Instruks ved melding om personer i spor, søk etter personer i spor og påkjørsel

Publisert: 21. juni 2021

Oppdatert: 2. desember 2024

Melding om person i spor

  1. Innhente utfyllende informasjon og avklare forhold og sted med innmelder.
  2. Hvis det er tog på vei mot stedet, skal det varsles ved nødanrop i togradioen og vurderes å sette signal i stopp. I øvrige tilfeller kan nødanrop vurderes opp mot innhentet informasjon.
    1. Tog stoppes, eller vurderes til å kunne passere stedet i halv sikthastighet med bakgrunn i innhentet informasjon.
    2. Vurdere å iverksette tiltak for parallelle spor eller andre spor i nærheten (f.eks. der spor krysser over eller under stedet).
    3. Hvis det foregår arbeid i spor på strekningen/stasjonen, skal nødanrop vurderes og hovedsikkerhetsvakt varsles. Det må vurderes om det skal iverksettes tiltak for arbeidet.
    4. Dersom nødanrop ikke benyttes må togleder/txp varsle hverandre.
  3. Ta ut automatikk, magasinering og sperre spor/strekning.
  4. Fordeling av kunngjøring til tog:
    1. På strekning med fjernstyring og på strekning med ERTMS skal toglederen senest ved siste hovedsignal/stoppskilt fordele kunngjøring til føreren om at toget skal kjøre halv sikthastighet fra km/sted til km/sted (ev. spor på stasjon eller ved angitt km), og kontrollere at føreren repeterer korrekt.
      • På strekning med fjernstyring brukes formular 22B.
      • På strekning med ERTMS på Østfoldbanen Østre linje brukes formular 5.
      • På strekning med ERTMS på Gjøvikbanen nord gjelder egen «Instruks for midlertidig nedsatt kjørehastighet (TSR), ERTMS Gjøvikbanen Nord». Krav om halv sikthastighet angis i kunngjøringen.
    2. På strekning med togmelding og grensestasjon skal toglederen, eller togekspeditøren på vegne av toglederen, senest ved siste hovedsignal fordele kunngjøring til føreren om halv sikthastighet fra km/sted til km/sted (eventuelt spor på stasjon eller ved angitt km) ved bruk av formular 22B/22C. Togekspeditøren skal oppheve sperringen av strekningen ved togmelding, eller fjerne sperringen av spor, ekspedere togmeldinger for toget og om mulig stille hovedsignal til kjørsignal og gi signal «Kjøretillatelse» der hvor det er bestemt at signalet skal gis.
  5. Toglederen/togekspeditøren skal sperre strekning/spor igjen så snart det er teknisk mulig.
  6. Punkt 4 og 5 gjentas inntil situasjonen er avklart.
  7. Togleder må ta en vurdering på bakgrunn av tilbakemeldinger underveis og avgjøre videre tiltak eller fjerning av eksisterende tiltak. Antall førere togleder/togekspeditør skal kontakte avhenger av togtetthet, enkelt / dobbeltspor, parallell banestrekning og eventuelt andre forhold. Dersom første innmelding er fra nødetat, skal forholdet avklares med innmelder før restriksjonene oppheves.

Søk etter personer i spor

  1. Avklare med nødetatene, forhold som sted, tidspunkt, sperring og omfang.
  2. Hvis det er tog på vei mot stedet, eller det foregår arbeid der det ønskes å iverksette søk, skal toglederen/togekspeditøren varsle ved å sende nødanrop i togradioen.
  3. Vurdere å iverksette tiltak for parallelle spor eller andre spor i nærheten (f.eks. der spor krysser over eller under stedet).
  4. Ta ut automatikk, magasinering og sperre spor/strekning og eventuelt nabospor/parallelle spor/andre spor.
  5. Hvis det foregår arbeid i spor på strekningen/stasjonen, må det vurderes om det skal iverksettes tiltak for arbeidet.
  6. Sperring av spor/strekning kan oppheves etter bekreftelse på avsluttet søk fra nødetatene.

Påkjørsel

  1. Ved mottatt melding om påkjørsel, avklare forhold med innmelder.
  2. Varsle, eventuelt med nødanrop, og stoppe tog i spor/nabospor som er underveis mot ulykkesstedet.
  3. Ta ut automatikk, magasinering og sperre spor/strekning og nabospor.
  4. Vurdere om det er behov for frakobling av kontaktledningsanlegget.
  5. Varsle nødetatene med trippelvarsling og bekrefte at spor/strekning er sperret og eventuelt om frakobling av kontaktledningsanlegget er foretatt.
  6. Øvrig varsling i henhold til lokal varslingsliste.
  7. Eventuelt stoppe tog underveis mot ulykkesstedet for å unngå fastlåst trafikksituasjon.
  8. Etter avsluttet redning, motta bekreftelse fra politiet på at sperringen kan oppheves. Hvis fagleder-jernbane er til stede, skal det også kommuniseres med denne rollen før sperringen oppheves.
  9. Eventuelt få bekreftet innkobling av kontaktledningsanlegget fra leder for kobling.
  10. Oppheve sperring av spor/strekning.