Omstilling av signaler til stopp

Publisert: 2. mai 2019

Oppdatert: 17. januar 2023

For togleder

Togleders omstilling av hovedsignal til «stopp» og dvergsignaler til «kjøring forbudt».

  • Ved fare for uønsket hendelse kan et hvilket som helst signal settes i «stopp» eller «kjøring forbudt».
  • Signaler skal ikke settes i «stopp» eller «kjøring forbudt» for tog eller skift dersom det er sannsynlig at føreren ikke får nok tid til å stoppe foran signalet. For hovedsignaler skal fører ha mulighet til å observere hovedsignalets forsignal.
  • Ved stasjonsområder skal dvergsignaler ikke settes i «kjøring forbudt» når toget/skiftet antas å befinne seg ved eller på vei mot dvergsignalet.
  • Hvis det er mulig, skal føreren underrettes før signal settes i «stopp» eller «kjøring forbudt».
  • På stasjoner med automatisk togledelse i VICOS (ATL) eller EBICOS (TLS) må denne funksjonen tas ut hvis signal blir satt i «stopp», for å forhindre farlige situasjoner etter at signalet er satt i «stopp».
  • Når et signal må settes i «stopp», skal tidsutløsning av togvei/skiftevei ikke benyttes ved slike hendelser, før forholdet er klarlagt.
  • Dersom tog har passert signal «stopp» eller «kjøring forbudt», skal toglederen melde dette til jernbaneforetakene uavhengig av årsak, også i de tilfeller forholdet er relatert til teknisk signalfall.
  • Toglederen skal fylle ut «Rapport fra togleder etter passering av signal i stopp» (utilsiktet passering), som er utgangspunktet for registrering i hendelseslogg.

For togekspeditør

Togekspeditørs stilling av hovedsignal/enkelt innkjørsignal til «stopp» og dvergsignaler til «kjøring forbudt».

  • Ved fare for uønsket hendelse kan et hvilket som helst signal settes i «stopp» eller «kjøring forbudt».
  • Signaler skal ikke settes i «stopp» eller «kjøring forbudt» for tog eller skift dersom det er sannsynlig at føreren ikke får nok tid til å stoppe foran signalet. For hovedsignaler skal føreren ha mulighet til å observere hovedsignalets forsignal.
  • Ved stasjonsområder skal dvergsignaler ikke settes i «kjøring forbudt» når toget antas å befinne seg ved, eller på vei mot, dvergsignalet.
    Hvis det er mulig, skal føreren underrettes før signal settes i «stopp» eller «kjøring forbudt».
  • På stasjoner med mulighet for å magasinere togveier/skifteveier må dette fjernes hvis signalet blir satt i stopp. Dette for å forhindre farlige situasjoner.
  • Når et signal må settes i «stopp», skal tidsutløsning av togvei/skiftevei ikke benyttes før forholdet er klarlagt.
  • Dersom tog eller skift har passert signal «stopp» eller «kjøring forbudt», skal togekspeditøren melde dette til toglederen, som melder dette videre til jernbanevirksomhetene, uavhengig av årsak. Rapportere på skjema for utilsiktet passering av signal i «stopp».