Anbefalt praksis for avvikshåndtering ved trafikkstyringssentralene
Publisert: 15. desember 2021
Oppdatert: 2. juli 2024
Formål
- Standardisering av avvikshåndtering
- Rask og korrekt informasjon til passasjerene
Håndtering av avvik
Alle faggrupper i sentralene skal abonnere på AT-meldinger.
«Hendelseslogg» er ment å beskrive den rollen som fører Hendelseslogg i sentralen. Dette er ulikt organisert for ulike trafikkstyringssentraler.
Hendelse inntreffer | ||
---|---|---|
Togleder | ||
Ta ut automatikk. | ||
Varsle vaktleder. | ||
Vaktleder (Togleder) | Togleder | Hendelseslogg |
Første AT-melding. | Informere toginformatør. | Registrere hendelse. |
Varsle i henhold til varslingsliste. | ||
Innhente informasjon. | ||
Oppstartsfasen | ||
Vaktleder (Togleder) | ||
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentralen om avvik. |
||
Nabotogleder (berørt togleder) |
NAK | Hendelseslogg |
Ta ut automatikk. | Publisere trafikkmelding. | Kalle ut vedlikeholdsenhet. |
Posisjonere tog riktig i oppstartsfase. Unngå opphopning rundt hendelsesstedet. |
||
Vaktleder (Togleder) | ||
Beslutte aksjonskort eller alternativ plan. | ||
Informere togselskap om valgt aksjonskort eller alternativ plan. Bli enige om oppstart, varighet, vending av tog og posisjonering av tog. |
||
Gjennomgå alternativ plan med KTI-ansvarlig. | ||
Togleder | Toginformatør | Hendelseslogg |
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | Innhente prognose på responstid fra vedlikeholdsenhet. |
Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger. | Loggføre og opprette arbeidsordre. | |
Informere vaktleder om prognose på responstid. | ||
Sende ut SMS-varsling og ny AT-melding. | ||
Oppstart driftsfase | ||
Vaktleder (Togleder) | ||
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentralen om valgt aksjonskort eller alternativ plan. Inkludert oppstart, varighet, vending og posisjonering av tog. |
||
Vaktleder (Togleder)/NOK | NAK | Hendelseslogg |
Informere andre berørte toglederområder. | Oppdatere trafikkmelding. | Oppdatere med valgt aksjonskort og prognose på responstid. |
Vurdere å tilkalle beredskapsvakt. | ||
Skrive kunngjøring i henhold til aksjonskort. | ||
Driftsfase | ||
Togleder | Toginformatør | Hendelseslogg |
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | Oppdatere fortløpende under avviket med nye prognoser som foreligger. |
Avslutningsfase | ||
Togleder | ||
Informere vaktleder om feil rettet. | ||
Vaktleder (Togleder) | ||
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentral om utbedret feil, men aksjonskort/avvikshåndtering vedvarer. |
||
Planlegge opphevelse av aksjonskort/aksjonskort med togselskap. Avklar siste innstilte tog. | ||
Gjennomgå plan for avslutning av avvikshåndtering med KTI-ansvarlig. | ||
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentral om tidspunkt for avslutning av avvikshåndtering og plan for normalisering. |
||
Vaktleder (Togleder)/NOK | NAK | Hendelseslogg |
Informere andre berørte toglederområder. | Oppdatere trafikkmelding. | Oppdatere med tidspunkt for opphevelse av aksjonskort/avvikshåndtering. |
Oppheve innstillinger og kunngjøre andre endringer. | ||
Togleder | Toginformatør | |
Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | |
Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger. | ||
Oppheve innstillinger. |
Evaluering
Togdriftsleder har ansvar for å iverksette evaluering ved behov.
For trafikkstyringssentralene i Oslo og Drammen gjelder følgende:
- Elektronisk questback for evaluering sendes ut til forhåndsdefinert operativt personale og andre relevante roller som har deltatt i avvikshåndteringen. Evaluering av aksjonskort utføres når aksjonskort er brukt, er vurdert å bruke, eller når hendelsen er av et slikt format at den er gjenstand for evaluering.
- Ved avvik som berører flere trafikkstyringssentraler, er det den trafikkstyringssentralen hvor avviket har oppstått som tar initiativ til utsendelse. Selve utsendelsen foretas av den enkelte involverte trafikkstyringssentral.