5 Klargjøring for kjøring

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

5.1 Oppstart

Ved uttak av trekkraftkjøretøyet skal lokfører klargjøre ATC-systemet. Som kontroll skal oppstart forsøkes fra alle førerrom.

Bryteren for ATC koples inn. Oppstart foretas i M, F, B eller A. Deretter utføres det automatisk en starttest, det vil si en kontroll av utstyret. Under starttesten kontrollerer ATC-datamaskinen at utstyret fungerer.

Mens kontrollen av utstyret pågår, vises tall mellom 400 og 700 i hovedindikatoren på System A, og tall mellom 0 og 6 på System B.

Under starttesten kontrollerer ATC-datamaskinen funksjonen til hastighetsmåler og antenne og at utstyret kan utføre brems med driftsbremse- og nødbremseventilen. En trykksenkning på minst 0,25 bar må registreres ved driftsbrems. Ved nødbrems kontrolleres at trykket synker minst 0,6 bar i løpet av ett sekund, hvoretter ventilen skal lukke, for at bremsetesten skal anses godkjent.

Deretter testes ATC-feilalarmen. Føreren skal i denne situasjon forvisse seg om at:

  • ATC-feillampen tennes med rødt lys (blinkende på System A, fast på System B)
  • lydsignalene F1 og F2 høres
  • ATC-panelet for øvrig er slukket
  • ATC-nødbremseventilen ble lukket under starttesten

Om dette er i orden, kvitteres det ved at knappen innlesning trykkes.

Kontroller nå at:

  • alle lamper tennes (unntatt ATC-feillampe)
  • lydsignal F2 høres
  • indikatorene viser siffer 8 i alle posisjoner

ATC-systemet er nå klargjort. Følgende lamper blinker til togdata leses inn:

  • Høyningslampen (grønn)
  • Innlesningslampen (rød)

5.1.1 Feil under oppstart

Om feil registreres under oppstart, avbrytes starttesten.

Det skal da forsøkes ny starttest. Om feil fortsatt er til stede, sammenlignes indikeringen mot nedenstående tabeller, og foreslåtte tiltak iverksettes. Deretter forsøkes ny starttest. Dersom det fortsatt er feil til stede, eller indikeringen ikke finnes i tabellene, rapporteres feil etter gjeldende regler.

System A
Følgende kontroller skal foretas:

Ingen indikering, slukket ATC-panel:

  • Kontroller at kjøreretningsvender er i stilling M, F, B eller A.
  • Kontroller ATC-sikring.
  • Kontroller begge ender av panelkabel.

ATC-feillampe blinker, lydsignal F1:

  • Flytt materiellet noen meter og forsøk ny starttest.
Indikering i H–IND Årsak Tiltak
400

For lavt eller for høyt hovedledningstrykk (lavere enn 4 bar eller høyere enn 5,5 bar).

Trykket er ikke stabilt (trykkforandringen er større enn 0,2 bar per 3 sek.)

Kontroller om manometeret viser mellom 4 og 5,5 bar. Hvis ikke dette er tilfellet, kontroller trykkluftsystemet.

Kontroller om det er lekkasje i nødbremse- eller driftsbremseventilen, samt at alle kraner er i riktig stilling.

410 Trykksenkningen er lavere enn 0,25 bar ved driftsbrems. Kontroller at førerbremseventilen ikke er låst.
411 Driftsbremseventilen stenges ikke etter driftsbremsetesten. Kontroller driftsbremseventilen med hensyn på lekkasje.
412 og 414 Trykksenkningen er mindre enn 0,6 bar etter ca. 1 sek. ved nødbrems. Kontroller at nødbremseventilen ikke er mekanisk sperret.
413 og 415 Nødbremseventilen stenger ikke etter nødbremsetest. Kontroller nødbremseventilen.
504, 505 og 506 Transmisjonsfeil. Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest.
507 Transmisjonsdata for A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt. Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest.
520

Kjørenøkkelinngangene for A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt.

Forsøk ny starttest.
530 Hjuldiameterdata A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt. Forsøk ny starttest.
540 Kontrollsignal fra hastighetsgiveren indikerer feil. Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest.
700 Lampetest, trykking på innlesningsknappen fungerer ikke. Sjekk innlesningsknappen.
701 Feil i innmating av togdata ved hjelp av innstillingshjulene. Sjekk innstillingshjulene.
- F - Urimelige togdata innstilt. Kontroller togdata og eventuelt endre disse.

System B
Følgende kontroller skal foretas:

Ingen indikering, slukket ATC-panel:

Kontroller:

  • at kjøreretningsvender er i stilling M, F, B eller A
  • ATC-sikring.
  • bryter på kraftenhet
  • begge ender av panelkabel

ATC-feillampe lyser, lydsignal F1:

  • Flytt materiellet noen meter og forsøk ny starttest.
F-IND. H-IND. FORKLARING
Mulig feilkilde, kjørenøkkel eller ATC-panel
01 0 To kjørenøkler innkoplet.
11 0 Sjekk høyre innstillingshjul for STH.
12 0 Sjekk venstre innstillingshjul for STH.
13 0 Sjekk innstillingshjul for toglengde.
14 0 Sjekk høyre innstillingshjul for retardasjon.
15 0 Sjekk midtre innstillingshjul for retardasjon.
16 0 Sjekk venstre innstillingshjul for retardasjon.
17 0 Sjekk høyre innstillingshjul for tilsettingstid.
18 0 Sjekk venstre innstillingshjul for tilsettingstid.
19 0 Sjekk innstillingshjul for overhastighet.
Mulig feilkilde, kjørenøkkel eller ATC-panel
32 0 Knapp for stoppassasje inntrykket.
41 0 Innlesningsknapp inntrykket.
42 0 Skifteknapp inntrykket.
43 0 Høyningsknapp inntrykket.
44 0 Løseknapp inntrykket.
Mulig feilkilde, hastighetsmålingskonstanter/hjuldiameterkorrigering
  1 Mulig feil på hastighetsmålingskonstantereller hjuldiameterkorrigering.Prøv med ny starttest.
Mulig feilkilde, hastighetsmålingsinnganger
  2 Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest.
Feil ved transmisjonstest
02 3 Sjekk at antennen eller antennekabelen ikke er skadet.
06 3 Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest.
Feil ved bremsetrykk
  4

Kontroller om manometeret viser mellom 4 og 5.5 bar. Hvis ikke dette er tilfellet, kontroller trykkluftsystemet.

Kontroller om det er lekkasje i nødbremse- eller driftsbremseventilen, samt at alle kraner er i riktig stilling.

Feil ved driftsbremstest
01 5 Trykksenkningen er lavere enn 0.25 bar ved driftsbrems. Kontroller at førerbremseventilen ikke er låst.
02 5 Sjekk at batterispenningen ikke er for lav.
06 5 Driftsbremseventilen stenges ikke etter driftsbremsetesten. Kontroller driftsbremseventilen for lekkasje.
Feil ved nødbremsetest
  6 Kontroller nødbremseventilen.
07 6 Kontroller at nødbremseventilenikke er mekanisk sperret.

5.2 Innlesning av togdata

Når oppstart er foretatt skal togdata leses inn fra det ATC-panelet som skal benyttes for kjøringen. Togdata stilles inn på ATC-panelet i henhold til tabellene i punkt 5.2.1. Retardasjon stilles inn etter ATC-omregningstabell for bremseprosent.

Vippebryter omstilles og innstillingshjul for overhastighet stilles inn dersom dette er aktuelt.

Deretter trykkes innlesningsknappen. På system A fortsetter innlesningslampen å blinke i ca. 5 sek. mens den slukker umiddelbart på system B.

Er det stilt inn urimelige togdata vises «-F-» i hovedindikator. Det må da stilles inn riktige verdier og innlesningsknappen må trykkes inn på nytt.

Deretter er ATC virksom.

Kun høyningslampen lyser (fast grønt lys).

Om togdata ikke leses inn, overvåkes «grunntogdata». Disse er:

  • STH 40 km/h
  • Tilsetningstid 5 s
  • Toglengde 600 m
  • Retardasjon 30 m/s2

5.2.1 Tabell for togdata

Horisontal linje med pilspisser i hver ende
Toglengde 
Sirkel med bokstaven T i midten, med pil inn fra høyre og venstre
Tilsettingstid bremsegruppe 
Lengde i meter Still inn R P G
–100 1 05 12
101–200 2 06 13
201–300 3 07 14
301–400 4 08 14
401–500 5 09 15
501–600 6 11 16
601–700 7 13 16
701–800 8 15 16
801–900 9 17 18
Vertikal pil opp mot horisontal strek
Togets STH
Km/h Still inn
10 1
20 2
30 3
40 4
50 5
60 6
70 7
80 8
90 9
100 10
110 11
120 12
130 13
140 14
150 15
160 16
170 17
180 18
190 19
200 20
210 21

5.2.2 Vippebryter for ATC-driftsbrems

Normalstillingen for Vippebryter er «1,5 bar» (150 kpa). Stilles vippebryter for bremsevirkning i stilling «1,0 bar» (100 kpa) regner ATC-systemet med redusert bremsevirkning. Vippebryter kan stilles om når som helst (uten ny innlesning), men påvirker ikke beregning av hastighetsreduksjoner som det allerede er mottatt informasjon om.

Denne såkalte «myke» overvåkingen innebærer at systemet vil varsle og eventuelt gripe inn tidligere enn normalt. Dette er en følge av at ATC-bremsevirkningen er 2/3 av det normale.

5.2.3 Tilleggshastighet og hastighet for krengetog

Dette gjelder kun FATC-strekninger hvor tillatt tilleggshastighet og hastighet for krengetog er bekjentgjort for spesielle togslag.

På innstillingshjulet lengst til høyre på ATC-panelet kan det angis prosentuell hastighetsoverskridelse i kurver som gjelder for dette toget. Hvert trinn innebærer 5 % overskridelse, det vil si maksimal overskridelse som kan innstilles er 45 %.

nr. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
% 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

Balisegruppene avgjør i det enkelte tilfelle om overskridelsen skal være virksom. Balisegruppene kan også avgjøre om bare halvparten av innstilt overskridelse skal gjelde, det vil si 2,5 % per trinn.

Det vil bli bekjentgjort i Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet hvilken innstilling som gjelder ved kjøring på de enkelte strekninger. ATC-panelet vil da vise gjeldende hastighetsbegrensning for toget, inkludert tilleggshastighet eller hastighet for krengetog.