Kryssingsinstruks for Nelaug stasjon

Publisert: 24. januar 2019

Oppdatert: 27. september 2022

Nelaug stasjon sett i retning mot Oslo
Nelaug stasjon sett i retning mot Oslo.

Målevognsbilder fra Nelaug stasjon(åpnes i ny fane)

Arendalstoget bør alltid kjøre spor 3.

Når to stoppende persontog krysser er det normalt «høyrekjøring» i spor 2 og 4.

Når et stoppende persontog skal krysse andre tog, bør persontoget fra Oslo kjøre spor 2, og persontog mot Oslo kjøre spor 4. Ved bortfall av kryssing bør persontoget fra Oslo kjøre spor 4.

Passerende tog bør fortrinnsvis kjøre spor 5 når det kan stilles signal «kjør» gjennom stasjonen.

Skisse som viser stasjonsutforming for kryssingsinstruks
Oversikt over spor og plattform på Nelaug stasjon.

Beskrivelse av stasjonen

  • Mellomplattformene er litt lave.
  • Det er ikke planfri overgang mellom plattformene.
  • Personovergangen skal bevoktes ved behov.
  • Kryssingsporlengder er beskrevet i SJN .

Fravvik fra kryssingsinstruks

Togleder skal i størst mulig grad sikre at kryssingen skjer etter veiledningene, men en kryssingsinstruks kan fravikes uten å fylle ut formular når veiledende praksis ikke er hensiktsmessig. Når en kryssingsinstruks fravikes, forutsettes det at sikkerheten til de reisende ivaretas ved at togleder vurderer:

  • valg av spor
  • behov for samarbeid med fører/ombordpersonale
  • informasjonsbehov for fører
  • informasjonsbehov for publikum

Vær særlig oppmerksom ved feil på kundeinformasjonssystemet.

Ved systemfeil som medfører manglende kundeinformasjon skal togleder opprette kunngjøring «Varsel om feil på kundeinformasjonssystemet» når dette er mulig og i størst mulig grad unngå endring av kryssing på stasjoner med kryssing i plan.