Planlagt arbeid eller kritisk feilretting på tjenester/systemer som kan påvirke trafikkstyringen
Publisert: 14. juni 2019
Oppdatert: 15. september 2025
Last ned søknadsskjema
Tidligere STY-603680.
Hensikt og omfang
Denne instruksen gjelder for søknad om og behandling av søknader om vedlikeholdsvinduer for tjenester/systemer (KV-IKT) som kan påvirke trafikkstyringen.
Instruksen knyttes til STY-604225, Fordele infrastrukturkapasitet – prosedyre.
Forkortelser og forklaringer
Ord og uttrykk | Beskrivelse/definisjon |
---|---|
ARBIS | Bane NORs system for oversikt over BTP. |
Banetekniske planforutsetninger (BTP) | Kapasitetsrestriksjoner og kapasitet reservert for arbeid i spor. |
Change manager | Den rollen i KV-IKT som planlegger og melder inn behov for vedlikeholdsvinduer. |
FIDO | Bane NORs elektroniske system for distribusjon av ruter og kunngjøringer. |
KV-IKT | Kjøreveis IKT. |
NOS | Nasjonalt operasjonssenter. Ivaretar bl.a. overvåking og brukerstøtte av Kjøreveis IKTs tjenester. |
OPM | Geografisk angivelse for Operasjonssenter Marienborg. Navn på enhet er Kjøreveis IKT. |
Vedlikeholdsvindu | Reservert tid for vedlikehold og service av KV-IKT. |
Beskrivelse
Generelt
Planlagte vedlikeholdsvinduer for arbeid i systemer og leveranse av tjenester som kan påvirke kapasitetsfordeling og trafikkstyring, skal meldes inn på samme måte som Banetekniske planforutsetninger (BTP). Digitalisering og teknologi skal melde dette via sportilgangskoordinator i Infrastruktur som melder til Ruteplan i Kunde og trafikk etter fastlagte prosedyrer.
Avtalte vedlikeholdsvinduer er en del av fastlagt årlig ruteplan (BTP) og oversendes til Operativ kapasitetsfordeling for operasjonalisering. Oppståtte behov for planlagte arbeider skal håndteres i Operativ kapasitetsfordeling og samordnes av sportilgangskoordinator og operativ ruteplanlegger.
Det er utarbeidet eget skjema som skal brukes for innmelding. Se nederst på denne siden.
Årlig kapasitetsfordeling
Digitalisering og teknologi er ansvarlig for å melde behov til sportilgangskoordinator i Infrastruktur som samordner og koordinerer alle innmeldte behov for drift, vedlikehold og nybygging av jernbaneinfrastruktur, og som melder inn til årlig kapasitetsfordeling etter fastsatte prosedyrer.
Verktøyet ARBIS brukes for å holde oversikt over aktiviteter, konsekvenser for kapasitetsfordeling og trafikkstyring mv.
Avtalte vedlikeholdsvinduer er en del av fastlagt ruteplan – Banetekniske planforutsetninger (BTP) som oversendes til Operativ kapasitetsfordeling for operasjonalisering.
Operativ kapasitetsfordeling
Operativ kapasitetsfordeling skal motta utfylt skjema fra KV-IKT med informasjon om når og hvor arbeidet skal foretas, samt beskrivelse av hvilke systemer og tjenester som påvirkes. Operativ kapasitetsfordeling skal koordinere dette med andre arbeider som er registrert og godkjent i ARBIS, samt ad hoc-søknader. Nødvendige endringer i ruteplanen foretas og det sendes ut driftsoperativ kunngjøring i hvert enkelt toglederområde.
Driftsoperative kunngjøringer skal fordeles til berørte togledere, togekspeditører, førere av arbeidstog og hovedsikkerhetsvakter.
