Brukerveiledning for grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet

Publisert: 3. mai 2019

Oppdatert: 17. januar 2023

1 Hensikt og omfang

Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet – brukerveiledning er et støttedokument til Utarbeidelse av driftsoperative kunngjøringer – prosedyre.

Brukerveiledningen har til hensikt å veilede i grafisk fremstilling av tildelt kapasitet (grafiske ruter) og gjelder for togleder, operativ- og taktisk ruteplanlegger i Kunde og trafikk.

Grafiske ruter produseres av ruteplanlegger i ruteplanleggingsverktøyet TPS etter interne retningslinjer for enhetlig bruk av fargekoder og symboler som beskrevet i denne brukerveiledningen.

2 Beskrivelse

2.1 Generelt om grafiske ruter

2.1.1 Fastlagt ruteplan

Ved fastlegging av en ruteplan utarbeider taktisk ruteplanlegger grafiske ruter som viser tildelt infrastrukturkapasitet for det nasjonale jernbanenettet.

2.1.2 Oppdatert ruteplan – operativ ruteplanlegger

Ved tildeling av restkapasitet, utarbeider operativ ruteplanlegger daglig oppdaterte grafiske ruter (dagsgrafer) som, i tillegg til fastlagt ruteplan, viser korttidsendringer for ordinære tog samt tildelt restkapasitet i form av nye ruter og arbeid i spor.

2.1.3 Oppdatert ruteplan – togleder

Dagsgrafene lages i ruteplanleggingsverktøyet TPS, og brukes som arbeidsdokument av togleder for til enhver tid å holde oversikt over togtrafikken. Se egen instruks i ORV for toglederens føring og bruk av symboler på grafisk rute (dagsgraf).

2.2 Informasjon som skal vises

  • Ruteteplanperiode nr.
  • Gyldighetsdag og -dato
  • Strekning – km. angivelse for stasjoner, holdeplasser, blokkposter og sidespor
  • Om det er enkeltsporet eller dobbeltsporet strekning
  • Type sikringsanlegg på stasjon på strekning med togmelding
  • Om togekspeditør skal vise «Kjøretillatelse» (K)
  • Sporlengde på stasjoner
  • Tidsakse
  • «Streker» som viser ruter for tog
  • Planlagt sporbruk på stasjoner
  • Betjeningstider for stasjoner
  • Endrede betjeningsforhold for stasjoner
  • Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane eller Avstengt område
  • Disponering for arbeidstog
  • Frakobling av kontaktledning
  • Referansenummer for tildelt kapasitet
  • Midlertidig endring av driftsform/fjernstyring ute av bruk
  • Relevant informasjon fra ruteplanlegger til togleder
  • Innstilling av tog kan vises

2.3 Symboler og markeringer som skal brukes

Nr Beskrivelse Symbol/markering
1 Rute for tog som er fastlagt i ruteplanen har svart strek, tognummer, minutter og symboler.
Svart horisontal linje
2 Ekstratog markeres med blå strek, tognummer, minutter og symboler.
Blå horisontal linje
3 Arbeidstog markeres med blå strek, tognummer, minutter og symboler.
3a

Visitasjonskjøring (arbeidstog) – på strekning med fjernstyring
Planlagt avgangstid markeres med blå pil, tognummer og minutt.

Planlagt ankomsttid markeres med blå pil, tognummer og minutt.

 

Sort horisontal strek med blå pil som peker skrått opp mot høyre, tognummer og minutt
Sort horisontal strek med blå pil som peker skrått opp mot høyre, tognummer og minutt
4 Disponering for arbeidstog markeres som for arbeidstog.
Blå horisontal linje
5 Kjøring på «venstre hovedspor» markeres med mørk grønn strek, tognummer, minutter og symboler.
Grønn horisontal linje
6 Innstilling av tog markeres med gul strek, tognummer og minutter. (Det er ikke krav til visning.)
Gul horisontal linje
7 Innstilling av disponering for arbeid i spor og frakobling markeres med gult. (Det er ikke krav til visning.)
8 Hvilket spor toget er planlagt kjørt vises ved fylt rektangulær merking på togstreken. Det brukes forskjellige farger avhengig av hvilket spor toget skal kjøre.
Stående rektangler i ulike farger'
9 Stasjonen er ubetjent.
Sort trekant som peker oppover
10 Stasjonen er ubetjent hverdager.
Sort trekant som peker nedover
11 Stasjonen er ubetjent helligdager.
Sort trekant uten fyll som peker oppover
12 Stasjonen er ubetjent lørdager unntatt helligdager.
Sort trekant uten fyll som peker nedover
13 Stasjonen er ubetjent lørdager og helligdager.
To sorte trekanter uten fyll over hverandre, den ene peker opp, den andre ned
14 Anført ved stopp om det trengs (behovsstopp). X
15 Kun avstigning (kan også brukes i kombinasjon med X). A
16 Kun påstigning (kan også brukes i kombinasjon med X). P
17

