1 ATC-håndbok innledning

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

ATC (Automatic Train Control) er Bane NORs hastighetsovervåkingssystem. Denne beskrivelsen er et hjelpemiddel for førere av trekkraftkjøretøy med hensyn på forståelse og bruk av ATC-systemet. Den inneholder bare det som anses som vesentlig for føreren. For bestemmelser og forskrifter vises det til Trafikkregler for jernbanenettet (TJN). Videre i denne håndboken brukes trekkraftkjøretøy som felles betegnelse for alle typer trekkaggregat

Beskrivelsen gjelder andre utgave av ATC-systemet (ATC2), og dekker systemene EBICAB-700 (levert av Bombardier, heretter kalt system A) og Assistent Driver (levert av Ansaldo, heretter kalt system B).

Trekkraftkjøretøy skal fremføres i henhold til signaler langs skinnegangen. Dersom informasjon om hastighetsreduksjoner eller stoppsignal ikke etterleves, vil ATC-systemet gripe inn og bremse toget.

Hastighetsinformasjonen i ATC-førerpanelet vil dessuten fungere som støtte for føreren. Hvilke hastigheter som overvåkes, og hvordan disse presenteres for føreren avhenger av informasjonen systemet får fra balisegruppene.