Anbefalt praksis for avvikshåndtering ved trafikkstyringssentralene

Publisert: 15. desember 2021

Oppdatert: 2. juli 2024

Formål

  • Standardisering av avvikshåndtering
  • Rask og korrekt informasjon til passasjerene

Håndtering av avvik

Alle faggrupper i sentralene skal abonnere på AT-meldinger.

«Hendelseslogg» er ment å beskrive den rollen som fører Hendelseslogg i sentralen. Dette er ulikt organisert for ulike trafikkstyringssentraler.

Hendelse inntreffer
Togleder
Ta ut automatikk.
Varsle vaktleder.
Vaktleder (Togleder) Togleder Hendelseslogg
Første AT-melding. Informere toginformatør. Registrere hendelse.
Varsle i henhold til varslingsliste.    
Innhente informasjon.    
Oppstartsfasen
Vaktleder (Togleder)

Hør etter (Time out).

Informere trafikkstyringssentralen om avvik.

Nabotogleder
(berørt togleder)
NAK Hendelseslogg
Ta ut automatikk. Publisere trafikkmelding. Kalle ut vedlikeholdsenhet.

Posisjonere tog riktig i oppstartsfase.

Unngå opphopning rundt hendelsesstedet.

   
Vaktleder (Togleder)
Beslutte aksjonskort eller alternativ plan.

Informere togselskap om valgt aksjonskort eller alternativ plan.

Bli enige om oppstart, varighet, vending av tog og posisjonering av tog.

Gjennomgå alternativ plan med KTI-ansvarlig.
Togleder Toginformatør Hendelseslogg
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. Oppdatere KARI. Innhente prognose på responstid fra vedlikeholdsenhet.
  Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger. Loggføre og opprette arbeidsordre.
    Informere vaktleder om prognose på responstid.
    Sende ut SMS-varsling og ny AT-melding.
Oppstart driftsfase
Vaktleder (Togleder)

Hør etter (Time out).

Informere trafikkstyringssentralen om valgt aksjonskort eller alternativ plan.

Inkludert oppstart, varighet, vending og posisjonering av tog.

Vaktleder (Togleder)/NOK NAK Hendelseslogg
Informere andre berørte toglederområder. Oppdatere trafikkmelding. Oppdatere med valgt aksjonskort og prognose på responstid.
Vurdere å tilkalle beredskapsvakt.
Skrive kunngjøring i henhold til aksjonskort.
Driftsfase
Togleder Toginformatør Hendelseslogg
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. Oppdatere KARI. Oppdatere fortløpende under avviket med nye prognoser som foreligger.
Avslutningsfase
Togleder
Informere vaktleder om feil rettet.
Vaktleder (Togleder)

Hør etter (Time out).

Informere trafikkstyringssentral om utbedret feil, men aksjonskort/avvikshåndtering vedvarer.

Planlegge opphevelse av aksjonskort/aksjonskort med togselskap. Avklar siste innstilte tog.
Gjennomgå plan for avslutning av avvikshåndtering med KTI-ansvarlig.

Hør etter (Time out).

Informere trafikkstyringssentral om tidspunkt for avslutning av avvikshåndtering og plan for normalisering.

Vaktleder (Togleder)/NOK NAK Hendelseslogg
Informere andre berørte toglederområder. Oppdatere trafikkmelding. Oppdatere med tidspunkt for opphevelse av aksjonskort/avvikshåndtering.
Oppheve innstillinger og kunngjøre andre endringer.    
Togleder Toginformatør
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. Oppdatere KARI.
  Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger.
  Oppheve innstillinger.

Evaluering

Togdriftsleder har ansvar for å iverksette evaluering ved behov.

For trafikkstyringssentralene i Oslo og Drammen gjelder følgende:

  • Elektronisk questback for evaluering sendes ut til forhåndsdefinert operativt personale og andre relevante roller som har deltatt i avvikshåndteringen. Evaluering av aksjonskort utføres når aksjonskort er brukt, er vurdert å bruke, eller når hendelsen er av et slikt format at den er gjenstand for evaluering.
  • Ved avvik som berører flere trafikkstyringssentraler, er det den trafikkstyringssentralen hvor avviket har oppstått som tar initiativ til utsendelse. Selve utsendelsen foretas av den enkelte involverte trafikkstyringssentral.