarriere

På en del stasjoner har repeterbalisegruppene som er lagt ut i forbindelse med plattform, tilleggsfunksjonen «nødstopp».

Denne nødstoppfunksjonen inntrer etter en forhåndsbestemt tid. Tiden er avhengig av lengden på stasjonens togspor.

Tog som har stoppet ved plattform og kommer i bevegelse mot utkjørhovedsignal før kjøretillatelse er mottatt i utkjørhovedsignal, vil få nødstopp ved passering av repeterbalisegruppen.

For tog som normalt ikke har stopp ved plattform, men kjører frem til utkjørhovedsignal for å stoppe der, vil nødstoppfunksjonen ikke gripe inn.

Dette forutsetter en normal nedbremsing mot utkjørhovedsignalet. Kjører toget derimot med svært lav hastighet i togsporet før repeterbalisegruppen passeres, vil nødstopp kunne gripe inn.

Funksjonen til repeterbalisegruppen er uavhengig av om toget stopper for kryssing eller i påvente av å få kjøretillatelse som etterfølgende tog.

For tog som har stoppet ved plattform og som får tillatelse til passering av utkjørhovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, må fører ved passering av repeterbalisegruppen holde stoppassasjeknappen på ATC-panelet inntrykket for at nødbrems ikke skal utløses. Se ellers kapittel 11.2.

Ved repeterbalisegrupper med tilleggsfunksjon «nødstopp», er det satt opp signal «ATC nødbrems» med vannrett sort strek inne i den sorte ringen.

10.2 Strekning med DATC, delovervåking

10.2.1 Målhastighet større enn 0

Når toget passerer en balisegruppe som gir restriktiv hastighetsinformasjon, indikeres dette i forindikatoren som streker eller i noen tilfeller med tall (for eksempel 0).

ATC-panel med forindikator og målhastighet som viser ---

Før systemet utløser driftsbrems, begynner forindikatoren å blinke (forblinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

ATC-panel med blinkende --- i forindikator og målhastighet

Noe før systemet utløser driftsbrems, begynner hovedindikatoren å blinke (Blinkkurven er passert). Forindikatoren slukkes. Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

Om hastigheten nå senkes til lavere nivå enn målhastigheten, vil blinkfrekvensen endres fra hurtig til langsom.

ATC-panel med tom forindikator og blinkende --- i målhastighetsindikator

Om hastigheten ikke er tilstrekkelig redusert vil man før systemet utløser driftsbrems, høre to lydsignaler F2 i 0,5 sekund. (Tonekurven er passert).

I unntakstilfelle kan det hende at man kommer direkte inn i området mellom blinkkurven og driftsbremsekurven, avhengig av hastighet og avstand til målpunktet.

Hvis det akselereres mot målpunktet, kommer systemet til å varsle og eventuelt bremse tidligere enn om det ikke akselereres.

Ved målpunktet
Målhastigheten er nå blitt takhastighet.

Hvis nedsettelsen er halvutrustet, dvs. det ligger ikke balisegruppe i målpunktet, vil hovedindikatoren vise fast lys ved målpunktet, og høyningslampen vil blinke. (Dette gjelder vanligvis ved sporveksel til avvik på strekning med DATC [se for øvrig punkt 10.1.6] og ved enkelte midlertidige hastighetsnedsettelser.)

I øvrige tilfeller vil hovedindikator blinke til første balisegruppe (vanligvis hovedsignal) passeres.

10.2.2 Målhastighet lik 0 («vent stopp»)

Målhastighet = 0 skiller seg fra målhastighet større enn 0 ved at man har overvåkingsgrenser som er høyere enn målhastigheten. Dette er gjort for at man i det hele tatt skal kunne passere målpunktet.

Dessuten slukkes ikke forindikatoren før målpunktet er nådd.

10.2.2.1 «Vent stopp» med 40 km/h som overvåkingsgrense

To nuller vises i forindikatoren. Dette betyr at målpunktet kan passeres med høyst 40 km/h.

  • Hvis hastigheten er over 39 km/h vises store nuller.
  • Hvis hastigheten er 39 km/h eller lavere vises små nuller.

Forsignal- eller repeterbalisegruppe som viser «Vent stopp» er passert:

ATC-panel med forindikator 00 og --- i målhastighetsindikator

Før systemet utløser driftsbrems, begynner forindikatoren å blinke (forblinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0.5 sekund.

ATC-panel med blinkende forindikator 00 og --- i målhastighetsindikator

Noe før systemet utløser driftsbrems, blinker 00 i hovedindikator mens forindikator viser 00 med fast lys (blinkkurven er passert). Samtidig høres ett lydsignal F2 i 0,5 sekund.

ATC-panel med blinkende forindikator 00 og målhastighetsindikator 000

Om hastigheten ikke er tilstrekkelig redusert vil det før systemet utløser driftsbrems, høres to lydsignaler F2 i 0,5 sekund (tonekurven er passert).

Kjør med lavere hastighet enn 40 km/h (små nuller vises). Når målpunktet er nådd, slukker forindikatoren. Fra nå av gjelder 40 km/h som takhastighet fram til signalet, dvs. det kan kjøres med hastighet opptil 49 km/h før driftsbrems utløses.

