12 Feil i bane- og trekkraftkjøretøy
ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.
Publisert: 13. august 2013
Oppdatert: 24. februar 2025
Meld fra om feil eller foreslå endringer
Trafikk
12.1 Feil i baneutrustningen
3 typer balisefeil kan inntreffe, BF1, BF2 og BF3.
I tillegg kan man få «Sammenligningsfeil» som følge av uoverensstemmelse mellom signalbilde og baliseinformasjon.
12.1.1 Balisefeil BF1
Denne kan inntreffe ved f. eks. feil i balisegruppe som gjelder for motsatt kjøreretning.
- Balisefeillampen blinker.
- 3 lange lydsignaler høres.
- Lampe «mindre feil» tennes.
- Ingen endring i indikeringer.
- Ikke driftsbrems.
12.1.2 Balisefeil BF2
Denne kan inntreffe ved feil i balisegruppe som antas å inneholde medrettet sikkerhetsinformasjon, med unntak av restriktiv informasjon fra hastighetssignal.
- Balisefeillampen blinker.
- 3 lange lydsignaler høres.
- Lampe «mindre feil» tennes.
- Hovedindikator viser «FEL» med hurtig blink. Forindikator slukkes.
Driftsbrems utløses etter 5 sekunder dersom:
- Togets hastighet er over 80 km/h og hovedledningstrykket ikke er redusert med minst 0,6 bar innen 5-sekundersperioden. Når hastigheten er redusert til 80 km/h (ved ATC-bremsing eller førerens inngrep) blir dette gjeldende takhastighet.
- Togets hastighet er under eller lik 80 km/h og hovedledningstrykket ikke er redusert med minst 0,6 bar innen 5-sekundersperioden. Eventuell ATC-brems kan løses etter 2 sekunder. 80 km/h blir gjeldende takhastighet.
80-overvåkingen avsluttes ved passering av nytt signal som inneholder forsignalbeskjed. Hvis et signal som inneholder forsignalbeskjed passeres når nedbremsingen til 80 km/h foregår, avbrytes overvåkingen når hastigheten 80 km/h er nådd.
Indikering fremkommer i henhold til den informasjon som fremdeles finnes i systemet.
12.1.3 Balisefeil BF3
Denne kan inntreffe ved feil i balisegruppe som antas å inneholde medrettet restriktiv informasjon fra hastighetssignal. (Gjelder også sporvekselgruppe (SVG) som for eksempel er plassert ved innkjørhovedsignal, og i noen tilfeller ved utkjørhovedsignal).
Denne er lik BF2 med det unntak at begge indikatorene er slukket i 3800 meter + toglengden, så fremt ingen restriktiv informasjon mottas. Indikatorene tennes etter denne distanse, uansett om det finnes balisegruppe der eller ikke.
12.1.4 Sammenligningsfeil
Ved brudd i forbindelsen mellom signal og balisegruppe kan det forkomme at balisegruppen gir en mer restriktiv beskjed enn signalet. F.eks. «stopp» ved hovedsignal i «Kjør» eller «Vent stopp» ved forsignal i «Vent kjør». Det angis ikke feilkode i disse tilfeller, 00 vises i indikatorene.
12.1.5 Avlesning av feilkode
Når lampen «mindre feil» lyser, betyr dette at en feilkode er lagret i systemet. For å lese av koden stilles «91» inn på innstillingshjulet for STH. Still først inn «1», deretter «9». Feilkoden kan leses av i forindikatoren (se også punkt Feil! Fant ikke referansekilden). Avleste feilkoder skal rapporteres til togleder sammen med opplysninger om hvor feilen inntraff.
Dersom mer enn en feil oppstår før feilkoden leses av, er det kode for siste oppståtte feil som kan leses av.
12.2 Feil i oppstartet på utrustning i trekkraftkjøretøy
Når feil på UTRUSTNING I TREKKRAFTKJØRETØY inntreffer, vil normalt ATC-feillampe blinke og lydsignal F1 og F2 høres. Toget må da stoppes.
Feilliste sjekkes og feilkode avleses før ATC slås av, og ny oppstart forsøkes. Feil rapporteres etter gjeldende regler.
I enkelte tilfeller kan man få driftsbrems med 1,0 bar.
12.2.1 Feilliste system A
Feil | Tiltak |
---|---|
Ingen indikering Slukket ATC-panel, nødbrems |
Sjekk ATC-sikring |
Ingen indikering Slukket ATC-panel |
Sjekk ATC-bryter Sjekk panelkabel |
Feillampe ATC blinker | Sjekk at vippebryter for bremsevirkning ikke står i mellomstilling. |
12.2.2 Feilliste system B
Feil | Tiltak |
---|---|
Lampe Mindre Feil lyser | Sjekk at bryteren på kraftenhet er på |
Slukket ATC-panel og driftsbrems | Sjekk panelkabel |
Slukket ATC-panel og nødbrems | Sjekk sikring for ATC |
ATC-feillampe lyser lydsignal F1 hastighetsmåler fungerer ikke |
Sjekk sikring for hastighetsmåler |
12.2.3 Avlesning av feilkode
Når lampen «mindre feil» lyser, betyr dette at en feilkode er lagret i systemet. For å lese av koden stilles «91» inn på innstillingshjulet for STH. Still først inn «1», deretter «9». Feilkoden kan leses av i forindikatoren.
12.3 STH – «90-koder»
STH | Forklaring |
---|---|
91 | Avlesning av feilkode |
92 |
Kontroll av forbindelse til togradio: «IIII» Betyr at forbindelse til togradio er ok. «II» Betyr at ATC radiogrensesnitt(kort) finnes i ATC-datamaskinen, men togradio er ikke aktivert, montert eller tilkoplet. «» Ingen indikering betyr at ATC radiogrensesnitt(kort) ikke finnes i ATC-datamaskinen. |
93 |
Systemet skal gi driftsbrems 1,0 bar. Avlesning av hovedledningstrykk. |
94 |
Systemet skal gi brems 1,5 bar. Avlesning av hovedledningstrykk. Gjelder kun ved stillstand. |
95 |
Systemet skal gi nødbrems. Avlesning av hovedledningstrykk. Gjelder kun ved stillstand. |
96 |
Trinnvis senkning av driftsbrems i trinn på 0,1 bar. Avlesning av hovedledningstrykk. Brukes bare av servicepersonale. Gjelder kun ved stillstand. |
97 |
Avlesning av siste passerte balisegruppe. Brukes bare ved testkjøring. |
98 | Avlesning av hovedledningstrykket og hastigheten. |
99 | Avlesning av minne. Brukes kun av leverandør. |