Illustrasjoner til arbeider i spor – strekning med togmeldinger
Publisert: 30. april 2021
Oppdatert: 4. desember 2024
Sperring og sikring på strekning med togmelding

Illustrasjonen viser oppsetting av stoppsignal på stasjon ved disponeringer for arbeid på strekning med togmelding der det foregår flere arbeider på samme strekning, uten bruk av skinne-/veimaskin.
Strekningen mellom stasjon A og stasjon B sperres for arbeid. Det er to arbeidssteder på strekningen. Arbeidssted 1 har hovedsikkerhetsvakt, arbeidssted 2 lokal sikkerhetsvakt. Signalene i begge ender er satt til «stopp», og informasjonsflyten mellom rollene vises med snakkebobler med følgende tekst:
- Hovedsikkerhetsvakt (HSV) anmoder togekspeditør (txp) A om å få starte opp disponering i henhold til ruteordre.
- Txp A setter opp signal 1A/1B («stopp») og tar kontakt med txp B, som også setter opp signal 1A/1B («stopp»). Deretter sperres strekningen mellom A og B. Dette noteres i togmeldingsboken både på A og B stasjon.
- Txp B ringer til HSV, bekrefter at strekningen er sperret og gir tillatelse til å starte opp disponeringen fram til angitt klokkeslett.
- HSV gir tillatelse til lokal sikkerhetsvakt om at disponering kan iverksettes, noteres i logg.
Arbeider på eller nær kontaktledningsanlegg
Sperring når seksjonsdelet ligger utenfor den strekningen eller det sporet det skal arbeides på. Disponering for arbeid i spor 1 mellom utkjørhovedsignalene. Sperring i spor 1 hindrer signalstilling på frakoblet område.


Illustrasjonen viser sperring i spor 1 på den midterste av tre stasjoner. Gul firkant angir frakoblet område. Signal stilt via spor 2.
Avgrensning av anleggsområde-jernbane
Alternativ 1

Toglederen eller togekspeditøren kan tillate et tog å kjøre fra Mo stasjon og mot Li stasjon, men toget må holdes utenfor på Li stasjon til anleggsområdet er avsluttet. Det er ikke behov for å sperre blokkstrekningen mellom Mo og Li stasjoner.
Anleggsområdet sikres ved å sette på en sperre ved innkjørsingal B ved Ås stasjon som avgrenser anleggsområdet, og en sperre i togsporene på Li stasjon.
Anleggsområdet avgrenses ved at utkjørhovedsignalene L og N på Li stasjon påsettes skilt anleggsområde-jernbane. På Ås stasjon kan det vurderes om skilting kan unnlates dersom det opprettes en sikkerhetssone mellom innkjørhovedsignal B og utkjørhovedsignalene L og N, og dette angis i kunngjøring om arbeidet.
Alternativ 2

Her kan toglederen eller togekspeditøren tillate et tog å kjøre inn både på Mo og Ås stasjoner. Det opprettes en sikkerhetssone mellom innkjørhovedsignal A og utkjørhovedsignal M og O på Mo stasjon, og det opprettes en sikkerhetssone mellom innkjørhovedsignal B og utkjørhovedsignal N og L på Ås stasjon. Sikkerhetssonen er ikke markert i dette eksempelet. For å se eksempel på sikkerhetssone, se alternativ 1.
Alternativ 3

Her er spor 3 og 4 på Støren stasjon, samt den avgrenende strekningen i C-enden (mot Rørosbanen), blitt opprettet som anleggsområde- jernbane. Samtidig er det mulig å bruke signalanlegget slik at det kan stilles signal og kjøres tog både i spor 1 og spor 2 på Støren stasjon. Det kan også foregå kryssing på stasjonen når spor 1 og 2 benyttes for togene. Togekspeditøren sperrer spor 3 og 4 ved å sette kontrollmiddel på signalstillerne.
Forklaring og illustrasjoner til kapittel 9.4 – BN
Et arbeidsområde er et forhåndsdefinert geografisk avgrenset område for sperring og sikring i forbindelse med arbeid i spor. Arbeidsområdene er benevnt med stedskode og nummer (f.eks. HVA-1 er arbeidsområde 1 på Hvalstad stasjon).
Nøkkelsystemet har en avhengighet til arbeidsområdet, ved at når arbeidsområdet er sperret og nøkkel for sikring er frigitt, kan nøkkelen tas ut for sikring. Så lenge nøkkelen er tatt ut, kan sperringen av arbeidsområdet ikke tas tilbake av togleder.
Sporveksler inne i arbeidsområdet eller som danner sidedekning til arbeidsområdet kan ikke omlegges av togleder. Det kan heller ikke stilles fiendtlige tog- og skifteveier i forhold til arbeidsområdet.
Når nøkkel for sikring er frigitt av togleder, lyser en indikeringslampe i nøkkelskapet, og nøkkelen må tas ut innen 15 sekunder. Etter 15 sekunder oppheves frigivningen automatisk dersom nøkkelen ikke er tatt ut.

En nøkkel for sikring er unik og kan ikke benyttes i andre nøkkelskap. Nøkkelen er utstyrt med karabinkrok, for å kunne feste denne på belte/arbeidstøy.
Reservenøkler oppbevares av sakkyndig leder signal.
I alle nøkkelskapene er det oppslått kart over tilhørende og tilgrensende arbeidsområde®. Dette kartet er riktig geografisk orientert i forhold til sporet og nøkkelskapets plassering. Det er i tillegg lys i nøkkelskapet som automatisk slås på når skapet åpnes. Nøkkelskapet og nøkkel for sikring er merket med arbeidsområdets benevnelse.

For dobbeltsporet strekning skal høyre hovedspor fra Oslo merkes med grå trekant på alle kilometermerker og ellers der det anses hensiktsmessig, f.eks. ved nøkkelskap og sporsløyfer.

Skilt langs sporet
Hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt skal ved forflytning forbi hovedsignaler inne i arbeidsområdet alltid verifisere sitt gjeldende arbeidsområde opp mot skilt som er plassert på hvert hovedsignal, for ikke utilsiktet å bevege seg ut i trafikkert spor.


