Transport av farlig gods
Publisert: 7. mai 2019
Oppdatert: 17. januar 2023
Transport av farlig gods er underlagt internasjonale sikkerhetskrav, som for landtransport er spesifisert i transportregelverkene ADR/RID. RID er et felles europeisk regelverk for frakt av farlig gods på jernbanen. ADR/RID inngår som en del av forskrift om landtransport av farlig gods. Les mer og last ned ADR/RID på dsb.no(åpnes i ny fane).
Forskriften har som formål å verne om liv, helse, miljø og materielle verdier mot uhell, ulykker og uønskede hendelser ved landtransport av farlig gods.
Den som skal frakte godset skal motta et transportdokument for det farlig godset. Det kan være et vanlig fraktbrev eller et spesielt farlig gods fraktbrev.
Før togets avgang mottar togleder informasjon om togets sammensetning:
- sammensetning av toget ved angivelse av nummeret på hver vogn og vogntypen dersom den ikke er inkludert i tognummeret
- UN-numre på det farlige godset som blir transportert i eller på hver vogn dersom det er krav om at det oppgis i transportdokumentet, eller hvis det bare er farlig gods emballert i begrensende mengder i henhold til kapittel 3.4 (ARD/RID) som blir transportert, informasjon som indikerer deres tilstedeværelse når merking av vognen eller containeren i henhold til kapitel 3.4 er påkrevd
- posisjonen til hver vogn i toget (vognrekkefølge)
Denne informasjonen skal bare overleveres til den som har behov for slike opplysninger av sikkerhets- eller sikringsmessige årsaker, eller for redningsinnsats.
Ved en uønsket hendelse er det dette UN nummert, mengde og plassering i godstoget som skal oppgis til redningsetatene.
Stoppesteder for farlig gods Ekstern lenke
Oversikt i Beredskapsportalen over stoppesteder for farlig gods, instruks for transport av farlig gods samt håndtering og hensetting av tog med lekkasje av farlig gods.