Planlagt arbeid eller kritisk feilretting på tjenester/systemer som kan påvirke trafikkstyringen

Publisert: 14. juni 2019

Oppdatert: 15. september 2025

Last ned søknadsskjema

Tidligere STY-603680.

Hensikt og omfang

Denne instruksen gjelder for søknad om og behandling av søknader om vedlikeholdsvinduer for tjenester/systemer (KV-IKT) som kan påvirke trafikkstyringen.

Instruksen knyttes til STY-604225, Fordele infrastrukturkapasitet – prosedyre.

Forkortelser og forklaringer

Ord og uttrykk Beskrivelse/definisjon
ARBIS Bane NORs system for oversikt over BTP.
Banetekniske planforutsetninger (BTP) Kapasitetsrestriksjoner og kapasitet reservert for arbeid i spor.
Change manager Den rollen i KV-IKT som planlegger og melder inn behov for vedlikeholdsvinduer.
FIDO Bane NORs elektroniske system for distribusjon av ruter og kunngjøringer.
KV-IKT Kjøreveis IKT.
NOS Nasjonalt operasjonssenter. Ivaretar bl.a. overvåking og brukerstøtte av Kjøreveis IKTs tjenester.
OPM Geografisk angivelse for Operasjonssenter Marienborg. Navn på enhet er Kjøreveis IKT.
Vedlikeholdsvindu Reservert tid for vedlikehold og service av KV-IKT.

Beskrivelse

Generelt

Planlagte vedlikeholdsvinduer for arbeid i systemer og leveranse av tjenester som kan påvirke kapasitetsfordeling og trafikkstyring, skal meldes inn på samme måte som Banetekniske planforutsetninger (BTP). Digitalisering og teknologi skal melde dette via sportilgangskoordinator i Infrastruktur som melder til Ruteplan i Kunde og trafikk etter fastlagte prosedyrer.

Avtalte vedlikeholdsvinduer er en del av fastlagt årlig ruteplan (BTP) og oversendes til Operativ kapasitetsfordeling for operasjonalisering. Oppståtte behov for planlagte arbeider skal håndteres i Operativ kapasitetsfordeling og samordnes av sportilgangskoordinator og operativ ruteplanlegger.

Det er utarbeidet eget skjema som skal brukes for innmelding. Se nederst på denne siden.

Årlig kapasitetsfordeling

Digitalisering og teknologi er ansvarlig for å melde behov til sportilgangskoordinator i Infrastruktur som samordner og koordinerer alle innmeldte behov for drift, vedlikehold og nybygging av jernbaneinfrastruktur, og som melder inn til årlig kapasitetsfordeling etter fastsatte prosedyrer.

Verktøyet ARBIS brukes for å holde oversikt over aktiviteter, konsekvenser for kapasitetsfordeling og trafikkstyring mv.

Avtalte vedlikeholdsvinduer er en del av fastlagt ruteplan – Banetekniske planforutsetninger (BTP) som oversendes til Operativ kapasitetsfordeling for operasjonalisering.

Operativ kapasitetsfordeling

Operativ kapasitetsfordeling skal motta utfylt skjema fra KV-IKT med informasjon om når og hvor arbeidet skal foretas, samt beskrivelse av hvilke systemer og tjenester som påvirkes. Operativ kapasitetsfordeling skal koordinere dette med andre arbeider som er registrert og godkjent i ARBIS, samt ad hoc-søknader. Nødvendige endringer i ruteplanen foretas og det sendes ut driftsoperativ kunngjøring i hvert enkelt toglederområde.

Driftsoperative kunngjøringer skal fordeles til berørte togledere, togekspeditører, førere av arbeidstog og hovedsikkerhetsvakter.

