Kryssingsinstruks for Drangedal stasjon

Publisert: 24. januar 2019

Oppdatert: 27. september 2022

Drangedal stasjon sett i retning fra Oslo
Drangedal stasjon sett i retning fra Oslo.

Målevognsbilder fra Drangedal stasjon(åpnes i ny fane)

Normal sporbruk for tog med passasjerutveksling er spor 2.

Ved kryssinger hvor ett av togene har av-/påstigning, bør dette toget kjøre spor 1.

Ved kryssinger hvor begge tog har av-/påstigning, bør tog i retning mot Neslandsvatn kjøre spor 1.

Hvis ett av togene er lengre enn 110 meter, bør dette benytte spor 2.

Er begge togene med av-/påstigning over 110 meter, bør første ankommende tog kjøre spor 2.

All passasjerutveksling skal foregå på mellomplattformen.

Skisse som viser stasjonsutforming for kryssingsinstruks
Oversikt over spor og plattform på Drangedal stasjon.

Beskrivelse av stasjonen

  • Overgang mellom plattformene ligger ca. midt på hovedplattformen.
  • Det er spornummerskilt på stasjonen.
  • Noe dårlig sikt ved innkjøring fra Neslandsvatn.

Fravvik fra kryssingsinstruks

Togleder skal i størst mulig grad sikre at kryssingen skjer etter veiledningene, men en kryssingsinstruks kan fravikes uten å fylle ut formular når veiledende praksis ikke er hensiktsmessig. Når en kryssingsinstruks fravikes, forutsettes det at sikkerheten til de reisende ivaretas ved at togleder vurderer:

  • valg av spor
  • behov for samarbeid med fører/ombordpersonale
  • informasjonsbehov for fører
  • informasjonsbehov for publikum

Vær særlig oppmerksom ved feil på kundeinformasjonssystemet.

Ved systemfeil som medfører manglende kundeinformasjon skal togleder opprette kunngjøring «Varsel om feil på kundeinformasjonssystemet» når dette er mulig og i størst mulig grad unngå endring av kryssing på stasjoner med kryssing i plan.