5 Klargjøring for kjøring
ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.
Publisert: 13. august 2013
Oppdatert: 24. februar 2025
Meld fra om feil eller foreslå endringer
Trafikk
5.1 Oppstart
Ved uttak av trekkraftkjøretøyet skal lokfører klargjøre ATC-systemet. Som kontroll skal oppstart forsøkes fra alle førerrom.
Bryteren for ATC koples inn. Oppstart foretas i M, F, B eller A. Deretter utføres det automatisk en starttest, det vil si en kontroll av utstyret. Under starttesten kontrollerer ATC-datamaskinen at utstyret fungerer.
Mens kontrollen av utstyret pågår, vises tall mellom 400 og 700 i hovedindikatoren på System A, og tall mellom 0 og 6 på System B.
Under starttesten kontrollerer ATC-datamaskinen funksjonen til hastighetsmåler og antenne og at utstyret kan utføre brems med driftsbremse- og nødbremseventilen. En trykksenkning på minst 0,25 bar må registreres ved driftsbrems. Ved nødbrems kontrolleres at trykket synker minst 0,6 bar i løpet av ett sekund, hvoretter ventilen skal lukke, for at bremsetesten skal anses godkjent.
Deretter testes ATC-feilalarmen. Føreren skal i denne situasjon forvisse seg om at:
- ATC-feillampen tennes med rødt lys (blinkende på System A, fast på System B)
- lydsignalene F1 og F2 høres
- ATC-panelet for øvrig er slukket
- ATC-nødbremseventilen ble lukket under starttesten
Om dette er i orden, kvitteres det ved at knappen innlesning trykkes.
Kontroller nå at:
- alle lamper tennes (unntatt ATC-feillampe)
- lydsignal F2 høres
- indikatorene viser siffer 8 i alle posisjoner
ATC-systemet er nå klargjort. Følgende lamper blinker til togdata leses inn:
- Høyningslampen (grønn)
- Innlesningslampen (rød)
5.1.1 Feil under oppstart
Om feil registreres under oppstart, avbrytes starttesten.
Det skal da forsøkes ny starttest. Om feil fortsatt er til stede, sammenlignes indikeringen mot nedenstående tabeller, og foreslåtte tiltak iverksettes. Deretter forsøkes ny starttest. Dersom det fortsatt er feil til stede, eller indikeringen ikke finnes i tabellene, rapporteres feil etter gjeldende regler.
System A
Følgende kontroller skal foretas:
Ingen indikering, slukket ATC-panel:
- Kontroller at kjøreretningsvender er i stilling M, F, B eller A.
- Kontroller ATC-sikring.
- Kontroller begge ender av panelkabel.
ATC-feillampe blinker, lydsignal F1:
- Flytt materiellet noen meter og forsøk ny starttest.
Indikering i H–IND | Årsak | Tiltak |
---|---|---|
400 |
For lavt eller for høyt hovedledningstrykk (lavere enn 4 bar eller høyere enn 5,5 bar). Trykket er ikke stabilt (trykkforandringen er større enn 0,2 bar per 3 sek.) |
Kontroller om manometeret viser mellom 4 og 5,5 bar. Hvis ikke dette er tilfellet, kontroller trykkluftsystemet. Kontroller om det er lekkasje i nødbremse- eller driftsbremseventilen, samt at alle kraner er i riktig stilling. |
410 | Trykksenkningen er lavere enn 0,25 bar ved driftsbrems. | Kontroller at førerbremseventilen ikke er låst. |
411 | Driftsbremseventilen stenges ikke etter driftsbremsetesten. | Kontroller driftsbremseventilen med hensyn på lekkasje. |
412 og 414 | Trykksenkningen er mindre enn 0,6 bar etter ca. 1 sek. ved nødbrems. | Kontroller at nødbremseventilen ikke er mekanisk sperret. |
413 og 415 | Nødbremseventilen stenger ikke etter nødbremsetest. | Kontroller nødbremseventilen. |
504, 505 og 506 | Transmisjonsfeil. | Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest. |
507 | Transmisjonsdata for A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt. | Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest. |
520 |
Kjørenøkkelinngangene for A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt. |
Forsøk ny starttest. |
530 | Hjuldiameterdata A-program/B-program sammenlignes. Resultatet er galt. | Forsøk ny starttest. |
540 | Kontrollsignal fra hastighetsgiveren indikerer feil. | Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest. |
700 | Lampetest, trykking på innlesningsknappen fungerer ikke. | Sjekk innlesningsknappen. |
701 | Feil i innmating av togdata ved hjelp av innstillingshjulene. | Sjekk innstillingshjulene. |
- F - | Urimelige togdata innstilt. | Kontroller togdata og eventuelt endre disse. |
System B
Følgende kontroller skal foretas:
Ingen indikering, slukket ATC-panel:
Kontroller:
- at kjøreretningsvender er i stilling M, F, B eller A
- ATC-sikring.
- bryter på kraftenhet
- begge ender av panelkabel
ATC-feillampe lyser, lydsignal F1:
- Flytt materiellet noen meter og forsøk ny starttest.
