Kryssingsinstruks for Dal stasjon

Publisert: 24. januar 2019

Oppdatert: 27. september 2022

Dal stasjon sett i retning fra Oslo
Dal stasjon sett i retning fra Oslo.

Målevognsbilder fra Dal stasjon(åpnes i ny fane)

Normal sporbruk for stoppende tog med av/påstigning er spor 1.

Ved kryssinger der et av togene har av/påstigning skal toget som har av/påstigning kjøre spor 1.

Ved kryssinger der begge tog har av/påstigning skal første ankomne tog kjøre spor 1 og det andre toget fortrinnsvis spor 3.

Skisse som viser stasjonsutforming for kryssingsinstruks
Oversikt over spor og plattform på Dal stasjon.

Beskrivelse av stasjonen

  • PLO med helbommer.
  • PO er ved enden av plattformen.
  • Det er ikke spornummerskilt på stasjonen.
  • Innkoblingsfeltet for PLO gjør at tog som kommer fra Hauerseter får 10 m kortere plattform da de må trekke 10 meter lengre fram for å frigi innkoblingsfeltet.

Fravvik fra kryssingsinstruks

Togleder skal i størst mulig grad sikre at kryssingen skjer etter veiledningene, men en kryssingsinstruks kan fravikes uten å fylle ut formular når veiledende praksis ikke er hensiktsmessig. Når en kryssingsinstruks fravikes, forutsettes det at sikkerheten til de reisende ivaretas ved at togleder vurderer:

  • valg av spor
  • behov for samarbeid med fører/ombordpersonale
  • informasjonsbehov for fører
  • informasjonsbehov for publikum

Vær særlig oppmerksom ved feil på kundeinformasjonssystemet.

Ved systemfeil som medfører manglende kundeinformasjon skal togleder opprette kunngjøring «Varsel om feil på kundeinformasjonssystemet» når dette er mulig og i størst mulig grad unngå endring av kryssing på stasjoner med kryssing i plan.