Utførelse

Aktivitet Utfører Frist
Fylle ut skjema og sende søknad om vedlikeholdsvindu som vedlegg i e-post til
Rutekontoret.trondheim@banenor.no
med kopi til
Ann.Iren.Bergdal@banenor.no
KV-IKT 3 uker før vedlikeholdsvindu
Behandle søknad i samarbeid med «Infrastruktur Midt og KV-IKT» samt berørte toglederområder for samordning med ad hoc-søknader, vurdere konsekvenser og beskrive tiltak for trafikkstyringen. Trafikk Nord v/Rutekontor Trondheim  
Koordinere søknaden med sportilgangskoordinatorer på berørte strekninger og vurdere begrensninger og tiltak i planer for arbeid i spor. Infrastruktur Midt (Trondheim)  
Kommunisere med berørte jernbaneforetak ved behov. Operativ ruteplanlegger/togleder i de respektive toglederområdene  
Utarbeide driftsoperative kunngjøringer. Operativ ruteplanlegger/togleder i de respektive toglederområdene  
Kommunikasjon med berørte roller i trafikkstyring, herunder berørte jernbaneforetak, i forbindelse med gjennomføring av arbeider i tildelte vedlikeholdsvinduer. Trafikkstyring v/vaktleder/togleder  
Kommunikasjon med berørte systemeiere i forbindelse med gjennomføring av tildelte vedlikeholdsvinduer. KV-IKT – kontaktperson ved gjennomføring  
Oppgave Arbeidsbeskrivelse
1 – Sende søknad Change manager i KV-IKT skal senest tre uker før planlagt vedlikeholdsvindu fylle ut Skjema for søknad om vedlikeholdsvindu for KV-IKT og sende dette som vedlegg i e-post til Rutekontoret_Trondheim@banenor.no med kopi til Ann.Iren.Bergdal@banenor.no.
2 – Motta og behandle søknad Trafikk v/Rutekontor Trondheim skal motta søknaden, behandle den i samarbeid med Bane v/sportilgangskoordinator i Trondheim og «KV-IKT» samt andre berørte toglederområder for samordning med ad hoc-søknader, vurdere konsekvenser og beskrive tiltak for trafikkstyringen.
3 – Koordinering i Infrastruktur Bane v/sportilgangskoordinator (Trondheim) skal koordinere søknaden med sportilgangskoordinatorer på berørte strekninger og vurdere begrensninger og tiltak i planer for arbeid i spor.
4 – Koordinering i Trafikk Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal ved behov kommunisere med berørte jernbaneforetak.
5 – Utarbeide driftsoperative kunngjøringer

Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal utarbeide driftsoperative kunngjøringer.

Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal utarbeide driftsoperative kunngjøringer.

Driftsoperative kunngjøringer skal fordeles til berørte togledere, togekspeditører, elkraftoperatører, førere av arbeidstog og hovedsikkerhetsvakter.

6 – Kommunikasjon når arbeidet utføres

Togleder skal kommunisere med berørte roller i operativ trafikkstyring, KV-IKT, og berørte jernbaneforetak i forbindelse med gjennomføring av arbeider i tildelte vedlikeholdsvinduer for å kunne avdekke og følge opp eventuelle hendelser.

Denne kommunikasjonen kan utføres av Vaktleder dersom en slik arbeidsfordeling anses som hensiktsmessig.

7 – Kommunikasjon når arbeidet utføres KV-IKT – kontaktperson skal kommunisere med berørte systemeiere i forbindelse med gjennomføring av tildelte vedlikeholdsvinduer for å kunne avdekke og følge opp eventuelle uforutsette hendelser.

Søknader som gjelder for ett toglederområde

  • Søknad som gjelder innenfor ett toglederområde skal sendes til operativ ruteplanlegger og sportilgangskoordinator i det respektive toglederområdet.
  • Operativ ruteplanlegger skal koordinere søknaden med lokal sportilgangskoordinator.
  • Forøvrig gjelder pkt. 3.1, nr. 4 – 7.

Anbefalt tekst i driftsoperativ kunngjøring i FIDO

(For operativ ruteplanlegger/togleder ved registrering av driftsoperativ kunngjøring.)

Velg: Infrastrukturforhold: Varsel om oppmerksomhet på strekning, Varsel om arbeider på KV-IKT -systemer.

Tilleggsinformasjon:

  • Planlagt vedlikeholdsvindu på KV-IKT-systemer
  • Tidspunkt:
  • Systemer og tjenester som påvirkes:
  • Tiltak:
  • Årsak:
  • Hvem kan kontaktes: