Anbefalt praksis for avvikshåndtering ved trafikkstyringssentralene
Publisert: 15. desember 2021
Oppdatert: 2. juli 2024
Formål
- Standardisering av avvikshåndtering
- Rask og korrekt informasjon til passasjerene
Håndtering av avvik
Alle faggrupper i sentralene skal abonnere på AT-meldinger.
«Hendelseslogg» er ment å beskrive den rollen som fører Hendelseslogg i sentralen. Dette er ulikt organisert for ulike trafikkstyringssentraler.
| Hendelse inntreffer | ||
|---|---|---|
| Togleder | ||
| Ta ut automatikk. | ||
| Varsle vaktleder. | ||
| Vaktleder (Togleder) | Togleder | Hendelseslogg |
| Første AT-melding. | Informere toginformatør. | Registrere hendelse. |
| Varsle i henhold til varslingsliste. | ||
| Innhente informasjon. | ||
| Oppstartsfasen | ||
| Vaktleder (Togleder) | ||
|
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentralen om avvik. |
||
| Nabotogleder (berørt togleder) |
NAK | Hendelseslogg |
| Ta ut automatikk. | Publisere trafikkmelding. | Kalle ut vedlikeholdsenhet. |
|
Posisjonere tog riktig i oppstartsfase. Unngå opphopning rundt hendelsesstedet. |
||
| Vaktleder (Togleder) | ||
| Beslutte aksjonskort eller alternativ plan. | ||
|
Informere togselskap om valgt aksjonskort eller alternativ plan. Bli enige om oppstart, varighet, vending av tog og posisjonering av tog. |
||
| Gjennomgå alternativ plan med KTI-ansvarlig. | ||
| Togleder | Toginformatør | Hendelseslogg |
| Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | Innhente prognose på responstid fra vedlikeholdsenhet. |
| Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger. | Loggføre og opprette arbeidsordre. | |
| Informere vaktleder om prognose på responstid. | ||
| Sende ut SMS-varsling og ny AT-melding. | ||
| Oppstart driftsfase | ||
| Vaktleder (Togleder) | ||
|
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentralen om valgt aksjonskort eller alternativ plan. Inkludert oppstart, varighet, vending og posisjonering av tog. |
||
| Vaktleder (Togleder)/NOK | NAK | Hendelseslogg |
| Informere andre berørte toglederområder. | Oppdatere trafikkmelding. | Oppdatere med valgt aksjonskort og prognose på responstid. |
| Vurdere å tilkalle beredskapsvakt. | ||
| Skrive kunngjøring i henhold til aksjonskort. | ||
| Driftsfase | ||
| Togleder | Toginformatør | Hendelseslogg |
| Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | Oppdatere fortløpende under avviket med nye prognoser som foreligger. |
| Avslutningsfase | ||
| Togleder | ||
| Informere vaktleder om feil rettet. | ||
| Vaktleder (Togleder) | ||
|
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentral om utbedret feil, men aksjonskort/avvikshåndtering vedvarer. |
||
| Planlegge opphevelse av aksjonskort/aksjonskort med togselskap. Avklar siste innstilte tog. | ||
| Gjennomgå plan for avslutning av avvikshåndtering med KTI-ansvarlig. | ||
|
Hør etter (Time out). Informere trafikkstyringssentral om tidspunkt for avslutning av avvikshåndtering og plan for normalisering. |
||
| Vaktleder (Togleder)/NOK | NAK | Hendelseslogg |
| Informere andre berørte toglederområder. | Oppdatere trafikkmelding. | Oppdatere med tidspunkt for opphevelse av aksjonskort/avvikshåndtering. |
| Oppheve innstillinger og kunngjøre andre endringer. | ||
| Togleder | Toginformatør | |
| Samhandle med toginformatør om riktig kundeinformasjon. | Oppdatere KARI. | |
| Lage og publisere manuelle annonseringer og monitormeldinger. | ||
| Oppheve innstillinger. | ||
Evaluering
Togdriftsleder har ansvar for å iverksette evaluering ved behov.
For trafikkstyringssentralene i Oslo og Drammen gjelder følgende:
- Elektronisk questback for evaluering sendes ut til forhåndsdefinert operativt personale og andre relevante roller som har deltatt i avvikshåndteringen. Evaluering av aksjonskort utføres når aksjonskort er brukt, er vurdert å bruke, eller når hendelsen er av et slikt format at den er gjenstand for evaluering.
- Ved avvik som berører flere trafikkstyringssentraler, er det den trafikkstyringssentralen hvor avviket har oppstått som tar initiativ til utsendelse. Selve utsendelsen foretas av den enkelte involverte trafikkstyringssentral.