Definisjoner
Definisjoner i alfabetisk rekkefølge hentet fra Trafikkregler for jernbanenettet.
Publisert: 29. oktober 2018
Oppdatert: 8. september 2025
Ord og uttrykk | Definisjon |
---|---|
Arbeid i spor | Planlagt eller ikke planlagt gjøremål i jernbaneinfrastrukturen som kan bli til hinder for togframføringen, herunder også visitasjon. |
Arbeidsområde |
Et teknisk, geografisk, forhåndsdefinert og avgrenset område som kan sperres av toglederen og sikres av hovedsikkerhetsvakten for arbeid på strekning med fjernstyring utrustet med akseltellere og strekning med ERTMS. |
Arbeidstog | Tog som kjøres for å utføre arbeid i spor. |
ATC (automatisk hastighetsovervåkning) |
Den del av signalanlegget på strekning med fjernstyring som overvåker togets hastighet og aktiverer togets bremser dersom hastigheten overstiges. ATC kan være FATC (fullstendig hastighetsovervåkning) eller DATC (delvis hastighetsovervåkning). FATC overvåker alle hastigheter. DATC overvåker hastighet for kjøring mot hovedsignal i «Stopp», hastighet over første sporveksel i innkjørtogveien, enkelte hastigheter over avvikende sporveksler i utkjørtogvei, samt midlertidige hastighetsnedsettelser. |
Automatikk | Felles begrep for automatisk togledelse, stasjonsautomat og automatisk gjennomgangsdrift. |
Avledende sporveksel | Sporveksel som hindrer kjøretøy i å komme inn på et bestemt spor. |
Banestrekning | Stasjoner og linjen. |
Bekreftelse av fritt spor (Track Ahead Free/TAF) | Forespørsel fra systemet til føreren om foranliggende spor fram til første signal E35 «Stoppskilt» er fritt og som kvitteres av føreren dersom sporet er fritt. |
Betjent stasjon | Stasjon på strekning med togmelding eller grensestasjon som styres av togekspeditør. |
Bevoktet sporveksel | Sporveksel som signalgiver ved sporvekselen har kontroll på. |
Blokkpost | Sted på linjen som utgjør skillet mellom to blokkstrekninger. |
Blokkstrekning | Strekning som er avgrenset av to nabostasjoner, to naboblokkposter eller en stasjon og en naboblokkpost på strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS. På strekning med togmelding er blokkstrekningen avgrenset av de to nærmeste betjente stasjonene. |
Bremseprosent | Angivelse av et togs samlede bremsede vekt i prosent av togets bruttovekt. |
Bremsetabell |
Tabell som for gitte krav til bremselengde og bremsegruppe angir sammenhengen mellom linjens bestemmende fall i promille, togets hastighet i km/t og nødvendig bremseprosent. |
Dobbeltsporet strekning | Banestrekning med to hovedspor mellom stasjonene. |
Driftsoperative korttidsendringer | Endringer som har betydning for kjøring av tog (rute for tog, innstilling av tog, midlertidig nedsatt kjørehastighet eller andre endringer i jernbaneinfrastrukturen) som ikke bekjentgjøres via infrastrukturrapporter eller S-sirkulærer, men med driftsoperative kunngjøringer. |
Driftsoperative kunngjøringer | Kunngjøringer om operative forhold som tildeles bestemte mottakere som er angitt i kunngjøringen og distribueres primært elektronisk eller i enkelte tilfeller muntlig av togleder. |
Driftsoperatør | Den som manøvrerer et sikringsanlegg i henhold til instruks og etter avtale med toglederen eller togekspeditøren, og gir tillatelse til skifting eller arbeid i spor på et nærmere bestemt område. |
Ekstra forspannlokomotiv | Ett eller flere virksomme lokomotiver i toget koplet foran togets fremste trekkraftkjøretøy. |
Endring av rekkefølge | Når to tog som bruker samme blokkstrekning etter en bestemt stasjon endrer rekkefølge fra stasjonen. |
Enkelt innkjørsignal | Forenklet sikringsanlegg som sikrer at det kun stilles innkjørsignal for ett tog om gangen. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy i sporet. |
Enkeltsporet strekning | Banestrekning med ett hovedspor mellom stasjonene. |
Erkjennelse | Bekreftelse av mottak av kunngjøring om kjøring og innstilling av tog og forhold som vedrører togframføring, skifting og arbeid i spor, samt bekreftelse av ansvar for eventuell videre fordeling til aktuelt personale. |
ERTMS | Standardisert teknisk system for signalering og trafikkstyring som består av ETCS og GSM-R (klasse A-systemer), basert på underliggende signalanlegg. |
ETCS | Standardisert europeisk togkontrollsystem. |
ETCS-kjøretøy | Trekkraftkjøretøy med virksom ETCS. |
Fjernstyrt stasjon | Stasjon på strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS som styres av togleder. |
Fjernstyringsanlegg | Teknisk system som muliggjør styring og overvåkning av sporveksler og signaler, samt overvåking av togs posisjon for fjernstyrte stasjoner og/eller strekninger fra bestemt sted. |
Forbikjøring | Når to tog som bruker samme blokkstrekning på begge sider av en bestemt stasjon (forbikjøringsstasjon) endrer rekkefølge fra stasjonen. |
Fordelingssted |
Bane NORs elektroniske distribusjonsportal (FIDO) og fastsatte steder hos Bane NOR og jernbaneforetakene som skal motta og videreformidle kunngjøringer. |
Forspannlokomotiv | Virksomt lokomotiv forrest i toget. |
Frakobling | En sikkerhetsfunksjon som innebærer å bryte tilførselen til alle eller enkelte deler av kontaktledningsanlegget ved at disse delene atskilles fra strømkilden(e) (FSE § 5). |
Funksjon |
Den enkeltes rolle i kommunikasjonen. |
Funksjonelt nummer | Telefonnummer i togradiosystemet som identifiserer tog, skift, stasjoner, trafikkstyringssentraler og elkraftsentraler. |
Fysisk barriere | En barriere som fysisk hindrer personer og/eller utstyr å komme innenfor avgrensningen som barrieren markerer. |
Fører | Den som er ansvarlig for framføringen av toget. |
Godstog | Tog som kjøres for transport av gods, samt nødvendig personale som har tilsyn med godset. |
Grensestasjon | Betjent stasjon som grenser til strekning med fjernstyring eller strekning med ERTMS. Stasjonen betegnes grensestasjon bare i forhold til tilgrensende strekning med fjernstyring eller strekning med ERTMS. |
GSM-R | Radiokommunikasjonssystem som brukes som togradio, og på strekning med ERTMS også til å utveksle informasjon mellom ombordutrustningen og faste installasjoner i jernbaneinfrastrukturen. |
Halv sikthastighet | Den største hastigheten føreren med forsiktighet kan kjøre med, slik at det er mulig å stoppe for et kjøretøy, et stoppsignal eller hindringer på halvparten av den delen av sporet som er synlig framover, høyst 40 km/t. |
Hel sikthastighet | Den største hastigheten føreren med forsiktighet kan kjøre med, slik at det er mulig å stoppe for et kjøretøy, et stoppsignal eller hindringer på den delen av sporet som er synlig framover, høyst 40 km/t. |
Hjelpelokomotiv | Trekkraftkjøretøy bakerst i tog som bidrar til togets trekkraft. |
Hjelpetog | Tog som kjøres for å hente et tog som er blitt stående på linjen. |
Holdeplass | Sted på linjen hvor tog kan stoppe for av- og påstigning. |
Hovedsikkerhetsvakt (HSV) | Den som ved disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd er ansvarlig for å påse at bestemmelsene i trafikkreglene blir fulgt og for å ivareta kommunikasjon med togleder eller togekspeditør (driftsoperatør). |
Hovedspor | Spor på linjen som forbinder to stasjoner med hverandre, og som er beregnet for kjøring av tog. |
Hovedtogspor | Spor på en stasjon som tog kjører på når sporvekslene ligger i normalstilling. |
Hvilemodus (Standby/SB-modus) |
Modus for ombordutrustningen når førerbordet er låst, eller når førerbordet er låst opp, men oppstartsprosedyre ikke er gjennomført. |
Høyre hovedspor | Høyre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten. |
ID | Den enkelte funksjons unike identitet. |
Informasjonsmeldinger | Informasjonsmelding er informasjon som det ikke er nødvendig å skrive ned, erkjenne eller lese tilbake. |
