12 Feil i bane- og trekkraftkjøretøy

ATC-håndboken har samme geografiske gyldighetsområde som Trafikkregler for jernbanenettet og gjelder for alle som fører trekkraftkjøretøy på infrastruktur som Bane NOR har ansvaret for. Håndboken er utgitt av Trafikk og teknologi, Trafikk i Bane NOR.

Publisert: 13. august 2013

Oppdatert: 24. februar 2025

Meld fra om feil eller foreslå endringer

Trafikk

12.1 Feil i baneutrustningen

3 typer balisefeil kan inntreffe, BF1, BF2 og BF3.

I tillegg kan man få «Sammenligningsfeil» som følge av uoverensstemmelse mellom signalbilde og baliseinformasjon.

12.1.1 Balisefeil BF1

Denne kan inntreffe ved f. eks. feil i balisegruppe som gjelder for motsatt kjøreretning.

  • Balisefeillampen blinker.
  • 3 lange lydsignaler høres.
  • Lampe «mindre feil» tennes.
  • Ingen endring i indikeringer.
  • Ikke driftsbrems.

12.1.2 Balisefeil BF2

Denne kan inntreffe ved feil i balisegruppe som antas å inneholde medrettet sikkerhetsinformasjon, med unntak av restriktiv informasjon fra hastighetssignal.

  • Balisefeillampen blinker.
  • 3 lange lydsignaler høres.
  • Lampe «mindre feil» tennes.
  • Hovedindikator viser «FEL» med hurtig blink. Forindikator slukkes.

Driftsbrems utløses etter 5 sekunder dersom:

  1. Togets hastighet er over 80 km/h og hovedledningstrykket ikke er redusert med minst 0,6 bar innen 5-sekundersperioden. Når hastigheten er redusert til 80 km/h (ved ATC-bremsing eller førerens inngrep) blir dette gjeldende takhastighet.
  2. Togets hastighet er under eller lik 80 km/h og hovedledningstrykket ikke er redusert med minst 0,6 bar innen 5-sekundersperioden. Eventuell ATC-brems kan løses etter 2 sekunder. 80 km/h blir gjeldende takhastighet.

80-overvåkingen avsluttes ved passering av nytt signal som inneholder forsignalbeskjed. Hvis et signal som inneholder forsignalbeskjed passeres når nedbremsingen til 80 km/h foregår, avbrytes overvåkingen når hastigheten 80 km/h er nådd.

Indikering fremkommer i henhold til den informasjon som fremdeles finnes i systemet.

12.1.3 Balisefeil BF3

Denne kan inntreffe ved feil i balisegruppe som antas å inneholde medrettet restriktiv informasjon fra hastighetssignal. (Gjelder også sporvekselgruppe (SVG) som for eksempel er plassert ved innkjørhovedsignal, og i noen tilfeller ved utkjørhovedsignal).

Denne er lik BF2 med det unntak at begge indikatorene er slukket i 3800 meter + toglengden, så fremt ingen restriktiv informasjon mottas. Indikatorene tennes etter denne distanse, uansett om det finnes balisegruppe der eller ikke.

12.1.4 Sammenligningsfeil

Ved brudd i forbindelsen mellom signal og balisegruppe kan det forkomme at balisegruppen gir en mer restriktiv beskjed enn signalet. F.eks. «stopp» ved hovedsignal i «Kjør» eller «Vent stopp» ved forsignal i «Vent kjør». Det angis ikke feilkode i disse tilfeller, 00 vises i indikatorene.

12.1.5 Avlesning av feilkode

Når lampen «mindre feil» lyser, betyr dette at en feilkode er lagret i systemet. For å lese av koden stilles «91» inn på innstillingshjulet for STH. Still først inn «1», deretter «9». Feilkoden kan leses av i forindikatoren (se også punkt Feil! Fant ikke referansekilden). Avleste feilkoder skal rapporteres til togleder sammen med opplysninger om hvor feilen inntraff.

Dersom mer enn en feil oppstår før feilkoden leses av, er det kode for siste oppståtte feil som kan leses av.

12.2 Feil i oppstartet på utrustning i trekkraftkjøretøy

Når feil på UTRUSTNING I TREKKRAFTKJØRETØY inntreffer, vil normalt ATC-feillampe blinke og lydsignal F1 og F2 høres. Toget må da stoppes.

Feilliste sjekkes og feilkode avleses før ATC slås av, og ny oppstart forsøkes. Feil rapporteres etter gjeldende regler.

I enkelte tilfeller kan man få driftsbrems med 1,0 bar.  

12.2.1 Feilliste system A

Feil Tiltak

Ingen indikering

Slukket ATC-panel, nødbrems

Sjekk ATC-sikring

Ingen indikering

Slukket ATC-panel

Sjekk ATC-bryter

Sjekk panelkabel

Feillampe ATC blinker Sjekk at vippebryter for bremsevirkning ikke står i mellomstilling.

12.2.2 Feilliste system B

Feil Tiltak
Lampe Mindre Feil lyser Sjekk at bryteren på kraftenhet er på
Slukket ATC-panel og driftsbrems Sjekk panelkabel
Slukket ATC-panel og nødbrems Sjekk sikring for ATC

ATC-feillampe lyser

lydsignal F1

hastighetsmåler fungerer ikke

Sjekk sikring for hastighetsmåler

12.2.3 Avlesning av feilkode

Når lampen «mindre feil» lyser, betyr dette at en feilkode er lagret i systemet. For å lese av koden stilles «91» inn på innstillingshjulet for STH. Still først inn «1», deretter «9». Feilkoden kan leses av i forindikatoren.

12.3 STH – «90-koder»

STH Forklaring
91 Avlesning av feilkode
92

Kontroll av forbindelse til togradio:

«IIII» Betyr at forbindelse til togradio er ok.

«II» Betyr at ATC radiogrensesnitt(kort) finnes i ATC-datamaskinen, men togradio er ikke aktivert, montert eller tilkoplet.

«» Ingen indikering betyr at ATC radiogrensesnitt(kort) ikke finnes i ATC-datamaskinen.

93

Systemet skal gi driftsbrems 1,0 bar.

Avlesning av hovedledningstrykk.

94

Systemet skal gi brems 1,5 bar.

Avlesning av hovedledningstrykk.

Gjelder kun ved stillstand.

95

Systemet skal gi nødbrems.

Avlesning av hovedledningstrykk.

Gjelder kun ved stillstand.

96

Trinnvis senkning av driftsbrems i trinn på 0,1 bar.

Avlesning av hovedledningstrykk.

Brukes bare av servicepersonale.

Gjelder kun ved stillstand.

97

Avlesning av siste passerte balisegruppe.

Brukes bare ved testkjøring.

98 Avlesning av hovedledningstrykket og hastigheten.
99 Avlesning av minne. Brukes kun av leverandør.