Brukerveiledning for grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet
Publisert: 3. mai 2019
Oppdatert: 17. januar 2023
1 Hensikt og omfang
Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet – brukerveiledning er et støttedokument til Utarbeidelse av driftsoperative kunngjøringer – prosedyre.
Brukerveiledningen har til hensikt å veilede i grafisk fremstilling av tildelt kapasitet (grafiske ruter) og gjelder for togleder, operativ- og taktisk ruteplanlegger i Kunde og trafikk.
Grafiske ruter produseres av ruteplanlegger i ruteplanleggingsverktøyet TPS etter interne retningslinjer for enhetlig bruk av fargekoder og symboler som beskrevet i denne brukerveiledningen.
2 Beskrivelse
2.1 Generelt om grafiske ruter
2.1.1 Fastlagt ruteplan
Ved fastlegging av en ruteplan utarbeider taktisk ruteplanlegger grafiske ruter som viser tildelt infrastrukturkapasitet for det nasjonale jernbanenettet.
2.1.2 Oppdatert ruteplan – operativ ruteplanlegger
Ved tildeling av restkapasitet, utarbeider operativ ruteplanlegger daglig oppdaterte grafiske ruter (dagsgrafer) som, i tillegg til fastlagt ruteplan, viser korttidsendringer for ordinære tog samt tildelt restkapasitet i form av nye ruter og arbeid i spor.
2.1.3 Oppdatert ruteplan – togleder
Dagsgrafene lages i ruteplanleggingsverktøyet TPS, og brukes som arbeidsdokument av togleder for til enhver tid å holde oversikt over togtrafikken. Se egen instruks i ORV for toglederens føring og bruk av symboler på grafisk rute (dagsgraf).
2.2 Informasjon som skal vises
- Ruteteplanperiode nr.
- Gyldighetsdag og -dato
- Strekning – km. angivelse for stasjoner, holdeplasser, blokkposter og sidespor
- Om det er enkeltsporet eller dobbeltsporet strekning
- Type sikringsanlegg på stasjon på strekning med togmelding
- Om togekspeditør skal vise «Kjøretillatelse» (K)
- Sporlengde på stasjoner
- Tidsakse
- «Streker» som viser ruter for tog
- Planlagt sporbruk på stasjoner
- Betjeningstider for stasjoner
- Endrede betjeningsforhold for stasjoner
- Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane eller Avstengt område
- Disponering for arbeidstog
- Frakobling av kontaktledning
- Referansenummer for tildelt kapasitet
- Midlertidig endring av driftsform/fjernstyring ute av bruk
- Relevant informasjon fra ruteplanlegger til togleder
- Innstilling av tog kan vises
2.3 Symboler og markeringer som skal brukes
Nr | Beskrivelse | Symbol/markering |
---|---|---|
1 | Rute for tog som er fastlagt i ruteplanen har svart strek, tognummer, minutter og symboler. |
![]() |
2 | Ekstratog markeres med blå strek, tognummer, minutter og symboler. |
![]() |
3 | Arbeidstog markeres med blå strek, tognummer, minutter og symboler. | |
3a |
Visitasjonskjøring (arbeidstog) – på strekning med fjernstyring Planlagt ankomsttid markeres med blå pil, tognummer og minutt.
|
![]() |
![]() |
||
4 | Disponering for arbeidstog markeres som for arbeidstog. |
![]() |
5 | Kjøring på «venstre hovedspor» markeres med mørk grønn strek, tognummer, minutter og symboler. |
![]() |
6 | Innstilling av tog markeres med gul strek, tognummer og minutter. (Det er ikke krav til visning.) |
![]() |
7 | Innstilling av disponering for arbeid i spor og frakobling markeres med gult. (Det er ikke krav til visning.) | |
8 | Hvilket spor toget er planlagt kjørt vises ved fylt rektangulær merking på togstreken. Det brukes forskjellige farger avhengig av hvilket spor toget skal kjøre. |
![]() |
9 | Stasjonen er ubetjent. |
![]() |
10 | Stasjonen er ubetjent hverdager. |
![]() |
11 | Stasjonen er ubetjent helligdager. |
![]() |
12 | Stasjonen er ubetjent lørdager unntatt helligdager. |
![]() |
13 | Stasjonen er ubetjent lørdager og helligdager. |
![]() |
14 | Anført ved stopp om det trengs (behovsstopp). | X |
15 | Kun avstigning (kan også brukes i kombinasjon med X). | A |
16 | Kun påstigning (kan også brukes i kombinasjon med X). | P |
17 |
Når en stasjon er endret fra betjent til ubetjent, angis dette med bruk av samme tegn som i FIDO, men med blå farge. Brukes også for å angi ubetjent stasjon når togleder setter inn rute for ekstratog på strekning med togmelding. |
![]() |
18 | Når ubetjent stasjon gjøres betjent, angis dette med blå ring rundt tegnet for ubetjent stasjon. |
![]() |
19 | Ved endring av stoppmønster benyttes tegn som angitt i FIDO, men med blå farge. |
![]() |
20 | Enkeltspor Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane og Avstengt område markeres med blå strek der hvor arbeidet foregår. Pilen viser hvilket hovedspor som disponeres. |
![]() |
21 |
På dobbeltsporet strekning Disponering for arbeid, Anleggsområde-jernbane og Avstengt område markeres med blå strek der hvor arbeidet foregår. Pilen viser at begge hovedspor disponeres.
|
![]() |
![]() |
||
22 |
Enkeltspor |
![]() |
23 |
På dobbeltsporet strekning Dobbeltspor: Frakobling av kontaktledningen markeres med lys blå strek der hvor frakoblingen er. Pilen viser at begge hovedspor er frakoblet.
|
![]() |
![]() |
||
24 |
Referansenummer for tildelt restkapasitet (BN-xxxxx) markeres ved arbeidets begynnelse og for hver hele time fram til arbeidets slutt. |
BN-xxxxx i samme farge som tilhørende markering |
25 |
Informasjon fra ruteplanlegger til togleder markeres som for pkt. 20 og 21, med med rød farge. |
![]() |
26 |
Avbestilt tog vises med lys brun strek, tognummer, minutter og symboler. |
![]() |
27 |
Løslok, tomtog og skift vises med stiplet strek. Årsak: Visning av planlagt togslagbytte. |
![]() |
28 |
Brun strek på stasjonslinjen og brun skrift «XXX (stedskode)» viser når stasjonen er ubetjent. |
![]() |
29 |
Midlertidig endring av driftsform (fjernstyring ute av bruk) markeres med grønn ramme over tidsaksen over berørte stasjoner med tidspunkt for oppstart og avslutning. |
![]() |
2.4 Arkivering
Togleder skal oppbevare utfylte dagsgrafer i 1 måned.