I spor |
Området innenfor 2,5 m fra nærmeste skinne. |
Isolasjonsmodus (Isolation/IS-modus) |
Modus hvor kjøretøyets bremsesystem ikke er koplet til ombordutrustningen. |
Jernbaneforetak |
Ethvert offentlig eller privat foretak som har som hovedvirksomhet å transportere gods og/eller passasjerer med jernbane, der foretaket forplikter seg til å sørge for trekkraften, herunder foretak som bare sørger for trekkraften. |
Jernbaneinfrastruktur | Trasé, over- og underbygning, banestrømforsyning, kontaktledningsanlegg, signalanlegg og telekommunikasjonsanlegg |
Jernbanevirksomhet | Virksomhet som driver gods- og persontransport, jernbaneinfrastruktur og/eller trafikkstyring. |
Jordet seksjon | Seksjon som er spenningsløs og jordet. |
Kipptog | Godstog som kjøres fra stasjon til sidespor, og tilbake til utgangsstasjon uten å passere noen fjernstyrt stasjon eller betjent stasjon. |
Kjøretillatelse fra togleder | Kjøretillatelse på formular fra toglederen til føreren med tillatelse til SR-modus. |
Kjøretillatelse fra systemet (Movement Authority/MA) |
Teknisk kjøretillatelse for overvåket kjøring i FS-modus eller OS-modus. |
Kjøretøy | Jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft. |
Klave for sporveksel | Mekanisk anordning som holder vekseltungen inntil skinnen slik at sporvekselen ikke kan legges om og som kan låses for å sikres mot omlegging. |
Kontrollås for sporveksel | Lås som er laget slik at sporvekselen må ligge i bestemt stilling for at låsen skal kunne låses og kontrollåsnøkkelen tas ut. |
Kontrollåst sporveksel | Sporveksel låst med kontrollås som hindrer omlegging av sporvekselen, og der kontrollåsnøkkelen er tatt ut av låsen. |
Kryssing | At et tog ikke skal kjøre fra en bestemt stasjon før et annet tog er kommet inn på stasjonen fra den samme blokkstrekningen toget skal kjøre ut på. |
Kunngjøringer | Sikkerhetsrelatert informasjon som angår togframføringen og som skal erkjennes eller kvitteres for. Kunngjøringer er et fellesbegrep for ruter for tog (ruteplan), driftsoperative kunngjøringer og S-sirkulære. |
Kvittering | Bekreftelse av at mottaker har mottatt og forstått dokumentet og har avklart eventuelle uklarheter med leder. |
Leder for elsikkerhet | Utpekt person som har fått ansvaret for elsikkerheten på arbeidsstedet ( FSE § 5(åpnes i ny fane)). |
Leder for kobling | Utpekt person som har fått ansvar for at nødvendige koblinger i kontaktledningsanlegget blir utført på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte ( FSE § 5(åpnes i ny fane)). |
Linjen |
Banestrekningen mellom to stasjoner. På strekning med togmelding er ubetjent stasjon en del av linjen. |
Linjeblokk | Den delen av signalanlegget som på strekning med fjernstyring sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en blokkstrekning for ett tog om gangen. Linjeblokken kan være integrert i sikringsanlegget. |
Lokal sikkerhetsvakt (LSV) | Den som på vegne av hovedsikkerhetsvakt er ansvarlig for å påse at bestemmelsene i trafikkreglene blir fulgt på et lokalt arbeidssted underlagt en hovedsikkerhetsvakt. Lokal sikkerhetsvakt skal kommunisere med hovedsikkerhetsvakt. |
Lokomotiv | Trekkraftkjøretøy beregnet for kjøring av tog og skifting. |
Løsehastighet | Den hastigheten som systemet tillater toget å kjøre med mot et sluttpunkt for kjøretillatelse, uten å foreta et automatisk bremseinngrep. |
Løslokomotiv | Et enkelt eller flere sammenkoplete lokomotiver som kjøres uten vogner. |
Låst sporveksel | Sporveksel med tilskrudd og låst klave som hindrer omlegging av sporvekselen, og der nøkkelen er tatt ut av låsen og oppbevart på betryggende måte. |
Markerings-gjerde | Et gjerde som ikke er til fysisk hinder (for eksempel alpingjerde) som markerer en grense hvor det ikke er tillatt å komme innenfor uten tillatelse fra Bane NOR. |