F-IND. | H-IND. | FORKLARING |
---|---|---|
Mulig feilkilde, kjørenøkkel eller ATC-panel | ||
01 | 0 | To kjørenøkler innkoplet. |
11 | 0 | Sjekk høyre innstillingshjul for STH. |
12 | 0 | Sjekk venstre innstillingshjul for STH. |
13 | 0 | Sjekk innstillingshjul for toglengde. |
14 | 0 | Sjekk høyre innstillingshjul for retardasjon. |
15 | 0 | Sjekk midtre innstillingshjul for retardasjon. |
16 | 0 | Sjekk venstre innstillingshjul for retardasjon. |
17 | 0 | Sjekk høyre innstillingshjul for tilsettingstid. |
18 | 0 | Sjekk venstre innstillingshjul for tilsettingstid. |
19 | 0 | Sjekk innstillingshjul for overhastighet. |
Mulig feilkilde, kjørenøkkel eller ATC-panel | ||
32 | 0 | Knapp for stoppassasje inntrykket. |
41 | 0 | Innlesningsknapp inntrykket. |
42 | 0 | Skifteknapp inntrykket. |
43 | 0 | Høyningsknapp inntrykket. |
44 | 0 | Løseknapp inntrykket. |
Mulig feilkilde, hastighetsmålingskonstanter/hjuldiameterkorrigering | ||
1 | Mulig feil på hastighetsmålingskonstantereller hjuldiameterkorrigering.Prøv med ny starttest. | |
Mulig feilkilde, hastighetsmålingsinnganger | ||
2 | Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest. | |
Feil ved transmisjonstest | ||
02 | 3 | Sjekk at antennen eller antennekabelen ikke er skadet. |
06 | 3 | Flytt toget noen meter og forsøk ny starttest. |
Feil ved bremsetrykk | ||
4 |
Kontroller om manometeret viser mellom 4 og 5.5 bar. Hvis ikke dette er tilfellet, kontroller trykkluftsystemet. Kontroller om det er lekkasje i nødbremse- eller driftsbremseventilen, samt at alle kraner er i riktig stilling. |
|
Feil ved driftsbremstest | ||
01 | 5 | Trykksenkningen er lavere enn 0.25 bar ved driftsbrems. Kontroller at førerbremseventilen ikke er låst. |
02 | 5 | Sjekk at batterispenningen ikke er for lav. |
06 | 5 | Driftsbremseventilen stenges ikke etter driftsbremsetesten. Kontroller driftsbremseventilen for lekkasje. |
Feil ved nødbremsetest | ||
6 | Kontroller nødbremseventilen. | |
07 | 6 | Kontroller at nødbremseventilenikke er mekanisk sperret. |
5.2 Innlesning av togdata
Når oppstart er foretatt skal togdata leses inn fra det ATC-panelet som skal benyttes for kjøringen. Togdata stilles inn på ATC-panelet i henhold til tabellene i punkt 5.2.1. Retardasjon stilles inn etter ATC-omregningstabell for bremseprosent.
Vippebryter omstilles og innstillingshjul for overhastighet stilles inn dersom dette er aktuelt.
Deretter trykkes innlesningsknappen. På system A fortsetter innlesningslampen å blinke i ca. 5 sek. mens den slukker umiddelbart på system B.
Er det stilt inn urimelige togdata vises «-F-» i hovedindikator. Det må da stilles inn riktige verdier og innlesningsknappen må trykkes inn på nytt.
Deretter er ATC virksom.
Kun høyningslampen lyser (fast grønt lys).
Om togdata ikke leses inn, overvåkes «grunntogdata». Disse er:
- STH 40 km/h
- Tilsetningstid 5 s
- Toglengde 600 m
- Retardasjon 30 m/s2
5.2.1 Tabell for togdata
![]() |
![]() |
||
---|---|---|---|
Lengde i meter | Still inn | R P | G |
–100 | 1 | 05 | 12 |
101–200 | 2 | 06 | 13 |
201–300 | 3 | 07 | 14 |
301–400 | 4 | 08 | 14 |
401–500 | 5 | 09 | 15 |
501–600 | 6 | 11 | 16 |
601–700 | 7 | 13 | 16 |
701–800 | 8 | 15 | 16 |
801–900 | 9 | 17 | 18 |
![]() |
|
---|---|
Km/h | Still inn |
10 | 1 |
20 | 2 |
30 | 3 |
40 | 4 |
50 | 5 |
60 | 6 |
70 | 7 |
80 | 8 |
90 | 9 |
100 | 10 |
110 | 11 |
120 | 12 |
130 | 13 |
140 | 14 |
150 | 15 |
160 | 16 |
170 | 17 |
180 | 18 |
190 | 19 |
200 | 20 |
210 | 21 |
5.2.2 Vippebryter for ATC-driftsbrems
Normalstillingen for Vippebryter er «1,5 bar» (150 kpa). Stilles vippebryter for bremsevirkning i stilling «1,0 bar» (100 kpa) regner ATC-systemet med redusert bremsevirkning. Vippebryter kan stilles om når som helst (uten ny innlesning), men påvirker ikke beregning av hastighetsreduksjoner som det allerede er mottatt informasjon om.
Denne såkalte «myke» overvåkingen innebærer at systemet vil varsle og eventuelt gripe inn tidligere enn normalt. Dette er en følge av at ATC-bremsevirkningen er 2/3 av det normale.
5.2.3 Tilleggshastighet og hastighet for krengetog
Dette gjelder kun FATC-strekninger hvor tillatt tilleggshastighet og hastighet for krengetog er bekjentgjort for spesielle togslag.
På innstillingshjulet lengst til høyre på ATC-panelet kan det angis prosentuell hastighetsoverskridelse i kurver som gjelder for dette toget. Hvert trinn innebærer 5 % overskridelse, det vil si maksimal overskridelse som kan innstilles er 45 %.
nr. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% | 0 | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 |
Balisegruppene avgjør i det enkelte tilfelle om overskridelsen skal være virksom. Balisegruppene kan også avgjøre om bare halvparten av innstilt overskridelse skal gjelde, det vil si 2,5 % per trinn.
Det vil bli bekjentgjort i Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet hvilken innstilling som gjelder ved kjøring på de enkelte strekninger. ATC-panelet vil da vise gjeldende hastighetsbegrensning for toget, inkludert tilleggshastighet eller hastighet for krengetog.