Kryssingsinstruks for Dal stasjon
Publisert: 24. januar 2019
Oppdatert: 27. september 2022

Målevognsbilder fra Dal stasjon(åpnes i ny fane)
Normal sporbruk for stoppende tog med av/påstigning er spor 1.
Ved kryssinger der et av togene har av/påstigning skal toget som har av/påstigning kjøre spor 1.
Ved kryssinger der begge tog har av/påstigning skal første ankomne tog kjøre spor 1 og det andre toget fortrinnsvis spor 3.

Beskrivelse av stasjonen
- PLO med helbommer.
- PO er ved enden av plattformen.
- Det er ikke spornummerskilt på stasjonen.
- Innkoblingsfeltet for PLO gjør at tog som kommer fra Hauerseter får 10 m kortere plattform da de må trekke 10 meter lengre fram for å frigi innkoblingsfeltet.
Fravvik fra kryssingsinstruks
Togleder skal i størst mulig grad sikre at kryssingen skjer etter veiledningene, men en kryssingsinstruks kan fravikes uten å fylle ut formular når veiledende praksis ikke er hensiktsmessig. Når en kryssingsinstruks fravikes, forutsettes det at sikkerheten til de reisende ivaretas ved at togleder vurderer:
- valg av spor
- behov for samarbeid med fører/ombordpersonale
- informasjonsbehov for fører
- informasjonsbehov for publikum
Vær særlig oppmerksom ved feil på kundeinformasjonssystemet.
Ved systemfeil som medfører manglende kundeinformasjon skal togleder opprette kunngjøring «Varsel om feil på kundeinformasjonssystemet» når dette er mulig og i størst mulig grad unngå endring av kryssing på stasjoner med kryssing i plan.