Middel | Det punktet kjøretøyet må stå innenfor på spor som møter eller krysser et annet spor, slik at kjøretøy kan kjøre på det andre sporet. |
Modus | Driftstilstander som togkontrollsystemet inntar og som bestemmer hvilken informasjon som systemet skal ta imot og hvilke av systemets funksjoner som skal være aktive, passive eller avstengte. |
Modus fellesstyring (Sleeping/SL-modus) |
Modus for trekkraftkjøretøy som er styrt fra annet trekkraftkjøretøy. |
Modus full overvåkning (Full Supervision/FS-modus) |
Modus som brukes ved ordinær togkjøring, der toget overvåkes i forhold til tillatte hastigheter og stoppes ved sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA). |
Modus ikke-ledende (Non-Leading/NL-modus) |
Modus for ikke-ledende, betjent trekkraftkjøretøy tilkoblet toget. |
Modus ikke-utrustet (Unfitted/UN-modus) |
Modus som brukes i nivå 0. |
Modus nasjonalt system (National System/SN-modus) |
Modus som brukes ved kjøring i nivå NTC. |
Modus på sikt (On-sight/OS-modus) |
Modus som brukes når et sporavsnitt kan være belagt av et annet kjøretøy eller blokkert av enhver form for hindring, der toget overvåkes til 40 km/t og stoppes ved sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA), og der høyeste tillatte hastighet er hel sikthastighet. |
Modus særlig ansvar (Staff Responsible/SR-modus) |
Modus der føreren har særlig ansvar for kjøringen, som brukes når det ikke er kontroll på togveien, der toget overvåkes til 40 km/t og stoppes ved første signal E35 «Stoppskilt» eller ved baliser kodet med informasjon om at tog i SR-modus skal stoppe, og der høyeste tillatte hastighet er hel sikthastighet. |
Nivå 2 (ETCS nivå 2) | Det driftsnivået i togkontrollsystemet som brukes på strekning med ERTMS og som medfører at kjøretillatelse sendes til toget via togradio (GSM-R) og vises i førerpanelet. |
Nivå NTC (ETCS nivå National Train Control/NTC) |
Det driftsnivået i togkontrollsystemet som brukes på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding (med og uten ATC). |
Nivå 0 (ETCS nivå 0) |
Det driftsnivået som brukes på strekninger eller områder der det verken er nivå 2 eller nivå NTC. |
Nødanrop | Anrop opprettet for å varsle alle med togradio i et definert område om fare, og all annen kommunikasjon vedrørende umiddelbar fare for liv, helse, miljø og materiell. |
Nødstoppmodus (Trip/TR-modus) |
Modus som inntrer når kjøretøyet blir ugjenkallelig systemnødbremset av ETCS inntil kjøretøyet er stoppet (ikke nødbrems av andre årsaker), og der signal E9 «Nødstoppmodus (TR-modus)» vises i førerpanelet. |
Nøytralseksjon (dødseksjon) | Seksjon som er spenningsløs, men ikke jordet. |
Ombordansvarlig | Den som har ansvaret for passasjerenes sikkerhet om bord i toget og ved av- og påstigning. |
Passering |
Når et tog som kjører inn på en stasjon kjører ut på neste blokkstrekning uten å stoppe på stasjonen. |
Persontog |
Tog som kjøres for transport av passasjerer eller for transport av både passasjerer og gods. |
Planovergangsvakt | Den som ved feil på et veisikringsanlegg enten betjener anlegget manuelt eller sperrer planovergangen og viser signal til tog som skal passere. |
Radioblokksentral (Radio Block Centre/RBC) |
Sentral sikkerhetsenhet som kommuniserer med fjernstyrings- og sikringsanlegg, og via GSM-R med kjøretøyenes ETCS-ombordutrustning. |
Rasvarslingsanlegg | Del av signalanlegget som registrerer ras og viser signal til tog, eller som på strekning med ERTMS kontrolleres gjennom kjøretillatelse fra systemet og er markert med signal E38A «Rasvarslingsanlegg». |
Seksjon | Del av kontaktledningen som kan gjøres spenningsløs og/eller jordet. |
Sentralstilt sporsperre | Sporsperre som legges om fra stillerapparat for sikringsanlegg. |
Sentralstilt sporveksel | Sporveksel som legges om fra stillerapparat for sikringsanlegg. |
Sidespor | Alle andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting. |
Signal |
De fastsatte lyssignaler, skilt, stolper, flagg, tegn og lyder som brukes ved togframføring og ved skifting. |
Signalanlegg | Tekniske anlegg som blant annet kan inkludere sikringsanlegg, linjeblokk, fjernstyringsanlegg og ATC/ETCS. |
Sikkerhetssone | En forhåndsdefinert sone på strekning med fjernstyring, strekning med togmelding og strekning med ERTMS på Østfoldbanens østre linje som skal forhindre at kjøretøy kjører utilsiktet ut av eller inn på område der det foregår arbeid. På strekning med ERTMS på Østfoldbanens østre linje er sikkerhetssonen forhåndsdefinert teknisk i systemet. |
Sikre/sikring | Begrepene «sikre» og «sikring» brukes om toglederens og togekspeditørens sikring av tog- og skiftevei, om leder for koblings sikring mot innkobling og om hovedsikkerhetsvaktens sikring av arbeidet. |
Sikret sporveksel | Sporveksel som er tungesikret, kontrollåst, låst eller bevoktet. |
Sikringsanlegg | Sikringsanlegg er den delen av signalanlegget som sikrer kjøring av tog og skift, og som sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en togvei for ett tog om gangen. Sikringsanlegget registrerer om det er kontroll på sporvekslene, om det er kjøretøy i sporet og i sikringssonene for tog i motsatt kjøreretning m.m. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy på blokkstrekningen på strekning med togmelding. |
Sikringshendelse | Forsøk på eller tilløp til tilsiktede uønskede handlinger, som eksempelvis terror og sabotasje, gjennomførte tilsiktede uønskede handlinger eller trusler om slike hendelser. |
Skift |
Kjøretøy som flyttes under skifting. |
Skifteradio | Et system for radiokommunikasjon under skifting som sikrer atmeldinger bare mottas av dem som deltar i samme skiftelag. |
Skiftevei | Det eller de spor, eller den delen av spor, som er bestemt for det enkelte skifts kjøring. |
Skiftebetjening | Alle som deltar i skiftingen, herunder også personale som betjener et stillerapparat. |
Skiftekoordinator |
Den som koordinerer skiftingen mellom flere skiftelag fra forskjellige jernbaneforetak på samme stasjon/område. |
Skifting | All flytting av kjøretøy som ikke er tog eller inngår i anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd. |
Skiftemodus (Shunting/SH-modus) |
Modus hvor kjøretøyet er frakoblet radioblokksentralen, der kjøretøyet kan kjøre i begge retninger og overvåkes til 40 km/t. |
Skifteområde | Forhåndsdefinert område for skifting på strekning med ERTMS. Midlertidige skifteområder (Temporary Shunting Area/TSA) er på stasjon eller på linjen mellom stasjonene, og frigis av toglederen ved behov. Det kan være flere midlertidige skifteområder inne på en stasjon, men bare ett på linjen mellom stasjonene. Permanente skifteområder (Permanent Shunting Area/PSA) er alltid frigitt for skifting, og finnes enkelte steder, for eksempel ved driftsbanegårder, godsterminaler og hensettingsområder. |
Skifteradio |
Et system for radiokommunikasjon under skifting som sikrer at meldinger bare mottas av dem som deltar i samme skiftelag. |
Skiftespor | Andre spor på stasjon enn togspor. |
Skiftevei |
Det eller de spor, eller den delen av spor, som er bestemt for det enkelte skifts kjøring. |
Skinne-/veimaskin | Kjøretøy som er konstruert for å kunne kjøres på og av sporet. |
Sluttpunkt for kjøretillatelse (End of Authority/EoA) |
Det punktet et tog har tillatelse til å kjøre til. Et sluttpunkt for kjøretillatelse kan være et signal som betyr at tog skal stoppe. |
Sporsperre | Innretning som hindrer kjøretøy i å komme inn på et bestemt spor. |
Sporavsnitt |
Definert avgrenset område i sporet for deteksjon av kjøretøy. |
Sporveksel | Innretning som gjør det mulig å kjøre fra et spor til et annet. |
Stasjon | Område på banestrekning avgrenset av en eller flere stasjonsgrenser. På stasjoner kan det være plattformer for av- og påstigning. |