Når en stasjon er endret fra betjent til ubetjent, angis dette med bruk av samme tegn som i FIDO, men med blå farge.

Brukes også for å angi ubetjent stasjon når togleder setter inn rute for ekstratog på strekning med togmelding.

Blå trekant som peker oppover
18 Når ubetjent stasjon gjøres betjent, angis dette med blå ring rundt tegnet for ubetjent stasjon.
Blå trekant som peker oppover inni blå ring uten fyll
19 Ved endring av stoppmønster benyttes tegn som angitt i FIDO, men med blå farge.
Blått kvadrat
20 Enkeltspor
Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane og Avstengt område markeres med blå strek der hvor arbeidet foregår. Pilen viser hvilket hovedspor som disponeres.
Symbol for arbeid i enkeltspor: blå linje med pil mot disponert hovedspor og kunngjørings-ID
21

På dobbeltsporet strekning
Ett hovedspor: Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane og Avstengt område markeres med blå strek der hvor arbeidet foregår. Pilen viser hvilket hovedspor som disponeres.

Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane og Avstengt område markeres med blå strek der hvor arbeidet foregår. Pilen viser at begge hovedspor disponeres.

 

Symbol for arbeid i ett hovedspor på dobbeltspor: blå linje med pil mot disponert spor og ID
Symbol for arbeid i begge hovedspor på dobbeltspor: to piler mot hvert spor og kunngjørings-ID
22

Enkeltspor
Frakobling av kontaktledningen markeres med lys blå strek der hvor frakoblingen er planlagt.

Symbol for frakobling i enkeltspor: lys blå pil opp og ned og linje med kunngjørings-ID
23

På dobbeltsporet strekning
Ett hovedspor: Frakobling av kontaktledningen markeres med lys blå strek der hvor arbeidet pågår. Pilen viser hvilket hovedspor som er frakoblet.

Dobbeltspor: Frakobling av kontaktledningen markeres med lys blå strek der hvor frakoblingen er. Pilen viser at begge hovedspor er frakoblet.

 

Symbol for frakobling i ett hovedspor på dobbeltspor: lys blå pil og linje med kunngjørings-ID
Symbol for frakobling i begge hovedspor på dobbeltspor: lys blå piler og linje med kunngjørings-ID
24

Referansenummer for tildelt restkapasitet (BN-xxxxx) markeres ved arbeidets begynnelse og for hver hele time fram til arbeidets slutt.

BN-xxxxx i samme farge som tilhørende markering
25

Informasjon fra ruteplanlegger til togleder markeres som for pkt. 20 og 21, med med rød farge.

Rød markering i toggraf: informasjon fra ruteplanlegger til togleder med pil og tekstfelt
26

Avbestilt tog vises med lys brun strek, tognummer, minutter og symboler.

Avbestilt tog i toggraf: lys brun strek med tognummer, minutttall og symboler ved avvikspunkt
27

Løslok, tomtog og skift vises med stiplet strek.

Årsak: Visning av planlagt togslagbytte.

Toggraf med stiplet strek for løslok, tomtog og skift – viser planlagt togslagbytte med tognummer
28

Brun strek på stasjonslinjen og brun skrift «XXX (stedskode)» viser når stasjonen er ubetjent.

XXX understreket og i brunt
29

Midlertidig endring av driftsform (fjernstyring ute av bruk) markeres med grønn ramme over tidsaksen over berørte stasjoner med tidspunkt for oppstart og avslutning.

Grønt rektangel med hvitt fyll

2.4 Arkivering

Togleder skal oppbevare utfylte dagsgrafer i 1 måned.