ATC-panel med tom forindikator og blinkende 000 i målhastighetsindikator

10.2.2.2 «Vent stopp» med 10 km/h som overvåkingsgrense

Tre nuller vises i forindikatoren. Dette betyr at målpunktet kan passeres med høyst 10 km/h.

ATC-panel med 000 i forindikator og --– i målhastighetsindikator
  • Hvis hastigheten er over 9 km/h vises store nuller.
  • Hvis hastigheten er 9 km/h eller lavere vises små nuller.

Etter målpunktet gjelder 10 km/h som takhastighet fram til signalet, dvs. det kan kjøres med opptil 19 km/h uten at driftsbrems utløses.

Tre nuller vises i hovedindikator.

ATC-panel med blinkende 000 i hovedindikator og tom forindikator

For øvrig gjelder beskrivelsen i pkt. 10.2.2.1.

10.2.3 Flere etterfølgende hastighetsreduksjoner

Eksempel
Takhastigheten er 130 km/h. Toget passerer et innkjørhovedsignal som viser inn i avvik – stopp ut. Hastighet ved tungespiss er maksimalt 50 km/h.

A. Toget passerer hovedsignalet med hastighet 50 km/h eller lavere

«Vent stopp» ved utkjør er mest restriktive målhastighet, og ATC-panelet viser:

ATC-panel med 000 i forindikator og --- i hovedindikator

B. Toget passerer hovedsignalet med høyere hastighet enn 50 km/h

50 km/h ved tungespiss er mest restriktive målhastighet, og ATC-panelet viser:

ATC-panel med 5L i forindikator og --- i hovedindikator

Bokstaven «L» forteller at i tillegg til 50 km/h finnes det informasjon om et målpunkt lenger bort som har lavere målhastighet enn 50 km/h (i dette tilfellet «Vent stopp» i utkjørhovedsignalet). Om tillatt hastighet ved tungespiss er høyere enn 70 km/h, vil indikeringen i forindikatoren bli «–L».

Når tungespiss passeres viser ATC-panelet i både tilfelle A og B:

ATC-panel med 000 i forindikator og 50 i hovedindikator

10.2.4 Overvåking av hastighet over avvikende sporveksel

Overvåkingen starter ved sporvekselgruppe (SVG) ved innkjørhovedsignalet (i noen tilfeller også ved utkjørhovedsignal). Ved sporvekselen blinker høyningslampen og målhastigheten gjelder som takhastighet til høyningsknappen trykkes og toglengden er kjørt.

10.2.5 Stopp mellom forsignal og hovedsignal

Om toget stopper mellom forsignal og hovedsignal endres forsignalbeskjeden til «Vent stopp». Målpunktet for «Vent stopp» er første hovedsignal. Om repeterbalisegrupper finnes mellom stoppunkt og målpunkt, vil disse oppdatere forsignalbeskjeden. Repeterbalisegrupper er markert med eget signalskilt.

På en del stasjoner som har indre hovedsignaler uten forsignal på samme mast er balisegruppene kodet slik at dersom man stopper mellom signalene får man indikert «Vent stopp» med neste hovedsignal som målpunkt.

På stasjoner for samtidig innkjør hvor gult lys («Vent stopp») i forsignal for utkjørhovedsignal (utkjørhovedsignal viser «Stopp») indikeres som «40» i forindikator, er målpunktet første repeterbalisegruppe.

10.2.6 Samtidig innkjør/togbevegelse i samme retning (DATC)

En del stasjoner kan tilpasses samtidig innkjør ved bruk av ATC. Ved «Togveg slutt»-signalet/dvergsignalet, plassert 150 m foran utkjørhovedsignalet, ligger balisegruppe som utløser nødbrems hvis de passeres når utkjørhovedsignal viser «Stopp». Ved passering av innkjørhovedsignal hvor forsignalet på samme mast viser gult lys (utkjørhovedsignalet viser «Stopp»), vil toget overvåkes til 40 km/h ved en repeterbalisegruppe markert med ATC-skilt 250 m foran «Togveg slutt»-signalet/dvergsignalet. Deretter vil man overvåkes med «Vent stopp» med normalt «40 – overvåking» frem til «Togveg slutt»-signalet/dvergsignalet.

Eksempel 1: Innkjør til avvik, utkjør i stopp.
(Tillatt hastighet over sporvekselen er 70 km/h.)

Etter passering av innkjørhovedsignal:

A. Togets hastighet lavere eller lik 70 km/h

ATC-panel med 000 i hovedindikator og 40 i forindikator

B. Togets hastighet høyere enn 70 km/h

Etter passering av innkjørhovedsignal:

ATC-panel med 7L i hovedindikator og --- i forindikator

Ved sporvekselen:

ATC-panel med 70 i hovedindikator og 40 i forindikator

Ved målpunkt for «Vent 40». Gjelder både A og B.

ATC-panel med 40 i hovedindikator og 000 i forindikator

Eksempel 2: Innkjør til rettspor, utkjør i stopp
Etter passering av innkjørhovedsignal:

ATC-panel med 40 i hovedindikator og --- i forindikator

Ved målpunkt for «Vent 40» (ATC-skilt):

ATC-panel med 40 i hovedindikator og 000 i forindikator

10.2.7 Kryssingsbarriere («Nødstopp» tilleggsfunksjon i repeterbalisegruppe)

Se informasjon: 10.1.9 ATC kryssingsbarriere.