Stasjonsgrense | Grensen mellom stasjonen og linjen markert med innkjørhovedsignal, enkelt innkjørsignal, midlertidig innkjørsignal eller innkjørstoppskilt. |
Stillerapparat | Betjeningsapparat for sikringsanlegg. |
Stillverksvakt | Den som manøvrerer sikringsanlegget på fjernstyrt stasjon etter telefoniske instruksjoner fra toglederen. |
STM (ATC-modul) | Enhet på kjøretøyet som leser ATC-balisetelegram og oversetter informasjonen til ETCS-ombordutrustningen. |
Stoppested | Ekstra sted på stasjon der tog stopper for av- og/eller påstigning. |
Strekning med ERTMS | Driftsform der trafikkstyringen skjer ved at toglederen fjernstyrer sikringsanlegget og strekningen har ERTMS. |
Strekning med fjernstyring | Driftsform der trafikkstyringen skjer ved at toglederen fjernstyrer sikringsanlegget og strekningen ikke har ERTMS. |
Strekning med togmelding | Driftsform der trafikkstyringen skjer ved at togekspeditørene på to stasjoner utveksler togmeldinger. |
Tilbakelesning |
Gjentakelse av hele eller det vesentlige innholdet av en driftsoperativ kunngjøring eller tillatelse. |
Tog | Trekkraftkjøretøy |
Togekspeditør | Den som overvåker og sikrer togframføringen og annen virksomhet på egen stasjon og eventuelt tilstøtende strekning med togmelding. |
Togframføring |
De aktiviteter og tiltak som i tillegg til eller sammen med kjøringen bidrar til at toget kommer sikkert fram. |
Togleder |
Den som overvåker og leder togframføringen og annen virksomhet som har betydning for trafikksikkerheten. |
Togmelding | Meldinger som utveksles mellom togekspeditørene på to stasjoner for å sikre at det kun er ett tog på blokkstrekningen om gangen. |
Togradio | Togradio: Et system for radiokommunikasjon med identifikasjon ved tognummer i forbindelse med togframføring og ved skifting. |
Togspor |
Spor på en stasjon som er beregnet for inn- og utkjøring av tog. |
Togvei | Spor som er bestemt for det enkelte togs kjøring på en stasjon og/eller på linjen. |
Tomtog | Tog som kjøres med personvogner og som etter ruten ikke tar med passasjerer. |
Trafikkstyring |
Togledelse og andre funksjoner som koordinerer og bidrar til å ivareta sikkerheten for kjøring av tog og skifting. |
Trafikkstyringssentral | Sted som har betjenings- og kommunikasjonsutstyr, samt indikeringer for en eller flere strekninger med fjernstyring og eventuelt strekninger med ERTMS, og som eventuelt også driver overordnet trafikkstyring for strekning med togmelding. |
Transporttog |
Tog som kjøres for egentransport for Bane NOR. |
Trekkraftkjøretøy |
Kjøretøy |
Tungesikret sporveksel | Sporveksel som er satt i avhengighet til hovedsignal og/eller dvergsignal slik at sporvekselen ikke kan legges om når signalet tillater kjøring over den, eller sporveksel på strekning med ERTMS som er satt i avhengighet til kjøretillatelse fra systemet. |
Ubetjent stasjon | Stasjon på strekning med togmelding som ikke styres av togekspeditør. Ubetjent stasjon regnes som en del av linjen. |
Utkjørsignal |
Felles begrep for utkjørhovedsignal og midlertidig utkjørsignal. |
Ved spor |
Området utenfor 2,5 m fra nærmeste skinne og frem til nabogrense eller annen naturlig avgrensing. |
Veisikringsanlegg |
Del av signalanlegget som viser signal 56A «Planovergangen kan passeres» mot tog og skift når planovergangen er sperret for veitrafikk, eller som på strekning med ERTMS tillater tog å kjøre forbi planovergangen når den er sperret for veitrafikk. |
Vekselsperring | Sperring som sperrer sporvekselen mot omlegging når vekselfeltet er belagt, med mindre sporvekselen er frigitt for lokal omlegging. |
Venstre hovedspor | Venstre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten. |
Virkedag | Dagene mandag til og med fredag, unntatt nasjonale høytidsdager og helligdager. |