Utførelse
Aktivitet | Utfører | Frist |
---|---|---|
Fylle ut skjema og sende søknad om vedlikeholdsvindu som vedlegg i e-post til Rutekontoret.trondheim@banenor.no med kopi til Ann.Iren.Bergdal@banenor.no |
KV-IKT | 3 uker før vedlikeholdsvindu |
Behandle søknad i samarbeid med «Infrastruktur Midt og KV-IKT» samt berørte toglederområder for samordning med ad hoc-søknader, vurdere konsekvenser og beskrive tiltak for trafikkstyringen. | Trafikk Nord v/Rutekontor Trondheim | |
Koordinere søknaden med sportilgangskoordinatorer på berørte strekninger og vurdere begrensninger og tiltak i planer for arbeid i spor. | Infrastruktur Midt (Trondheim) | |
Kommunisere med berørte jernbaneforetak ved behov. | Operativ ruteplanlegger/togleder i de respektive toglederområdene | |
Utarbeide driftsoperative kunngjøringer. | Operativ ruteplanlegger/togleder i de respektive toglederområdene | |
Kommunikasjon med berørte roller i trafikkstyring, herunder berørte jernbaneforetak, i forbindelse med gjennomføring av arbeider i tildelte vedlikeholdsvinduer. | Trafikkstyring v/vaktleder/togleder | |
Kommunikasjon med berørte systemeiere i forbindelse med gjennomføring av tildelte vedlikeholdsvinduer. | KV-IKT – kontaktperson ved gjennomføring |
Oppgave | Arbeidsbeskrivelse |
---|---|
1 – Sende søknad | Change manager i KV-IKT skal senest tre uker før planlagt vedlikeholdsvindu fylle ut Skjema for søknad om vedlikeholdsvindu for KV-IKT og sende dette som vedlegg i e-post til Rutekontoret_Trondheim@banenor.no med kopi til Ann.Iren.Bergdal@banenor.no. |
2 – Motta og behandle søknad | Trafikk v/Rutekontor Trondheim skal motta søknaden, behandle den i samarbeid med Bane v/sportilgangskoordinator i Trondheim og «KV-IKT» samt andre berørte toglederområder for samordning med ad hoc-søknader, vurdere konsekvenser og beskrive tiltak for trafikkstyringen. |
3 – Koordinering i Infrastruktur | Bane v/sportilgangskoordinator (Trondheim) skal koordinere søknaden med sportilgangskoordinatorer på berørte strekninger og vurdere begrensninger og tiltak i planer for arbeid i spor. |
4 – Koordinering i Trafikk | Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal ved behov kommunisere med berørte jernbaneforetak. |
5 – Utarbeide driftsoperative kunngjøringer |
Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal utarbeide driftsoperative kunngjøringer. Operativ ruteplanlegger i de respektive toglederområdene skal utarbeide driftsoperative kunngjøringer. Driftsoperative kunngjøringer skal fordeles til berørte togledere, togekspeditører, elkraftoperatører, førere av arbeidstog og hovedsikkerhetsvakter. |
6 – Kommunikasjon når arbeidet utføres |
Togleder skal kommunisere med berørte roller i operativ trafikkstyring, KV-IKT, og berørte jernbaneforetak i forbindelse med gjennomføring av arbeider i tildelte vedlikeholdsvinduer for å kunne avdekke og følge opp eventuelle hendelser. Denne kommunikasjonen kan utføres av Vaktleder dersom en slik arbeidsfordeling anses som hensiktsmessig. |
7 – Kommunikasjon når arbeidet utføres | KV-IKT – kontaktperson skal kommunisere med berørte systemeiere i forbindelse med gjennomføring av tildelte vedlikeholdsvinduer for å kunne avdekke og følge opp eventuelle uforutsette hendelser. |
Søknader som gjelder for ett toglederområde
- Søknad som gjelder innenfor ett toglederområde skal sendes til operativ ruteplanlegger og sportilgangskoordinator i det respektive toglederområdet.
- Operativ ruteplanlegger skal koordinere søknaden med lokal sportilgangskoordinator.
- Forøvrig gjelder pkt. 3.1, nr. 4 – 7.
Anbefalt tekst i driftsoperativ kunngjøring i FIDO
(For operativ ruteplanlegger/togleder ved registrering av driftsoperativ kunngjøring.)
Velg: Infrastrukturforhold: Varsel om oppmerksomhet på strekning, Varsel om arbeider på KV-IKT -systemer.
Tilleggsinformasjon:
- Planlagt vedlikeholdsvindu på KV-IKT-systemer
- Tidspunkt:
- Systemer og tjenester som påvirkes:
- Tiltak:
- Årsak:
- Hvem kan kontaktes: